Auteur Topic: Graanvrij  (gelezen 1019 keer)

Freddie

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Graanvrij
« Gepost op: april 20, 2019, 15:55:26 »
Hallo,

Ondanks glutenvrij dieet houd ik klachten. Las iets over graanvrij eten. Weet niet of er meer mensen met coeliakie zijn die graanvrij eten. Zal ook even mijn eigen ervaring delen, hielp mij om naast gluten ook lactose en daarna melk (tip op het forum) weg te laten. Dus misschien dat dat andere mensen met klachten ook kan helpen.

I would go grain free. You might have a problems with all of them.
The paleolithic diet is a lifestyle people adopt because they believe our bodies have a hard time digesting the lectins that grains have. They are anti nutrients inside the grain itself as a protection so that the grain won't spoil or be eatin by everything, to put it simple terms.

One popular option, particularly for those with celiac disease, gluten intolerance or autoimmune conditions, is a grain-free diet.

Weet niet of iemand hier ervaring mee heeft of dit kan helpen. Of dat iemand nog andere suggesties/ervaringen heeft wat kan helpen (fructose ook geprobeerd, maar had niet idee dat dat veel hielp). Lijkt me wel lastig om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen, lijkt wel wat op een paleo dieet. Maar het idee is volgens mij dus dat die lectines niet goed verteerd kunnen worden door de darmen.

Zag verder op een populaire 'alternative-health website' Mercola site dat daar wordt aanbevolen (o.a.) suikers, granen, melk te vermijden. https://www.mercola.com/nutritionplan/index.htm
Weet niet zo goed hoe betrouwbaar dat is, hoewel de Schijf van Vijf ook niet echt goed heeft gewerkt. En een boek als Broodbuik is het niet met het Voedingscentrum eens op het gebied van tarwe.

tine

  • Gold Member
  • Berichten: 8568
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Graanvrij
« Reactie #1 Gepost op: april 20, 2019, 19:23:45 »
Glutenvrij eten kan in de praktijk heel lastig zijn. En als je klachten houdt, is het altijd de vraag of het komt door gluten of iets anders in het eten dat je niet verdraagt, of door iets anders dat helemaal los staat van het eten. En dan moet je ook nog zoeken naar een balans, niet te streng, waarbij je onnodig dingen weglaat en sociaal moeilijker kunt meedoen met anderen, en niet te soepel, waardoor je mogelijk te veel gluten binnenkrijgt. Dat is soms laveren. Ik ken je eetpatroon niet, dus het is lastig te beoordelen, heb je al overlegd met een diŽtiste gespecialiseerd in coeliakie? Die kan alles met je doornemen en kijken of er dingen zijn die een risico zijn.

Zelf heb ik veel aan een voedseldagboek gehad, ik schreef op wat we aten en wanneer welke klachten ontstonden, soms zie je dan patronen, hoe snel welke klachten ontstaan na het eten, of je moe bent, goed kunt slapen of juist niet, of je huiduitslag krijgt, emotioneel van slag bent, warrig (brainfog), hoe je ontlasting eruitziet etc. Het handigste is om een goed basismenu te hebben waarbij je klachtenvrij bent. Van daar uit kun je verder gaan experimenteren door dingen toe te voegen en weer weg te laten.

Een graanvrij dieet is niet een aanbevolen behandeling voor mensen met coeliakie. Wel zijn er variaties mogelijk in het dieet, van streng tot strenger tot strengst. https://ikbenglutenvrij.nl/0-gluten-dieet/ Als je alles wat je eet nagekeken hebt, en geen dingen kunt vinden waar mogelijk gluten in zit (zoals de koffie op je werk bv) dan zijn de twee meest gezette stappen om lactose/ melk weg te laten, en/of producten die glutenvrij zijn maar waar glutenvrij tarwezetmeel in zit, een deel van de mensen met coeliakie verdraagt dat niet omdat het te veel gluten bevat voor hen.

Verder is van belang dat je genoeg vezels binnenkrijgt. En dat je genoeg volkoren granen eet. Kijk op het etiket van je brood of je meelmix, als er staat 'bloem' of 'zetmeel' bevat het nauwelijks volkoren granen, omdat het geraffineerd is (de kiem en de zemel zijn eruit gehaald, dat zijn juist de gezonde delen). Als je de naam van een graan ziet, bv haver, teff of zilvervliesrijst bevat het meer vezels en voedingsstoffen, het is ook prima als er 'meel' op het etiket staat in plaats van 'zetmeel'. Wat vooraan staat, daar zit het meeste van in. Staat bv. 'teff' als ingrediŽnt nummer 8 dan is het maar een klein beetje. Staat het vooraan, dan zit er veel teff in, dat is beter. Samen met vezels heb je ook voldoende vocht nodig. En het is nodig om met regelmaat te eten, goed te kauwen, ervoor te gaan zitten, etc. Handen wassen voordat je gaat eten is vanzelfsprekend, net als goed opletten dat er geen kruimels in het eten komen, maar als je al lang glutenvrij eet zal dat al een gewoonte zijn.

