Auteur Topic: Handen wassen  (gelezen 1270 keer)

Gieneke

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Handen wassen
« Gepost op: juni 04, 2019, 11:01:05 »
Mijn man vroeg me namens hem een vraag te stellen aangezien ik ook geen antwoord kon geven. 
Sinds de diagnose bij onze 9 jarige dochter wassen we veel onze handen,  nu is mijn man bekend met eczeem klachten en hij kan dus niet zijn handen wassen met zeep.  Ook niet met speciale zachte zeep.  Nu vroeg hij zich af of wassen met alleen water ook voldoende is aangezien onze dame op school ook alleen doekjes gebruikt om haar handen schoon te krijgen ( tenminste dat is de bedoeling,  maar ze vergeet het vaak  :roll: )

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Handen wassen
« Reactie #1 Gepost op: juni 04, 2019, 14:30:17 »
Ik was mijn handen ook met water. Alleen als ze heel vies zijn met zeep. Ik geef zelfs de voorkeur aan water, omdat zeep stoffen bevat waarvan ik de herkomst niet ken.

Het is even zoeken naar de beste formule op school, wij hebben ook allerlei dingen geprobeerd, tot en met een keukenrol in de vensterbank voor mijn zoon (waarvan ik zelf moest opletten wanneer die op was) om zijn handen af te drogen na het handen wassen (toen hingen er nog handdoeken, later werden dat papieren doekjes). Maar hij veegde het liefst snel zijn natte handen af aan z'n shirt, en dat mocht van mij, het is toch maar water.

Uiteindelijk bleken babydoekjes voor ons de beste oplossing, ik kocht de 'sensitive' variant en stopte die in een neutraal doosje om mee te nemen naar school en voor onderweg en op vakantie, niemand die kon zien dat het babydoekjes waren, betaalbaar en vriendelijk voor de huid. En dan hoef je ook de knop van de kraan niet aan te raken, die zal niet schoon zijn. (Wij zijn wel extra streng omdat mijn zoon erg gevoelig is voor kleine sporen van gluten, anders zou ik me om die knop van de kraan weinig zorgen maken.)

Vanaf de middelbare school neemt mijn zoon Wetties mee als hij op pad gaat, dat zit standaard in zijn tas, naast het eten.

En bij sommige dingen kun je een vorkje stoppen, mijn zoon neemt graag stukjes paprika mee, in een doosje met een vorkje. Met nootjes lukt dat helaas niet.

Als we naar de groentetuin gaan dan neem ik een geel doekje mee dat ik nat gemaakt heb met water, dat gaat later thuis in de was.

Omdat mijn zoon al vanaf 1 jaar glutenvrij at, was het voor hem makkelijker om rekening te houden met de boel schoonhouden. Zo wist hij al heel jong dat hij niets meer mocht aanraken als hij zijn handen gewassen had, dus ook geen deurknop van de wc in de dierentuin of bij de McDonalds, hij hield zijn handen hoog in de lucht als hij terugliep, schoof zijn stoel aan tafel zonder die aan te raken, dat was wel een komisch gezicht. ;)

Het lijkt me lastig om te 'switchen' als je het altijd 'gewoon' gedaan hebt, nu moet je dochter elke keer goed nadenken bij wat ze doet, dat is echt wel wennen (maar later weet ze niet beter meer).   

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Gieneke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: juni 04, 2019, 15:36:02 »
Dankjewel Tine,  zal aan hem doorgeven dat water alleen voldoende is. 
Ja het is een hele achtbaan hier met haar.  Dankzij jouw goede tips en info gaat het steeds makkelijker.  Heb zelfs jouw naam genoemd toen ik laatst iemand van het ncv aan de lijn had.  Hoop niet dat je dat erg vindt,  maar aan jou en aan dit forum heb ik tot nu toe meer gehad dan aan ons eigen ziekenhuis.

Morgen weer bloedprikken, ben zo benieuwd naar haar  waarden!

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: juni 04, 2019, 20:17:09 »
Ik geef je op een briefje dat de antistoffen gedaald zijn, dat kan niet anders als ze helemaal glutenvrij eet. Maar het belangrijkste is toch dat je dochter meer energie heeft, opgewekt is en goed in haar vel zit (en af en toe een mindere dag moet je maar voor lief nemen, dat hoort er gewoon bij). Plus dat ze goed blijft groeien, daar zal de kinderarts op letten. Fijn dat ze zo gemotiveerd is om glutenvrij te eten, ze voelt zich vast een ander kind. Jullie raken vanzelf steeds beter thuis in het glutenvrije dieet, over een jaartje heb je alles al eens meegemaakt, van verjaardagen, feestjes tot sportdagen, sinterklaas etc. dan zal het veel makkelijker zijn dan nu. Het eerste jaar is op alle fronten een zoektocht, daarna wordt het gewoner, maar achterover leunen is er ook dan nog steeds niet bij, jij bent -als ik het zo inschat- een 'handen-uit-de-mouwen-type' en dat komt heel goed van pas (dus eigenlijk heb je zelf dat schouderklopje ook wel verdiend! en voor de rest: graag gedaan  ;)). 
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Gieneke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: juni 05, 2019, 14:55:23 »
Ja ik ben inderdaad een handen uit de mouwen type, word vaak moe van mezelf  :D

Het is inderdaad een zoektocht,  vooral omdat onze dame zich nog altijd niet voelt hoe het zou moeten,  vaak nog misselijk en buikpijn en heel vaak weet ik niet waarvan aangezien ik overal bovenop zit.  Enfin vandaag bloed gaan prikken.  Over 2 weken controle mdl, zal dan reageren in mijn andere topic.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: juni 06, 2019, 09:32:35 »
Ik vond dat mijn zoon destijds pas na een jaar weer net zo 'gezond' was als andere kinderen. Dus die darmvlokken doen er echt wel even over om weer aan te groeien, en hun werk naar behoren te doen. Je zet niet even een knop om, het is een geleidelijk proces, en je leert het met vallen en opstaan. Je kunt in de gaten houden of het beter gaat als ze thuis is, tijdens een vakantie, dan wanneer ze op school zit. Als er toch iets mis gaat tijdens schooldagen, weet je in welke hoek je het moet zoeken (hoewel school ook gewoon spannend en inspannend kan zijn). Mocht je toch twijfelen of bv de melk slecht valt, dan kun je dat laten testen, dan kan ze in het ziekenhuis een bekertje lactose drinken en wordt getest hoe haar lichaam hierop reageert door om de zoveel tijd te blazen in een apparaatje. Dat kun je overleggen met de kinderarts. En voor de rest... kun je niet meer doen dan je best, en het wat tijd gunnen.

Gieneke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: juni 06, 2019, 09:57:53 »
Ik heb de lactose ademtest inderdaad op mijn vragenlijstje staan!

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #7 Gepost op: juni 06, 2019, 12:00:41 »
 :duimop: Succes bij de kinderarts.