Auteur Topic: ‘Restless legs’ bij coeliakie  (gelezen 311 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
‘Restless legs’ bij coeliakie
« Gepost op: juli 10, 2019, 17:37:25 »
’s Avonds, als de vaat opgeruimd is en ik in mijn luie stoel kruip, komt al snel de kat aangewandeld. Hij neemt een jump en springt op schoot, al sinds kittenleeftijd. We zijn dikke maatjes, maar op sommige avonden botert het niet tussen ons. Ik kan dan namelijk niet stilzitten. Ik blijf maar draaien, naar links, naar rechts, en verontwaardigd gaat de kat weg, om ergens anders een lekker plekje te zoeken. Als ik gluten gegeten heb, heb ik last van ‘restless legs’, rusteloze benen, in medische termen ‘een onweerstaanbaar verlangen om je benen te bewegen, meestal in rust, ’s avonds of ’s nachts’. Ongeveer 5 tot 15 % van de bevolking heeft er last van. Er zijn een paar studies uitgevoerd onder mensen met coeliakie. Volgens de ene studie had 25% van de volwassenen er last van, tegenover 10% van de groep zonder coeliakie, volgens een andere studie gaat het om 31% van de volwassen coeliakiepatiënten tegenover 4% van de algemene bevolking. In een recent onderzoek uit Turkije wordt geen verschil gevonden tussen kinderen met en zonder coeliakie. Wel zijn de klachten van rusteloze benen bij kinderen met coeliakie ernstiger, en hebben ze er op jongere leeftijd mee te maken. Het komt het meest voor in combinatie met een tekort aan ijzer (ferritine), foliumzuur en vitamine D. Bij nieuwe coeliakiepatiënten kan een glutenvrij dieet verlichting brengen.   

Turk J Pediatr. 2018;60(1):70-75. doi: 10.24953/turkjped.2018.01.010.
Restless leg syndrome in children with celiac disease.
Işıkay S1, Işıkay N2, Per H3, Çarman KB4, Kocamaz H5.

Işıkay S, Işıkay N, Per H, Çarman KB, Kocamaz H. Restless leg syndrome in children with celiac disease. Turk J Pediatr 2018; 60: 70-75. Celiac disease (CD) is an immune-mediated enteropathy triggered by ingestion of dietary gluten in genetically predisposed individuals. The aim of the study was to determine the prevalence of restless leg syndrome (RLS) in children with CD and to investigate the associated factors for RLS. Totally 494 children with the ages ranging between 11-18 years were included. Among those, 226 were under follow-up with CD and constituted the study group while other 268 children did not have any symptoms or signs associated with CD and established the control group. The demographic data, educational status and routine laboratory data of children including complete blood count, ferritin, vitamin B12, foliate and 25 (OH) vitamin D levels were recorded. The RLS prevalence and associated symptoms of children were defined with a questionnaire. There was no statistically significant difference between the 2 groups regarding the age and gender. Moreover, RLS prevalence was also similar in both groups (3.5% vs 3.0% in CD and control groups, respectively, p=0.98). However, interestingly, in CD group, the mean age of the patients at the onset of RLS symptoms was statistically significantly younger (p=0.02) and the disease was more severe (p=0.026) than the control group. In correlation analysis in CD group, the RLS severity significantly negatively correlated with serum ferritin, folic acid or 25 (OH) vitamin D levels in Celiac disease group. In this study we did not determine an increased prevalence of RLS in children with CD. However, in CD group, the age at the onset of RLS symptoms was significantly younger and the disease was more severe in CD group compared with the control cases.

PMID: 30102482 DOI: 10.24953/turkjped.2018.01.010
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MirjamH

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
    • Ik ben glutenvrij
Re: ‘Restless legs’ bij coeliakie
« Reactie #1 Gepost op: juli 16, 2019, 13:10:40 »
Mijn dochter heeft vaak last van 'groeipijn' of 'mijn beentjes willen springen maar ik wil slapen'.
Ik zal de volgende controle extra controleren of er ook geprikt wordt op ijzer, foliumzuur en vitamine D.
Dank je wel!
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Steleto

• Jr. Member
  • **
Re: ‘Restless legs’ bij coeliakie
« Reactie #2 Gepost op: juli 16, 2019, 18:33:15 »
Magnesium werkt vaak goed tegen restless legs, dus mogelijk is daar dan ook een tekort aan?
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten