Auteur Topic: Naakte haver, tuinbonen en koolzaad nieuwe ingrediŽnten voor glutenvrij brood VK  (gelezen 356 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Al eens glutenvrije cake gegeten van koolzaad? Glutenvrij brood met tuinbonen? Brood van naakte haver (dat is haver waarvan het omhulsel er tijdens het oogsten vanzelf afvalt, het hoeft dus niet gepeld te worden)? Als het aan de Britse coeliakievereniging ligt staat dat straks op het menu van Britse coeliakiepatiŽnten. Haver, koolzaad en tuinbonen worden in eigen land geteeld. De voedingswaarde is hoog, de transportkosten zijn laag. Dure ingrediŽnten van glutenvrij brood zoals eieren en melk kunnen erdoor vervangen worden, meent men. Ook zijn minder E-nummers nodig om de structuur van gewoon brood na te bootsen. De Britse coeliakievereniging sponsort een project van diverse partners oa Genius Foods om nieuw brood te maken met eiwitten van haver, koolzaad en tuinbonen, dat lekkerder, gezonder en goedkoper moet worden dan het bestaande aanbod.

Bron: https://www.coeliac.org.uk/document-library/5618-national-charity-coeliac-uk-and-innovate-uk-announce-750k-boost/
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.