Auteur Topic: Kefir  (gelezen 3446 keer)

Steleto

• Jr. Member
  • **
Kefir
« Gepost op: maart 27, 2019, 08:55:38 »
In een ander topic kwamen Tine en ik in gesprek over kefir, ik maak er even een eigen topic van, voor als er meer geÔnteresseerden zijn.
Het begon met Tine:

Misschien kun je kefir maken op waterbasis? Ik heb het nog niet geprobeerd, maar dan zou ik kokosbloesemsuiker gebruiken van Royal Green, een appel, peer of banaan (ik eet op het moment AH bio bananen en Chiquita bananen) en appelazijn (die heb ik zelf gemaakt van appelschillen en een theelepeltje suiker onderop). 

Hoi Tine,

ik maak momenteel waterkefir en heb er wat over zitten lezen. Waarschijnlijk zal het moeizaam of niet lukken met alleen kokosbloesemsuiker, helaas. Zie: https://www.culturesforhealth.com/learn/water-kefir/water-kefir-ingredients

Ikzelf gebruik de witte kristalsuiker van Van Gilse, maar ik vermoed dat die bij jou is afgekeurd. Verder gebruik ik bio citroenen die ik afschrob in water met baking soda en daarna schil met een dunschiller tot alleen het witte schilletje over is. Voor mij gaat het op die manier goed, maar het zal geen nul gluten zijn. Soms voeg ik voor de mineralen een klein beetje ahornsiroop (terrasana) of een paar rozijntjes (Sunmaid) toe. Die gaan in kleine hoeveelheden goed, denk ik.
Vers fruit is ook tricky, zie o.a.: https://www.yemoos.com/pages/water-kefir-step-by-step-guide

Ben wel benieuwd hoe de kefir jou bevalt? Vind je het lekker? Hoe drink je het? Is het veel werk?  :?

Ik ben wel fan van de kefir. Heb het heel langzaam moeten opbouwen, want ik kreeg er buikpijn, gasvorming en diarree van, maar na het opbouwen gaat het prima en is mijn stoelgang verbeterd. Qua glutengevoeligheid heb ik overigens helaas geen verschil gemerkt, ik drink het sinds het begin van dit jaar.

Ik vind het lekker fris smaken, al verschilt de smaak per batch. Soms laat ik 'm te lang staan (wel vijf dagen ipv twee) en dan is het te sterk gefermenteerd, en minder lekker. De kefirgraantjes vinden dat ook niet fijn trouwens, ze willen na een dag of twee het liefst verse suiker.
Maar toch, zelfs met mijn verwaarlozende aanpak doen ze het nog best aardig en groeien ze ongeveer 10% per keer. Dat is niet zo veel als je vaak leest (daar hebben ze het vaak over 50% groei per batch) en het zou een teken kunnen zijn dat de korrels niet supergelukkig zijn. Maar ik vind het wel prima zo.

In het begin was het veel werk, maar ik kwam erachter dat het met een extra kom makkelijker was. Nu heb ik twee plastic kommen en een zeef speciaal hiervoor, en dat maakt de routine makkelijker. Kan dan de boel uitgieten, zeven, weer afwegen etc zonder dat ik moet hannesen met te weinig plek. Je moet er even handigheid in krijgen, maar dan valt het reuze mee. Het kost me nu denk ik 10 minuten per twee (of 4/5  :z :s) dagen. Ik heb de gewassen/geschilde citroenpartjes in de vriezer klaarliggen, dat scheelt ook tijd.
Ik heb er overigens een apart setje spullen voor (plastic zeef, twee kommen, plastic lepel, glazen potten) die ik weg houd van de gewone afwas omdat de korrels niet van afwasmiddel houden.

