Auteur Topic: Hoe lang last na glutenfout  (gelezen 2762 keer)

LisetteW

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Hoe lang last na glutenfout
« Gepost op: oktober 17, 2018, 07:45:24 »
Hoi allemaal!

Vorige week heb ik per ongeluk een grote glutenfout gemaakt. Een paar uur later had ik enorm veel buikpijn. Een hele gevoelige buik en maag, misselijk en moest gelijk naar de wc. Precies zoals ik mijn klachten van voor mijn diagnose en het glutenvrij dieet herken. Nu is dit alweer anderhalve week geleden en nog steeds heb ik overdag af en toe kramp en ook s’nachts word ik hier wakker van. Meestal 1 of twee keer. Dan moet ik ook gelijk naar de wc.

Nu zag ik mezelf niet als erg gevoelig. Een tijdje terug heb ik zelfs een heel biertje gedronken waarvan ik dacht dat het glutenvrij was, maar zelfs hier had ik totaal geen last van gekregen. Verder houd ik mij altijd streng aan het dieet.

Ben benieuwd of iemand dit herkent?

Alvast bedankt!

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Hoe lang last na glutenfout
« Reactie #1 Gepost op: oktober 17, 2018, 09:59:38 »
Ja ik herken het wel, het duurt hier na een flinke dieetfout ook wel twee weken voordat de darmen het eten weer goed kunnen verteren. Het helpt om dingen te eten die makkelijk verteerbaar zijn dus gekookte groente ipv rauwkost. En niet te veel melk maar liever yoghurt, ook beter voor de darmflora. Ook vet, suiker en scherpe kruiden kunnen de darmen irriteren, net als kool en uien. Bewerkte dingen uit een pakje of zakje eten we toch al nooit, we eten heel puur. 

Ik weet niet hoe lang je al glutenvrij eet? Je kunt op den duur meer of minder gevoelig worden. En een biertje hoeft geen grote glutenfout te zijn. In sommige soorten gewoon bier zit heel weinig gluten. Blijf je het regelmatig drinken, dan gaan je coeliakie antistoffen wel omhoog, is de verwachting. Daar hoef je niets van te merken. Darmschade ontstaat doorgaans al vóórdat je zelf klachten ervaart. Zo kregen proefpersonen in het verleden 10 of 50 mg gluten te eten tijdens een experiment van drie maanden. Eén persoon was heel gevoelig en haakte al snel af omdat hij veel klachten kreeg, die at 10 mg gluten. De anderen haalden probleemloos de eindstreep, waardoor iedereen dacht dat het eten van 50 mg gluten geen probleem zou zijn. Maar de verrassing kwam toen alle darmbiopten werden bestudeerd: bij de meeste mensen met coeliakie die 50 mg gluten aten waren de darmen gedurende het experiment achteruit gegaan. En dat terwijl ze niet méér klachten hadden dan daarvoor. Bij twee proefpersonen gingen de darmen erop vooruit, in de periode dat ze 50 mg gluten kregen en verder goed opletten wat ze aten (niet uit eten gaan en goed opletten bij feestjes). Wat weer eens illustreert dat iedereen met coeliakie anders reageert op gluten. Want het tolerantieniveau verschilt per persoon, op hoeveel gluten een reactie volgt, en ook op welke gluten eiwitten precies. Hopelijk wordt 'het' glutenvrije dieet nog eens maatwerk zodat je de hoeveelheid gluten kunt eten die bij je past waardoor je niet onnodig streng bent, of te soepel waardoor je gezondheid in gevaar komt. Er bestaat al een test waarmee je kunt meten of je te veel gluten hebt gegeten, via je urine of ontlasting. Heel handig, want zo kun je je dieet bijsturen, en fouten achterhalen. De test (Gluten Detect/ Detective van Biomedal) is ontwikkeld in de VS waar hij al volop wordt gebruikt, maar hij is hier nog niet te koop. Uit de eerste testen met deze urinetest blijkt dat een deel van de mensen met coeliakie veel meer gluten binnenkrijgt dan ze zelf in de gaten hebben.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

