Auteur Topic: Gluten intolerantie bij kind van 1,5?  (gelezen 1277 keer)

Deetje

• Newbie
  • *
Gluten intolerantie bij kind van 1,5?
« Gepost op: februari 22, 2019, 06:22:09 »
Hoi iedereen, ik ben nieuw hier op dit forum en opzoek naar ervaringen en tips van andere ouders.

Ik ben Simone en ik heb een kindje van 1,5. Al sinds haar geboorte zijn er problemen. Eerst door de koemelkallergie en later na de start van vaste voeding kwamen er problemen met ontlasting en obstipatie. Ze heeft sinds het starten van vaste voeding breiige ontlasting. En lichte obstipatie. We hebben een poosje bij de kinderarts gelopen en een jaar lang forlax gegeven. Maar zonder noemenswaardig resultaat.
Klachten die vooral veel voorkomen zijn:

Breiige ontlasting
Groen snot
Donkere verkleuring onder de ogen
Veel onrust en slecht slapen
Maag/darmkrampen

Mijn kindje is getest op coeliakie, ook het gen. En dit heeft zij niet. Echter na overleg met de diŽtist toch besloten om te kijken hoe zes weken glutenvrij zou gaan.
Ik merk op dat haar ontlasting veranderd. Het is nu niet meer breiig maar meer plakkerig en vaker normaal. Het groene snot is weg(kan ook toeval zijn) en haar ontlasting stinkt veel minder.

Nu vraag ik mij af of dit nou de tekenen zijn dat er toch een gluten intolerantie zit ondanks dat er geen coeliakie is geconstateerd? En hoelang duurt het voordat de meeste klachten over zullen gaan? Iemand die zich herkent in dit verhaal?

Onze diŽtist  gaf aan dat we opnieuw gluten moesten introduceren, ik merk dat er dan weer problemen met haar ontlasting ontstaan, het weer meer stinkt en het groene snot lijkt weer terug te komen. De diŽtist geeft aan dat verandering in ontlasting normaal is en sterkere geur ook. Maar ik merk bij mijn kindje dat de breiige ontlasting en de geur niet meer verdwijnen.

Ik heb dus een hoop vragen. Ik wil mijn kind niet onnodig glutenvrij geven. Ik hoop dat ik hier wat meer informatie kan opdoen.

Bedankt voor het lezen!

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Gluten intolerantie bij kind van 1,5?
« Reactie #1 Gepost op: februari 22, 2019, 11:00:04 »
Hallo Simone,

Als ik jouw verhaal lees dan denk ik, ja er is iets aan de hand. Ik zoek het in een voedselallergie of overgevoeligheid.
Is jouw dochter getest op voedselallergieŽn? Wanneer je een allergie hebt dan heb je een grotere kans om er een tweede bij te krijgen. Bij een tarweallergie reageer je goed op een glutenvrij dieet omdat daar (vrijwel) geen tarwe in zit. Daarnaast zijn er de zogenaamde FODMAP-overgevoeligheden waarbij je ook goed op een glutenvrij dieet reageert. De symptomen die je beschrijft passen bij beiden.
Een huisarts of kinderarts kan een bloedtest op voedselallergie aanvragen.

Een vraag aan jou: Wat zijn de voorkeuren van jouw dochter bij het eten? Welke dingen wil ze perse niet eten?
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Christine

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2019, 12:02:28 »
Onze zoon, nu bijna 21, had ook problemen met ontlasting, koemelk toen hij klein was. Via het alternatieve circuit in eerste instantie gestopt met de melk en vervolgens met de gluten. Hij was toen 18 maand. Hij wilde ook nooit brood eten. Werd een heel ander kind. Altijd aan het bonken met zijn hoofd in bed. Had dus altijd buikpijn. Toen hij twee jaar was bij de kinderarts een giarda lamblia ontdekt. Hiervoor is hij behandeld. Daarna wel glutenvrij eten blijven geven ( vond de kinderarts flauwekul). Toen hij vier jaar was second opinion aangevraagd voor onderzoek coeliakie. Glutenbelasting gedaan met poeder ( weet niet meer hoelang). Hij heeft wel het gen, maar geen antistoffen. Daarna jarenlang weer gluten gegeten. Vanaf zijn veertiende weer iets meer last. Eet nog wel gluten maar niet te veel. Hij merkt het als hij teveel gluten eet, jeuk en lichte uitslag en beetje buikpijn.
Zijn broertje kreeg op latere leeftijd last van buikpijn  en is glutensensitief, wel het gen, geen antistoffen.

Deetje

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: februari 22, 2019, 20:15:22 »
Bedankt voor de reacties!

Er is alleen getest op koemelkallergie en coeliakie. Verder niet. Tarweallergie denk ik ook wel vaker aan. Zeker omdat de klachten met de ontlasting begonnen zijn met introductie van vaste voeding. Ze eet graag dingen waar weinig smaak aan zit. Vind ik dan. Zoals bijv maisfingers. Maar pasta of kip met rijst of vlees gaat er ook goed in. Boterhammen ook redelijk. Ze eet slecht fruit, alleen banaan.

Christine, dat lijkt me ook vervelend als beide kinderen last hebben van een allergie of intolerantie.
Het hoofdbonken vind ik herkenbaar. Mijn kindje is ook zeer onrustig als het moet slapen of slaapt.