Auteur Topic: Nieuwe app  (gelezen 1418 keer)

Nico de Kroon

• Newbie
  • *
Nieuwe app
« Gepost op: juni 25, 2019, 17:20:56 »
Nieuwe app (althans voor mij nieuw )kies ik gezond  daar kan je zelf veel keuzes in maken is toch wel weer een hulpmiddeltje 

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Nieuwe app
« Reactie #1 Gepost op: juni 25, 2019, 21:12:00 »
Je bent goed op de hoogte! De NCV bericht er toevallig vandaag over: https://www.glutenvrij.nl/actueel/nieuwsartikel/784
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Gieneke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: juni 25, 2019, 23:53:07 »
Ik heb de app mogen testen een paar weken geleden.  Iemand van het ncv vroeg of ik mee wilde doen.  Op zich handig,  maar ik vind het zo'n gedoe om met een telefoon door de winkel te lopen, maar kan me voorstellen dat mensen het fijn vinden. Ik lees de etiketten wel  :oo:

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: juni 26, 2019, 10:56:04 »
Ha, dus jij was proefkonijn.  ;) Ik ben erg benieuwd of/ hoeveel mensen met coeliakie deze app gaan gebruiken. Ik denk dat etiketten lezen toch simpeler is. Behalve voor mensen die voor anderen iets willen kopen dat glutenvrij is, en zelf niet weten waar allemaal gluten in zit, dan kan het een hulpmiddel zijn.

De app houdt geen rekening met kruisbesmetting (maar dat is meer een 'gat' in de wetgeving) en als je glutenvrij en tarwezetmeelvrij eet, wat voor een deel van de coeliakiepatiŽnten geldt, heb je er ook niet zo veel aan.

Persoonlijk vind ik een app voor glutenvrije producten pas interessant worden als ik kan zien hoeveel ppm gluten er in een product zit. Diabetici kunnen koolhydraten tellen en onder hun eigen limiet blijven. Zo zou het ook kunnen gaan bij gluten voor mensen met coeliakie, of mensen die om andere redenen gluten vermijden. Zo is 100% glutenvrij (wat ik sowieso een vreemde uitdrukking vind voor iets wat maximaal 20 ppm gluten mag bevatten) niet per se nodig voor mensen die glutensensitief zijn. Ze moeten zelf uitvinden hoeveel gluten ze verdragen. Als je niet weet hoeveel gluten ergens in zit, wordt dat lastig.

Daarnaast krijgen veel coeliakiepatiŽnten te veel gluten binnen, vaak zonder dat ze daar erg in hebben. Dat blijkt uit recente wetenschappelijke onderzoeken met de urinetest en ontlastingstest van Biomedal die kan meten of je gluten gegeten hebt. Bijsturen is erg lastig als de hoeveelheid gluten in je eten niet bekend is.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Gieneke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: juni 27, 2019, 14:35:51 »
Ja inderdaad de hoeveelheid zou voor mij meer waarde hebben.  Een etiket lezen gaat sneller.