Ik doe de vloeistof in glazen potten die ik losjes afdek (niet met iets van metaal, ik heb glazen stoppen die er losjes op liggen) en dan laat ik ze meestal op kamertemperatuur staan. Dan fermenteert het nog even door, en blijft de prik er beter in. Ik hou niet van koud drinken, maar je zou het ook in de koelkast kunnen zetten. Je kunt er ook in deze fase nog vers fruit aan toevoegen voor extra smaak, en dat fermenteert dan nog mee in de tweede fase, zonder dat de korrels er nog in zitten (en eventueel "last" hebben van het fruit)
Er zijn mensen die het in deze fase in een afgesloten fles doen om extra prik te krijgen, maar dan moet je erg opletten dat het niet ontploft :o omdat het nog verder fermenteert, en daar heb ik toch niet zo heel veel zin in.  :D

Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

misshilde

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
  • 0-glutendieet / GAPS
Re: Kefir
« Reactie #1 Gepost op: maart 27, 2019, 19:33:23 »
Bedankt voor het delen! Ik heb in verleden steeds zoektocht naar Kefir gestaakt idd vanwege de slechte werkzaamheid met kokosbloesemsuiker :'. Ik zou het wel heel graag gebruiken! Is zo goed voor je! Misschien dat ik het gewoon eens 'probeer' met kokosbloesem, ondanks de voorspellingen... niet geschoten...?
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: maart 27, 2019, 21:09:37 »
Ik ben net lid geworden van een waterkefir facebookgroepje: https://www.facebook.com/groups/520195354714200/

Hier kun je allerlei vragen stellen en mensen bieden ook hun overschot aan korrels gratis aan. Je zult ze dan waarschijnlijk wel een aantal keer moeten gebruiken met veilige suiker (en de gemaakte drank weggooien). Of zouden er dan nog steeds glutensporen in zitten?

Heb je toevallig veilige gedroogde vijgen? Daar schijnt iets in te zitten waar de kefirkorrels het heel goed op doen, misschien kun je daarmee compenseren dat de kokosbloesemsuiker niet ideaal is?
Je kunt in elk geval een experiment wagen, wie weet lukt het wel. Bij de een doet een combinatie van ingrediŽnten het beter dan bij de ander, het blijft een levend organisme. Wie weet heb je geluk!

Ik las trouwens net in de groep dat ahornsiroop antibacterieel werkt en slecht is voor de korrels, dus moet ik maar niet te scheutig mee zijn. Net als honing trouwens, dat moet je echt helemaal niet gebruiken.
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #3 Gepost op: maart 28, 2019, 11:15:18 »
Thanks Steleto!  :duimop:

Gedroogde vijgen zou ik niet aandurven...  :s (zo zijn dadels eigenlijk ook altijd niet oke)

Ik heb eens wat gevonden online waarbij je korrels koopt die nog moeten ontwikkelen zeg maar (droog in een zakje), ik denk dat dat "veiliger" is dan van iemand anders overnemen wat al in gebruik is... Ik weet ook niet hoe lang glutensporen er dan in zouden blijven. Maar die uit dat zakje had ik bovenaan mijn lijstje staan om te proberen. Alleen daar werd dus ook bij gezegd niet met kokosbloesem...  :roll: Maar wat jij ook zegt, misschien toch gewoon proberen en maar zien!? :ja:
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: maart 29, 2019, 07:18:37 »
Ik had die zakjes ook gezien, maar dacht juist andersom, je weet niet op wat voor voedingsbodem die bacteriŽn gekweekt zijn, misschien is het wel tarwe, dat is het goedkoopst en het meest gebruikt, dus ik zou daar eerst naar informeren of toch liever die van iemand anders gebruiken... als je het een paar keer laat verversen zal het niet veel uitmaken. Je kunt ook proberen om appelazijn te maken, al weet ik niet hoe goed dat voor je darmen is, er staat veel over op internet maar ik heb mijn twijfels over de betrouwbaarheid van die info, ik doe af en toe een theelepeltje in een glas water en drink dat op, eerst dacht ik, tjonge wat fleur ik hiervan op, totdat ik merkte dat elke dag als ik in de zon gezeten had, ik de dag daarna wakker werd met veel minder rugpijn en meer kracht in mijn spieren, dus de oorzaak lag ergens anders, bij een vit.D tekort en de zon deed mij goed, zodra er nu een glimp van de zon te zien is, ren ik naar buiten om bij te tanken, wat een verademing om me niet meer 80 te voelen (en ik mezelf niet meer dwing om vit.D pillen te testen waar ik vervolgens altijd een paar dagen ziek van ben), kom maar op met de zon!  :duimop:
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #5 Gepost op: maart 29, 2019, 12:06:25 »
Jaaaaaaa Tine, de zon!!!!  Dat doet een mens goed  :duimop:! Wat fijn dat je je er gelijk al beter door voelt :).

