Auteur Topic: Kan het oude graan ‘eenkoorn’ coeliakie bij baby’s voorkomen?  (gelezen 291 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Eenkoorn is een oud graan dat de voorloper is van emmertarwe, spelt en moderne tarwe. Het was bijna van het toneel verdwenen, tot het opnieuw werd ingezaaid rond Brescia ten westen van het Gardameer in Italië. Je kunt er alles mee waar moderne tarwe zich ook voor leent: brood en koek van bakken, pasta mee maken, ontbijtgranen, etc. Het is bovendien lekker en de voedingswaarde is hoog. In Italië wordt eenkoorn gebruikt door toprestaurants. Italiaanse wetenschappers uit Napels zien een nieuwe toepassing voor dit graan. Zij willen onderzoeken of baby’s die een grote kans hebben om later coeliakie te ontwikkelen, beter af zijn als ze brood, koek, ontbijtpap en pasta eten gemaakt van eenkoorn. De kans dat een willekeurig kind in Europa coeliakie krijgt is 0,7 %. Bij baby’s uit coeliakiefamilies is die kans groter, namelijk 5 à 10 %. Wetenschappers zijn bijna zo ver dat ze kunnen voorspellen welke baby uit een coeliakiefamilie later coeliakie zal krijgen, op grond van bepaalde markers in de groei, het bloed en de ontlasting van het kind. Die markers zijn al in de eerste maanden na de geboorte aanwezig, vóórdat het kind voor het eerst gluten gaat eten. In een recent onderzoek tonen de Italianen aan dat er heel weinig schadelijke glutendeeltjes in eenkoorn zitten. Te veel voor iemand die al coeliakie heeft. Maar misschien niet te veel voor een baby die nog géén coeliakie heeft. Of eenkoorn het ei van Columbus is voor de preventie van coeliakie bij kinderen zal de toekomst moeten uitwijzen.

Bron: http://www.wgpat.com/proceeding_32nd_web.pdf
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.