Auteur Topic: coeliakie en depressie  (gelezen 375 keer)

susje80

• Newbie
  • *
coeliakie en depressie
« Gepost op: maart 23, 2019, 04:35:27 »
hoi. ik ben Susanne en in december vorig jaar heb ik gehoord dat ik coeliakie heb. Eigenlijk ben ik daar blij mee want ik had flink veel buikpijn en ik was ook erg ziek. laatst heb ik voor het eerst een gluten fout gemaakt en ik ben daardoor erg depressief. Heeft iemand tips voor mij ( behalve gluten vrij eten ) over hoe ik die depressie door kan komen. ja. die buikpijn is echt rot maar die totale afvlakking van gevoel.. daar kan ik zo slecht mee om gaan. is er iemand die misschien een therapie heeft gevolgd waar dit beter van word? Mijn partner kan er ook lastig mee omgaan. ik besef mij terdege dat er geen gouden oplossing is maar .. wie weet.. ?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: coeliakie en depressie
« Reactie #1 Gepost op: maart 23, 2019, 10:23:13 »
Gouden tips zijn er niet. Net als bij een griep moet je gewoon uitzieken... Links en rechts zijn wel wat tips voorhanden, veel vocht nemen, thee drinken, voor warmte zorgen, rust nemen, soep eten of andere dingen die makkelijk te verteren zijn zodat je sneller herstelt, zie bv deze Engelstalige info http://emilycaseynd.com/what-to-do-when-youve-been-glutened/ (op het forum staat ook wel ergens een lijstje alleen weet ik niet waar)

Het enige dat je kunt doen is een glutenbesmetting voorkómen. En als je weet dat er een risico is, bv als je ergens anders iets wilt eten, kun je een pil nemen met het enzym AN-PEP erin, dat helpt een beetje gluten afbreken in de maag voordat het in de darmen komt. Voorlopig alleen nog te koop in de VS (bv GliadinX er zijn een paar merknamen).  Maar als de fout al gemaakt is kan die pil ook niets meer doen (hooguit kort erna).

Een therapie kan wellicht de gevolgen wat milder maken, maar neemt niet de oorzaak weg. Het kan helpen als je weet wat de beste manier is om jou te benaderen als je zo'n periode hebt, bv. of je extra aandacht wilt, of dat je juist met rust gelaten wilt worden en even op je eigen eilandje wilt zitten in het besef dat het vanzelf weer overgaat en er morgen weer een nieuwe dag is.

De kans bestaat dat je op den duur wat minder gevoelig wordt als je darmen verder herstellen. Je bent pas een paar maanden op dieet, en je darmen hebben wel 1 tot 2 jaar nodig om weer beter te worden, je darmvlokken moeten weer aangroeien.

Je kunt wel zorgen voor een zo gezond mogelijke darmflora, met veel verse producten, groente, fruit, noten, volkoren glutenvrije granen etc. en zo min mogelijk bewerkte producten (pakjes en zakjes), maar dat heeft je diëtist je ook al verteld als het goed is. Dan heb je meer weerstand en een betere basisgezondheid voor als het een keer mis gaat.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #2 Gepost op: maart 23, 2019, 12:01:29 »
Hallo Susanne,

Als het goed is verdwijnen de klachten na een glutenfout in de loop van een week. Wanneer een psycholoog een depressie gaat behandelen moet je aan een traject van maanden denken, dus je kunt beter even wachten tot de glutendip voorbij is. (Mocht je na een week nog geen verbetering in je klachten zien, dan wordt het tijd om met een arts te overleggen.)
Een aantal tips: Blijf niet in bed liggen, maar kleed je aan en sta op. Ga iedere dag een uurtje de deur uit, wandelen of fietsen. En probeer je partner uit te leggen hoe jij je voelt en vertel hem dat hij jou moet uitdagen om dingen te blijven doen.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Vlearmoes

• Gold Member
  • Geslacht: Man
  • gluten-free warrior
« Reactie #3 Gepost op: maart 23, 2019, 16:03:35 »
Een extra aan Magnesium help ook al prima tegen die depressie en doet ook op andere plekken in je lijf veel goeds  :ja:
Coeliakie diagnose eind 2003