Auteur Topic: NCV geeft info over de 'glutenpil'  (gelezen 451 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
NCV geeft info over de 'glutenpil'
« Gepost op: februari 13, 2019, 17:14:09 »
De NCV heeft de informatie over de 'glutenpil' op een rij gezet. https://www.glutenvrij.nl/actueel/nieuwsartikel/733

De glutenpil breekt (een beetje) gluten af in de maag voordat dit (grotendeels) de darmen bereikt. Goed onderzocht onder coeliakiepatiŽnten is het niet, omdat DSM heeft besloten het niet als medicijn op de markt te brengen voor mensen met coeliakie (met een bijbehorende lange periode om het te testen), maar als supplement. En dan voor mensen die glutensensitief zijn, niet voor mensen met coeliakie. Desondanks weten we dat deze pil een mini beetje gluten kan afbreken als het in de maag komt. Dat heeft het LUMC aangetoond in het verleden bij gezonde proefpersonen.

Deze pil neem je tegelijk met het eten in als je in een restaurant bent, en dan beschermt de pil je tegen kruisbesmetting (je bestelt dus nog steeds een maaltijd zonder gluten, maar hoeft dan minder bang te zijn dat er in de keuken iets fout gaat). De glutenpil is goedgekeurd voor de Europese markt maar hier nog steeds niet te koop. In de VS is de glutenpil al te koop sinds 2015. Daar heeft het verschillende benamingen: GliadinX, GlutnGo en Spectrazyme Gluten Digest. Er zit in alle gevallen Tolerase-G in, de merknaam die DSM heeft bedacht voor producten waar het enzym AN-PEP in zit.

Ik lees veel enthousiaste verhalen op internet over mensen die het in de VS gebruiken samen met een verdachte maaltijd en die hierdoor makkelijker uit eten gaan. Soms wordt het zelfs nog snel ingenomen als iemand erachter komt dat er per ongeluk gluten in het eten zat en het eten al op is.

Overigens werkt Tolerase-G het beste in combinatie met een zuur product, zoals een beetje citroensap. In het verleden heeft het LUMC een happy meal van Mc Donalds getest in een nagebootste maag samen met deze pil. Toen bleek dat de pil beter werkt als je bij het eten een glas cola drinkt dan wanneer je er melk bij neemt. Ik heb geen idee of dat in de bijsluiter van de supplementen staat.

Tolerase-G wordt niet alleen verwerkt in de glutenpil. Het wordt ook toegevoegd aan levensmiddelen om ze glutenvrij te maken, bijvoorbeeld bier. In het lab worden tal van enzymen ontwikkeld die gluten in levensmiddelen moeten afbreken. Zie http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=25893.0
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.