Wat betreft appelazijn, alle soorten van probiotische voeding zijn heilzaam voor je darmen :).

Wat betreft die zakjes voor kefir. Ik heb daar destijds inderdaad naar geÔnformeerd en iemand aan de telefoon gesproken erover. Ik moest het even terug zoeken wat er ook weer uit was gekomen (januari 2018).

Er waren 2 issues mee: 1. er zit suiker in de zakjes zelf en 2. het zou niet vermeerderen volgens hen met kokosbloesemsuiker. Dit ging over waterkefir zakje. Wat betreft de kweekbodem:

De bacterieculturen zijn niet in een laboratorium gekweekt, maar komt precies zo uit de natuur. Blijft over of de gebruikte suiker in het zakje 0 gluten is. Wel gaf de eigenaar aan dat de suiker "opgegeten" wordt door de bacteriŽn en de vraag is wat er dan nog van over blijft als het ware, van wat je binnen zou krijgen via de uiteindelijke kefirdrank.

Het ging hierbij om deze website: https://www.thefermentcompany.nl/winkel/

Maar toen ik zojuist keek zag ik dat er nu niets meer bij staat over het gebruik van kokosbloesemsuiker. Ook herinner ik me dat er destijds basterdsuiker in zat en nu rietsuiker. Ik zou het opnieuw moeten navragen. Ik zie dat bij de "gewone"kefir waar je melk e.d. aan toe moet voegen geen suiker in het zakje zit. Dus dat zou voor jou mogelijk wat kunnen zijn Tine, aangezien jij veilige melk kunt aankomen (ik niet).

En dan bestaat er ook nog deze website:https://www.kefirshop.nl/c-2338213/kefir/?fbclid=IwAR36GIdzLXfkvgQrboIP7PJlWUR89qrIR2VHu_iHjSAGRQWyHC0u73o9a_k. Daar heb ik geloof ik toen niets nagevraagd. Misschien als je een paar keer een nieuwe batch maakt (3-5 keer?) van steeds dus een klein beetje dat het er uiteindelijk uit gaat (mocht het een glutenreactie geven).

Maar omdat het dus nog best wat haken en ogen heeft ben ik er tot heden nog steeds niet aan begonnen om poging(en) te doen :roll:.

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: maart 29, 2019, 18:26:55 »
Ik heb er nog over lopen denken...ik weet niet of je diksap hebt (of kunt maken), maar misschien kun je daar ook nog wat mee?

En als citroen een probleem is, zou rabarber misschien voor zuur kunnen zorgen? De kefir houdt ervan als het zuur geleidelijk wordt afgegeven zodat er diverse stadia van zuur zijn, dus liever een stuk citroen dan sap. Dus waarschijnlijk ook liever geen azijn. Maar stukjes rabarber geven het zuur wellicht geleidelijk aan af, net als citroen?
Ik heb het zelf niet geprobeerd!

Ik heb niet superveel kefirkorrels over omdat ze langzaam groeien en ik weet ook niet of het een goede startpositie is als de korrels als uit minder-dan-ideale omstandigheden komen, maar mocht een van jullie het met mijn korrels willen proberen, dan kan ik altijd een portie opsturen. Ze komen in elk geval uit een glutenvrij huis en ik kan je vertellen waar ze mee in aanraking zijn gekomen de laatste maanden.

