Auteur Topic: informatie voor de (middelbare) school  (gelezen 7247 keer)

liesbeth

• Gold Member
    • website "help ik krijg bezoek met coeliakie"
informatie voor de (middelbare) school
« Gepost op: maart 17, 2005, 13:51:20 »
Mijn zoon Dirk, nu 12 jaar, gaat volgend jaar naar de middelbare school en we zijn nu bezig met de inschrijving.

Ik heb een brief gemaakt met informatie over coeliakie voor de school.
Er was op dat gebeid al wat informatie te vinden, maar bij de één vond ik het te uitgebreid en bij de ander te summier. Veel brieven zijn ook meer voor basisschoolleerlingen.

Onze brief:
Onze zoon Dirk komt volgend jaar bij u op school en Dirk heeft Coeliakie (spreek uit seulieakie).
Coeliakie is een chronische darmziekte, waarbij het eten van gluten een beschadiging van de darmwand veroorzaakt.
Coeliakie is helaas (nog) niet te genezen, mensen met Coeliakie zullen daarom levenslang een glutenvrij moeten blijven eten.

Gluten is een eiwit dat voor komt in de graansoorten tarwe, rogge, haver, gerst, mout en spelt.
Doordat gluten een ideaal bind- en glansmiddel is, wordt het gebruikt in talloze producten. Het is op een etiket niet makkelijk te zien of het product gluten bevat. Dit houdt in dat ieder product zorgvuldig gekozen moet worden.

In een glutenvrij-dieet gaat het uiteraard om het niet eten van producten waar gluten in zitten, maar ook besmetting van glutenvrije producten met bijvoorbeeld kruimels van glutenbevattende producten kan problemen veroorzaken. Dit varieert van een besmetting tijdens de productielijn in de fabriek tot aan een kruimel in de botervloot. Deze besmetting moet daarom voorkomen worden.

Dirk zal in de komende jaren bij u op school zitten. Op gewone dagen zal zijn dieet geen probleem zijn, dan neemt hij zijn eigen eten en drinken mee.
Dirk weet ook goed zelf wat hij wel en niet mag hebben en als hij het even niet weet kan hij zelf op internet opzoeken.
Voor activiteiten waarbij de school voor eten en drinken zorgt, zal er van te voren overleg moeten plaatsvinden.

Ik hoop hiermee u, voor dit moment, voldoende te hebben geïnformeerd. Uiteraard zijn wij bereid meer informatie te geven of vragen hierover te beantwoorden.

groet,
Liesbeth
moeder van Dirk (1992) diagnose coeliakie juni 2003
Website: Help ik krijg bezoek met coeliakie