Er zijn ook voedingsstoffen waarvan bekend is dat ze darmklachten kunnen veroorzaken, zoals alcohol, cafeÔne, gekruid eten en vet eten. Ook die kun je 1 voor 1 proberen weg te laten en kijken of het dan beter gaat.

Daarnaast kun je voor meer voedingsstoffen allergisch zijn. Een deel van de coeliakiepatiŽnten verdraagt geen haver (het gaat mogelijk om zo'n 8 procent). Een kwart van de mensen met coeliakie is allergisch voor 1 of meer andere voedingsmiddelen, zoals tomaten, uien, noten, soja, melk, gist, appels etc. Dit kun je laten testen door een allergoloog (bloedtest en huidtest) maar je kunt het ook zelf testen door een bepaald voedingsmiddel weg te laten en later weer toe te voegen.

Kom je daarmee ook niet verder, dan kun je samen met je diŽtiste kijken of je last hebt van FODMAPs, bepaalde soorten suikers in het eten. Dan ga je producten weglaten waar veel fodmaps in zitten (zoals uien en prei) en voeg je dat later stap voor stap weer toe. Het kan wel even duren voordat je alles hebt uitgetest. En het is bedoeld als een tijdelijk dieet, omdat de producten die je weglaat ook goede eigenschappen hebben nl. je darmfunctie stimuleren. Een FODMAParm dieet wordt ingezet bij maagdarmklachten (pds: diarree, obstipatie, buikpijn, opgeblazen) en werkt meestal niet bij andere klachten zoals huiduitslag, hoofdpijn ed.

Dit is de 'reguliere' aanpak, en een goede diŽtist kan je daarbij helpen. https://www.glutenvrij.nl/hulp_van_arts_dietist/zoek_een_dietist

Heb je alles geprobeerd, en niets gevonden dat helpt, dan kun je het beste teruggaan naar je mdl-arts, om te overleggen wat wijsheid is. Ik neem aan dat je daar jaarlijks of om het jaar komt om de antistoffen te laten meten. Zijn die positief, dan krijg je nog te veel gluten binnen, en weet je in welke hoek je het moet zoeken. Ook via je huisarts kun je je antistoffen laten meten. Er zijn ook andere darmziekten die klachten kunnen veroorzaken, zoals de ziekte van Crohn of Colitis Ulverosa, die soms voorkomen samen met coeliakie. En als je coeliakie hebt, kun je een andere auto-immuunziekte ontwikkelen, de mdl-arts zal dat checken.   
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MathFox

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 927
  • WisVos
Re: Graanvrij
« Reactie #2 Gepost op: april 21, 2019, 12:18:45 »
Hallo Freddie,

Over voedsel en eetpatronen wordt een heleboel onzin geschreven en gesproken. Neem alles wat je leest met een korrel zout (en houd rekening met de eisen die coeliakie aan een dieet stelt). Bij heel veel diŽten geldt dat wanneer een persoon er baat bij heeft, dat nog niet hoeft te betekenen dat jij daar ook baat bij hebt.
Het beste wat je kunt doen is uitzoeken wat voor jou een goed eetpatroon is. Dat is geen snel proces, je moet per voedingsmiddel uitzoeken of het voor jou geschikt is en het totaal van wat je eet moet uiteindelijk alle benodigde voedingsstoffen bevatten. Heel veel mensen kunnen op de zoektocht de hulp van een diŽtist goed gebruiken. Tine heeft als hulpmiddel bij de speurtocht al een "eetdagboek" genoemd.

Ik heb toen ik tarwe-vrij moest gaan eten ook mijn eetpatroon aangepast. Ik eet nu 's ochtends een (glutenvrije) boterham met een gebakken ei, tussen de middag een salade en 's avonds een gewone warme maaltijd. Dat is effectief minder graan dan twee broodmaaltijden op een dag... en minder zetmeel in totaal. Door de salade kom ik toch aan een behoorlijke hoeveelheid vezels. Ik blijf (wat) graanproducten eten voor de variatie.
Ik zou als ik jou was niet bij voorbaat voedingsmiddelen uitsluiten; gevarieerd eten is gezond! (Natuurlijk wel je dieet volgen, je wil jezelf niet ziek eten.) Groente en fruit zijn gezond; je hebt een combinatie van eiwitten nodig (vlees, vis, eieren, bonen, noten, granen) en dan nog wat vetten (zitten vaak al in vlees, vis en noten) en koolhydraten (groenten, fruit, bonen en granen). Je moet zelf bepalen welke combinatie voor jou het best is; mensen kunnen op verschillende diŽten gezond leven... Maar nogmaals, het gaat er om wat voor jou werkt; de buurvrouw kan bij een totaal ander dieet baat hebben.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.