In een ander topic kwamen Tine en ik in gesprek over kefir, ik maak er even een eigen topic van, voor als er meer geïnteresseerden zijn.
Het begon met Tine:
Misschien kun je kefir maken op waterbasis? Ik heb het nog niet geprobeerd, maar dan zou ik kokosbloesemsuiker gebruiken van Royal Green, een appel, peer of banaan (ik eet op het moment AH bio bananen en Chiquita bananen) en appelazijn (die heb ik zelf gemaakt van appelschillen en een theelepeltje suiker onderop).
Hoi Tine,
ik maak momenteel waterkefir en heb er wat over zitten lezen. Waarschijnlijk zal het moeizaam of niet lukken met alleen kokosbloesemsuiker, helaas. Zie:
https://www.culturesforhealth.com/learn/water-kefir/water-kefir-ingredientsIkzelf gebruik de witte kristalsuiker van Van Gilse, maar ik vermoed dat die bij jou is afgekeurd. Verder gebruik ik bio citroenen die ik afschrob in water met baking soda en daarna schil met een dunschiller tot alleen het witte schilletje over is. Voor mij gaat het op die manier goed, maar het zal geen nul gluten zijn. Soms voeg ik voor de mineralen een klein beetje ahornsiroop (terrasana) of een paar rozijntjes (Sunmaid) toe. Die gaan in kleine hoeveelheden goed, denk ik.
Vers fruit is ook tricky, zie o.a.:
https://www.yemoos.com/pages/water-kefir-step-by-step-guideBen wel benieuwd hoe de kefir jou bevalt? Vind je het lekker? Hoe drink je het? Is het veel werk? 
Ik ben wel fan van de kefir. Heb het heel langzaam moeten opbouwen, want ik kreeg er buikpijn, gasvorming en diarree van, maar na het opbouwen gaat het prima en is mijn stoelgang verbeterd. Qua glutengevoeligheid heb ik overigens helaas geen verschil gemerkt, ik drink het sinds het begin van dit jaar.
Ik vind het lekker fris smaken, al verschilt de smaak per batch. Soms laat ik 'm te lang staan (wel vijf dagen ipv twee) en dan is het te sterk gefermenteerd, en minder lekker. De kefirgraantjes vinden dat ook niet fijn trouwens, ze willen na een dag of twee het liefst verse suiker.
Maar toch, zelfs met mijn verwaarlozende aanpak doen ze het nog best aardig en groeien ze ongeveer 10% per keer. Dat is niet zo veel als je vaak leest (daar hebben ze het vaak over 50% groei per batch) en het zou een teken kunnen zijn dat de korrels niet supergelukkig zijn. Maar ik vind het wel prima zo.
In het begin was het veel werk, maar ik kwam erachter dat het met een extra kom makkelijker was. Nu heb ik twee plastic kommen en een zeef speciaal hiervoor, en dat maakt de routine makkelijker. Kan dan de boel uitgieten, zeven, weer afwegen etc zonder dat ik moet hannesen met te weinig plek. Je moet er even handigheid in krijgen, maar dan valt het reuze mee. Het kost me nu denk ik 10 minuten per twee (of 4/5

) dagen. Ik heb de gewassen/geschilde citroenpartjes in de vriezer klaarliggen, dat scheelt ook tijd.
Ik heb er overigens een apart setje spullen voor (plastic zeef, twee kommen, plastic lepel, glazen potten) die ik weg houd van de gewone afwas omdat de korrels niet van afwasmiddel houden.
Ik doe de vloeistof in glazen potten die ik losjes afdek (niet met iets van metaal, ik heb glazen stoppen die er losjes op liggen) en dan laat ik ze meestal op kamertemperatuur staan. Dan fermenteert het nog even door, en blijft de prik er beter in. Ik hou niet van koud drinken, maar je zou het ook in de koelkast kunnen zetten. Je kunt er ook in deze fase nog vers fruit aan toevoegen voor extra smaak, en dat fermenteert dan nog mee in de tweede fase, zonder dat de korrels er nog in zitten (en eventueel "last" hebben van het fruit)
Er zijn mensen die het in deze fase in een afgesloten fles doen om extra prik te krijgen, maar dan moet je erg opletten dat het niet ontploft

omdat het nog verder fermenteert, en daar heb ik toch niet zo heel veel zin in.