Auteur Topic: Wat voor ziekten hebben bloedverwanten van coeliakiepatiŽnten?  (gelezen 332 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Coeliakie komt vaak niet alleen. Er zijn patiŽnten die naast coeliakie nog een andere auto-immuunziekte hebben zoals diabetes type 1 of een schildklierziekte, of een allergie, astma, psychische klachten zoals angsten en depressies, een ontstoken lever, prikkelbare darmen (PDS), reuma, etc. Artsen verbonden aan de Mayo kliniek in Rochester (VS) onderzochten of 1064 familieleden van coeliakiepatiŽnten hier ook last van hebben. En dat blijkt inderdaad het geval. Niet alleen hebben bloedverwanten een grotere kans op coeliakie, ze hebben ook meer kans op die andere ziekten. Zelfs als ze geen coeliakie hebben. Het is genetisch bepaald, vermoeden de artsen.

Bloedverwanten van coeliakiepatiŽnten hebben een grotere kans dan de bevolking in het algemeen op:
-   Coeliakie 2,7 maal
-   Leverziekte 1,8 maal
-   Fibromyalgie 1,8 maal (dat is pijn in spieren en bindweefsel)
-   Schildklierziekte 1,6 maal
-   Prikkelbare darm syndroom (PDS) 1,6 maal
-   Angstgevoelens 1,6 maal
-   Depressieve gevoelens 1,6 maal
-   Een allergie voor voeding, grassen, huisdieren, insecten oid 1,5 maal
-   Reflux 1,5

Maar bloedverwanten van coeliakiepatiŽnten hebben geen grotere kans op:
-   Diabetes type 1 en 2
-   Astma
-   Reuma
-   Kanker (leukemie, lymfomen en elke vorm van kanker)

https://www.gastrojournal.org/article/S0016-5085(19)37130-6/pdf
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.