Coeliakie > Coeliakie in de publiciteit en onderzoeken

Immuunsysteem bij mensen met coeliakie blijvend beschadigd

(1/2) > >>

tine:
Door een glutenvrij dieet worden mensen met coeliakie toch niet helemaal de oude, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Hoewel de darmvlokken weer aangroeien en de klachten zoals diarree en buikpijn afnemen of verdwijnen, is het immuunsysteem bij volwassenen blijvend beschadigd. Immunologen en maagdarmleverartsen spreken over een Ďimmunologisch littekení. Bepaalde immuuncellen in de dunne darm die het lichaam beschermen tegen ontstekingen en het ontstaan van tumoren zijn bij volwassenen met coeliakie definitief verloren gegaan. Ze zijn vervangen door immuuncellen die ontstekingen aanwakkeren. Dit wordt getriggerd door kleine hoeveelheden gluten die mensen met coeliakie ondanks een glutenvrij dieet binnenkrijgen. Bij kinderen bij wie coeliakie is ontdekt, blijken de immuuncellen die het lichaam beschermen tegen ziekteverwekkers en die infecties bestrijden nog gedeeltelijk intact. Niet bekend is of ze later alsnog verloren gaan. Het immunologisch defect heeft consequenties voor de gezondheid van coeliakiepatiŽnten op de lange termijn en ook voor toekomstige therapieŽn en medicijnen, menen de experts. Twee ziekenhuizen in ons land hebben meegewerkt aan het onderzoek: het LUMC (Leiden) en het UMCG (Groningen).

Cell. 2019 Feb 21;176(5):967-981.e19. doi: 10.1016/j.cell.2018.12.039. Epub 2019 Feb 7.
Chronic Inflammation Permanently Reshapes Tissue-Resident Immunity in Celiac Disease.
Mayassi T1, Ladell K2, Gudjonson H3, McLaren JE2, Shaw DG1, Tran MT4, Rokicka JJ5, Lawrence I5, Grenier JC6, van Unen V7, Ciszewski C5, Dimaano M5, Sayegh HE5, Kumar V8, Wijmenga C8, Green PHR9, Gokhale R10, Jericho H10, Semrad CE11, Guandalini S10, Dinner AR12, Kupfer SS13, Reid HH14, Barreiro LB6, Rossjohn J15, Price DA16, Jabri B17.

Tissue-resident lymphocytes play a key role in immune surveillance, but it remains unclear how these inherently stable cell populations respond to chronic inflammation. In the setting of celiac disease (CeD), where exposure to dietary antigen can be controlled, gluten-induced inflammation triggered a profound depletion of naturally occurring Vγ4+/Vδ1+ intraepithelial lymphocytes (IELs) with innate cytolytic properties and specificity for the butyrophilin-like (BTNL) molecules BTNL3/BTNL8. Creation of a new niche with reduced expression of BTNL8 and loss of Vγ4+/Vδ1+ IELs was accompanied by the expansion of gluten-sensitive, interferon-γ-producing Vδ1+ IELs bearing T cell receptors (TCRs) with a shared non-germline-encoded motif that failed to recognize BTNL3/BTNL8. Exclusion of dietary gluten restored BTNL8 expression but was insufficient to reconstitute the physiological Vγ4+/Vδ1+ subset among TCRγδ+ IELs. Collectively, these data show that chronic inflammation permanently reconfigures the tissue-resident TCRγδ+ IEL compartment in CeD.

PMID: 30739797 DOI: 10.1016/j.cell.2018.12.039

Er bestaat ook een filmpje over de nieuwe bevindingen: https://www.uchicagomedicine.org/forefront/gastrointestinal-articles/2019/february/celiac-disease-permanently-shapes-immune-cells-in-the-intestine

Christine:
Interessant Tine, onze zoon (17)heeft officieel geen coeliakie ( geen biopt gehad) maar mld arts zegt glutensensitief,  maar tobt nu wel met zijn immuunsysteem. Pakt alles mee. Begin maart twee week ziek geweest ( hoofpijn, misselijk) januari al week en nu net weer anderhalf week na de inenting van de meningokokken. Net weer naar school, maar heeft nog niets over. Bioresonantie meet zijn immuunsysteem moet 80 zijn.  Vorig jaar steeds in de 90, dus heel actief ( en was hij ook heel erg moe)  ergens tegen aan het 'vechten'. Nu jaar glutenvrij ( in de zomer 6 wk glutenprovacatie gehad). nu als sinds december immuunsysteem 69  en gisteren 72, dus veel te laag. Of hij krijgt toch nog teveel gluten door glutenstapeling of zo. Hij krijgt iedere dag vitamine C en D.

tine:
Het lichaam van jouw zoon moet dubbel hard werken, want het groeit, en het moet ook nog glutenspoortjes overwinnen, hopelijk gaat het in het voorjaar en de zomer beter met hem, als de zon vaker schijnt en er veel vers fruit is.

Ik vermoed dat mensen met coeliakie vatbaarder zijn voor infecties.

Als ik zelf iets met gluten op heb en de oorzaak niet zo snel kan vinden, waardoor het een paar keer achter elkaar fout gaat, krijg ik altijd wel ergens een ontsteking, van een blaasontsteking tot een kaakontsteking, een ontstoken oog of ontstoken aders in mijn benen, net waar op dat moment mijn zwakke plek zit, denk ik.

Christine:
ja blijft lastig. Hij had wel beide keren kwarttaart gehad. ( kan sporen van.. staat er op de verpakking) of toch de griep die heel erg rond gaat en de inenting.... Het blijft iedere keer weer zoeken.  Voor jou ook vervelend als je steeds weer onstekingen hebt. hij gebruikt de vit D olie van Davitamon( gezuiverde archideolie(pinda), vitamin D3, antioxidant: alfatocoferol)

tine:
Het is inderdaad een heel gepuzzel, ik zou wel een glazen bol willen die mij vertelt wat er aan de hand is. In de toekomst hebben mensen met coeliakie ws. iets aan de Gluten Detect test (Biomedal), die via urine of ontlasting meet of iemand te veel gluten gegeten heeft, dan weet je het meteen zeker of het door gluten kwam of door iets anders, lijkt me erg handig!

Het is niet zo moeilijk om zelf kwarktaart te maken, dat zou ik dan voortaan maar proberen, het is iets meer werk, maar ook minstens zo lekker en waarschijnlijk ook veiliger voor je zoon. Oetker is een meelfabrikant, he, dus als die op een etiket zet dat iets sporen van gluten bevat, kun je toch beter voorzichtig zijn. Zie ook https://ikbenglutenvrij.nl/

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie