Auteur Topic: GlutnGo  (gelezen 687 keer)

misshilde

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
  • 0-glutendieet / GAPS
GlutnGo
« Gepost op: maart 25, 2019, 22:05:50 »
De ironie... flinke glutenfout door GlutnGo https://www.biovea.com/nl_nl/product_detail.aspx?NAME=GLUTNGO-with-Tolerase-G-90-Capsules&PID=7664 (2 keer poging gedaan om zeker te weten)
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: GlutnGo
« Reactie #1 Gepost op: maart 26, 2019, 16:54:10 »
Tja, hoe wordt het enzym geproduceerd, waar komen de andere ingrediŽnten vandaan, plus wat wordt er nog meer in dezelfde (fabrieks)omgeving gemaakt? Kun je meer te weten komen via de producent?

Ik blijf de herkomst van ingrediŽnten voor supplementen altijd schimmig vinden (ik heb bv. de afgelopen drie jaar nog geen goede vit.D gevonden).

Misschien kun je kefir maken op waterbasis? Ik heb het nog niet geprobeerd, maar dan zou ik kokosbloesemsuiker gebruiken van Royal Green, een appel, peer of banaan (ik eet op het moment AH bio bananen en Chiquita bananen) en appelazijn (die heb ik zelf gemaakt van appelschillen en een theelepeltje suiker onderop). 

Heb het even opgezocht, AN-PEP (het enzym dat gluten afbreekt) kan geproduceerd worden met behulp van glucose en dextrose... https://nl.wikipedia.org/wiki/Aspergillus_niger

Vitamines voor supplementen worden ook vaak geteeld op een bodem met glucosestroop.

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: maart 26, 2019, 21:10:02 »
Hoi Tine,

ik maak momenteel waterkefir en heb er wat over zitten lezen. Waarschijnlijk zal het moeizaam of niet lukken met alleen kokosbloesemsuiker, helaas. Zie: https://www.culturesforhealth.com/learn/water-kefir/water-kefir-ingredients

Ikzelf gebruik de witte kristalsuiker van Van Gilse, maar ik vermoed dat die bij jou is afgekeurd. Verder gebruik ik bio citroenen die ik afschrob in water met baking soda en daarna schil met een dunschiller tot alleen het witte schilletje over is. Voor mij gaat het op die manier goed, maar het zal geen nul gluten zijn. Soms voeg ik voor de mineralen een klein beetje ahornsiroop (terrasana) of een paar rozijntjes (Sunmaid) toe. Die gaan in kleine hoeveelheden goed, denk ik.
Vers fruit is ook tricky, zie o.a.: https://www.yemoos.com/pages/water-kefir-step-by-step-guide

Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: maart 27, 2019, 07:45:37 »
Dat zijn handige tips, dankjewel! Ik kan ook melkkefir maken met melk van de boer, maar ben er nog steeds niet aan toegekomen, ik maak al elke dag yoghurt, mijn zoon neemt 2 thermosflessen yoghurt mee naar school.

Ben wel benieuwd hoe de kefir jou bevalt? Vind je het lekker? Hoe drink je het? Is het veel werk?  :?
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: maart 27, 2019, 08:56:06 »
Ik heb er even een apart topic van gemaakt  :)
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #5 Gepost op: maart 27, 2019, 19:42:34 »
Tja, hoe wordt het enzym geproduceerd, waar komen de andere ingrediŽnten vandaan, plus wat wordt er nog meer in dezelfde (fabrieks)omgeving gemaakt? Kun je meer te weten komen via de producent?

Ik blijf de herkomst van ingrediŽnten voor supplementen altijd schimmig vinden (ik heb bv. de afgelopen drie jaar nog geen goede vit.D gevonden).

Misschien kun je kefir maken op waterbasis? Ik heb het nog niet geprobeerd, maar dan zou ik kokosbloesemsuiker gebruiken van Royal Green, een appel, peer of banaan (ik eet op het moment AH bio bananen en Chiquita bananen) en appelazijn (die heb ik zelf gemaakt van appelschillen en een theelepeltje suiker onderop). 

Heb het even opgezocht, AN-PEP (het enzym dat gluten afbreekt) kan geproduceerd worden met behulp van glucose en dextrose... https://nl.wikipedia.org/wiki/Aspergillus_niger

Vitamines voor supplementen worden ook vaak geteeld op een bodem met glucosestroop.

Ik word eigenlijk standaard van alle supplementen ziek (glutenreactie) en heb het in principe opgegeven om te proberen.

Maar deze wilde ik toch een kans geven, ivm de hoop dat het mogelijk zou kunnen helpen tegen de grote gevoeligheid. Je zou hopen/verwachten dat de makers de ingrediŽnten zijn nagegaan op afkomst van tarwe ;). Maar ja, al zou dat gebeurd zijn, dan nog blijft het lastig  :s (zoals je al zei fabrieksomgeving etc). Wel ging mijn glutenreactie er anders aan toe. Op een manier dat ik kon merken dat mijn symptomen van glutenreactie een poosje werden onderdrukt. Wel kwam het er later dus alsnog uit. Ik heb dit beide keren gemerkt, en daardoor denk ik dat het supplement wel degelijk 'wat' in zijn mars heeft t.a.v. gluten. Om deze reden heb ik nog een ander supplement met AN-PEP aangeschaft en ben ik van plan om die te proberen. Wie weet!

Als ik die getest heb zal ik het resultaat hier delen. Duim maar met me mee dat 'ie goed gaat  ;).
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.