cheke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: maart 08, 2019, 11:49:17 »
 Deze week heb ik iets gegeten met van Gilse schenkstroop karamel. Niet zelf klaargemaakt, wel thuis!! verder was het witlof die ermee gebakken is en vloeibare plantaardige boter.. Het is al heel lang geleden dat ik een reactie heb gehad. Nu dus wel een heel zware koliek aanval, ik heb ook tramadol genomen om erdoor te komen, heb nu nog steeds last van de buik na iets te eten, en heb nog een zeurderig buikgevoel , hoofdpijn ook migraine gehad.. en voel me vaak nog misselijk met vlagen..
De fabrikant stelt dat ik vast vaker last moet hebben ook op het eten van brood.. Ik eet weinig brood en het word vers gebakken van no proten bloem..  Mij lijkt het dat er toch teveel gluten in het product zat.. Ben nu ook wel wat bang om iets te eten.. want vertrouwen in de etikettering is er ook niet meer..
Wat kun je hiermee, is de stroop ergens te testen? Heeft dat zin want je wet niet of de volgende en ook andere producten wel voldoen aan veilig te zijn.. Het voelt als een vrijheidsberoving van het stukje vrijheid wat je dacht te hebben, nu ligt er steeds een vergiftiger op de loer.. bovendien koken we hier vaak voor 5 glutenvrije mensen.. groetjes

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: maart 08, 2019, 15:38:43 »
He bah, jammer dat je zo ziek werd van zoiets gewoons.

Voor de zekerheid kun je de gewone schenkstroop nemen. Of appelstroop.

Ik ga meestal niet af op een eenmalige ervaring, pas als het vaker fout gaat, schrijf ik iets af (anders hou ik te weinig over).

Je bent niet extreem gevoelig voor gluten als je brood gebruikt met glutenvrij tarwezetmeel (de gevoeligste groep verdraagt dat niet). Dus de kans dat je reageert op tarwederivaten (die zitten in de karamelstroop, in de vorm van glucosestroop en karamel)  is erg klein. Zie https://ikbenglutenvrij.nl/glutenvrij-tarwezetmeel-en-coeliakie/ en http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=22846.msg622381#msg622381

Heeft de fabrikant de hoeveelheid gluten getest toevallig? Geeft hij aan dat het glutenvrij is?

Vertrouw je het toch niet, geef het dan door aan de NCV via www.glutenvrij.nl

Beterschap!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

cheke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: maart 08, 2019, 16:46:34 »
 de fabrikant van Gilse geeft aan dat de schenkstroop niet glutenvrij, wel onder de norm is  en dat hoeft er dan niet op vermeld te worden.. Het gaat om de schenkstroop met karamel en ook 3 andere stropen van hen zijn onder de norm en kunnen dus nog gevoelige coeliaken last van hebben, .. Ik heb  de fles nog staan hier.. ingredienten zijn glucosestroop, keukenzout, karamelE150c (03%) , aroma.. dus niks wijst er op dat er gluten in zitten.  .. heb geen last gehad van diarree of zo, ook niet overggeven , maar vreselijke krampen ook zelfs hele rug en  schouders en nek en hoofdpijn..  dit is copy paste van ons ontvangen bericht :
Wij hebben uw bericht met vraag over gluten in Van Gilse karamel schenkstroop ontvangen.

Glutenvrije producten bevatten soms tarwezetmeel, dit is ook het geval voor de Van Gilse karamelstroop. Dit tarwezetmeel is bewerkt. De gluten zijn er zoveel mogelijk uitgehaald. Als een product dit type tarwezetmeel bevat en het glutengehalte onder de norm (Codex Alimentarius, Europese Verordening EG 41/2009) ligt, dan mag het product glutenvrij worden genoemd.

Uit onderzoek blijkt echter dat veel mensen met coeliakie dit zonder problemen kunnen eten. Het kan helaas voorkomen dat het gehalte aan gluten voor iemand toch te veel is, ook al is het wettelijk toegestaan.

In dat geval bieden alleen producten die van nature glutenvrij zijn uitkomst.