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: maart 31, 2019, 17:53:49 »
Ik vond toevallig info over rauwmelkse zuivelproducten, waaronder kefir, en er staat op hun site dat de koeien geen tarwe eten:
https://www.rawmilkcompany.nl/rauwe-melk/

Wie weet iets voor jullie?

(Ikzelf kan niet tegen koemelk, en ik weet niet zeker of ik geloof wat ze schrijven over koemelkallergie en rauwe melk)

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #8 Gepost op: maart 31, 2019, 22:05:40 »
Het klopt dat eiwitmoleculen van vorm kunnen veranderen bij verhitting en dat ze daardoor hun allergene werking kunnen verliezen of juist een allergene werking kunnen krijgen. Het effect op de allergie hangt af van op welk eiwitfragment de allergiepatiŽnt reageert en hoe het eiwit vervormt bij verhitting. In veel gevallen is het effect van verhitten nihil.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: april 01, 2019, 08:35:56 »
Ah, dankje, dat wist ik niet! Weer wat wijzer  :)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #10 Gepost op: april 01, 2019, 14:03:42 »
We blijven bijleren.  ;)

Hun koeien krijgen geen tarwe, maar wel gerst, bleek toen ik een keer navraag deed. De melk zal in de zomer misschien wat beter gaan dan in de winter, in de zomer staan ze vaker buiten en eten ze meer gras.

De koeien van de boer (uit Ingen) waar ik melk haal, krijgen gras, hooi en luzerne.

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

orionne

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: april 06, 2019, 18:48:47 »
ik vraag we echt af, wat er nou zo bijzonder is aan kefir; ik ben er doodziek van geweest, dus voor mij nooit meer kefir, ook niet zelf gemaakt.. :s
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #12 Gepost op: april 07, 2019, 10:59:29 »
Een betere samenstelling van de populatie bacteriŽn in je darmen kan gunstig zijn voor mensen met coeliakie. Die een meer doorlaatbare darmwand hebben dan mensen zonder coeliakie. En een minder gezonde darmflora. Of je dat met kefir kunt bereiken is nog niet onderzocht. Yoghurt en karnemelk zijn bewezen gunstig voor ieders darmgezondheid (vooropgesteld dat je het verdraagt). Men is nog op zoek naar geschikte probiotica, er zijn al experimenten gaande om te zien of mensen met coeliakie zich beter voelen als ze een bepaalde soort probiotica nemen, of dat het 't herstel bespoedigt. Maar eigenlijk weten we nog niet zo goed in welke opzichten de bacteriesamenstelling van de darmen van mensen met coeliakie afwijkt van 'normaal' en zelf bij dat 'normaal' zijn er al grote variaties tussen mensen onderling, al kun je wel zien dat veel groente en fruit eten een 'rijkere' en daardoor betere darmflora oplevert (en minder kans op ziekten). Experimenten moeten ook nog aantonen of een andere darmflora bij mensen met coeliakie mede de oorzaak is van de ziekte of het gevolg. Vast staat in elk geval dat een aanzienlijk deel van de mensen met coeliakie symptomen van prikkelbare darmen houdt, daar zijn verschillende hypothesen over hoe dat ontstaat en het kan ook een combinatie van factoren zijn. Ik verwacht veel van de 'coeliakie darm op een chip' waarmee je dit soort zaken veel beter kunt onderzoeken dan met andere modellen met muizen of nagebootste darmen en zonder dat je proefpersonen nodig hebt, de chipdarm is gebaseerd op het microbioom van de patiŽnt en de cellen van de patiŽnt, je kunt er bijvoorbeeld voeding doorheen voeren en medicijnen om te zien wat er gebeurt. Ik zou ook wel zo'n mini darm willen van mezelf en dan eerst even testen of ik iets kan eten, dat lijkt me geweldig. ;)

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #13 Gepost op: april 09, 2019, 19:09:06 »
 :D :duimop: ja idd Tine

Maar mooie ontwikkeling de onderzoeken die ze kunnen doen met de chip.