Enkele van onze stropen zijn geproduceerd op basis van glucosestroop, waarin tarwezetmeel  verwerkt is. Dit betreft:

- Friesche Vlag keukenstroop

- Zeeuwsche Boerin keukenstroop

- Van Gilse Bungel Stroopstift

- Van Gilse Karamel schenkstroop. Voor alle stropen geldt dat het glutengehalte onder de norm ligt, maar wellicht voor uw dochter toch teveel is.

Van Gilse De Originele Schenkstroop en Van Gilse De Originele Suikerstroop (gele beker) zijn suikerstropen, die geen tarwezetmeel bevatten en dus geheel glutenvrij zijn.

Alle overige producten (klontjes, suiker, rietsuiker, poedersuiker, geleiproducten, kaneelsuiker) van Van Gilse zijn ook geheel glutenvrij.

Wij hopen u met deze informatie van dienst te zijn geweest,

Met vriendelijke groet

Consumentenservice

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #5 Gepost op: maart 08, 2019, 18:42:51 »
Deze week heb ik iets gegeten met van Gilse schenkstroop karamel. Niet zelf klaargemaakt, wel thuis!! verder was het witlof die ermee gebakken is en vloeibare plantaardige boter.. Het is al heel lang geleden dat ik een reactie heb gehad. Nu dus wel een heel zware koliek aanval, ik heb ook tramadol genomen om erdoor te komen, heb nu nog steeds last van de buik na iets te eten, en heb nog een zeurderig buikgevoel , hoofdpijn ook migraine gehad.. en voel me vaak nog misselijk met vlagen..
Ik ben het met Tine eens dat je niet na een enkele slechte ervaring een product moet aanwijzen; zeker niet als het in een gerecht met meerdere ingrediënten verwerkt is. "Niet zelf klaargemaakt," Hoeveel ervaring heeft de bereider met glutenvrij koken vraag ik me dan af. Zou het een besmetting via handen of kleren kunnen zijn?

Mijn suggestie is dat je de stroop, op een moment dat je je weer goed voelt, voorzichtig gaat proberen: eerst een theelepel, als die goed valt een eetlepel en daarna kun je een boterham of een pannenkoek proberen. Nu eerst maar "veilig" eten zodat je lichaam van de klap kan herstellen.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: maart 08, 2019, 20:40:05 »
Als je zonder problemen brood eet met glutenvrij tarwezetmeel, zou deze stroop voor jou geen probleem moeten zijn.

Er zijn enkele gradaties van glutenvrij, van streng tot strenger en strengst:
- glutenvrij
- glutenvrij, daarnaast ook zonder glutenvrij tarwezetmeel
- glutenvrij, zonder tarwezetmeel, zonder tarwe-derivaten

Ik denk dat je -zoals de meeste mensen met coeliakie- in de bovenste categorie zit. In dat geval zou de schenkstroop geen probleem moeten zijn. Dan is het enige dat van belang is voor jou of het glutenvrij is. En dat is het volgens de fabrikant (het is een beetje ongelukkig geformuleerd helaas, de auteur bedoelt dat het glutenvrij is, dan zit er minder dan 20 ppm gluten in, dat is 20 mg gluten per kilo en dat is een Europese norm die aangeeft hoeveel gluten er maximaal in een 'glutenvrij' product mogen zitten). Je kunt het dus gewoon eten.

Ben je erg gevoelig en zit je in de onderste categorie, dan zou de aanwezigheid van glucosestroop en karamel een probleem kunnen zijn (maar dat geldt dus voor een klein deel van de mensen met coeliakie, die kunnen bv ook geen snoepjes eten waar veel tarwederivaten in zitten zoals maltodextrine of glucosestroop).

koekie8

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: maart 19, 2019, 01:11:53 »
Heb je die bakboter/margarine vaker gebruikt? Er bestaat ook een vloeibare variant met gluten... Kan dat het niet zijn?
Ik sluit me met bovenstaande reageerders aan dat de kans dat je reageert op de stroop zeeeeeer klein is. Ik zou eerder denken dat degene die gekookt is misschien nog wat gluten aan zijn handen had zitten of dat er op een andere manier gluten in je eten is belandt.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.