Auteur Topic: Opbouwen van het eten van gluten  (gelezen 1294 keer)

b-m

• Newbie
  • *
Opbouwen van het eten van gluten
« Gepost op: februari 06, 2019, 11:03:22 »
Hallo,

Ik ben een vrouw van 23 jaar en ongeveer 2 jaar geleden ben ik vanwege verschillende klachten, veroorzaakt door een bacteriŽle overgroei in mijn darmen, glutenvrij gaan eten. Ook slik ik sinds die tijd probiotica (8 Billion Acidophilus & Bifidus). Mijn klachten zijn al erg snel verdwenen en sinds een jaar voel ik mij ook echt weer fit.

Omdat het nu erg goed met mij gaat en ik het idee heb dat mijn darmen inmiddels weer zijn hersteld, heb ik besloten om te proberen gluten te eten. Hier ben ik 1,5 week geleden mee gestart. Ik ben begonnen met vleesvervangers die gluten bevatten en ik heb 2 dagen geleden mijn eerste plakje roggebrood gegeten. Mijn ontlasting was in het begin behoorlijk hard (dit wordt nu al beter) maar het lukte wel gewoon om iedere dag naar de wc te gaan. Ook ziet het er verder goed uit en verder voel ik mij tot nu toe ook goed. Ik heb alleen gemerkt dat ik iets meer lucht in mijn buik heb en heel af en toe een wat opgeblazen gevoel heb. Verder voel ik soms wat steken/krampen. Ik vroeg mij dan ook af: is dit een normale reactie na zo'n lange tijd glutenvrij te hebben gegeten of kan dit toch een teken zijn van een glutensensitiviteit?

Verder vroeg ik mij af of iemand mij meer kan vertellen of ervaring heeft met het opbouwen van het eten van gluten. Ik ben vooral benieuwd hoe en met wat voor eten ik dit geleidelijk aan het beste op kan bouwen. 

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Opbouwen van het eten van gluten
« Reactie #1 Gepost op: februari 06, 2019, 12:11:09 »
Om eerlijk te zijn: ik heb geen idee. Ik kan me heel goed voorstellen dat je darmen aan een ander eetpatroon moeten wennen, alleen al omdat producten met gluten (tarwe, rogge) meer vezels bevatten. Je kunt het beste een diŽtist in de arm nemen die je kan begeleiden, als je het lastig vindt om het op eigen houtje te doen, en als je een volwaardig eetpatroon wilt hebben waardoor je de balans in je darmen goed houdt en overgroei aan bacteriŽn voorkomt, dat lukt niet met probiotica alleen, denk ik, maar met een goede voeding in het algemeen. Heb je nog laten testen of de bacteriepopulatie in je darmen weer normaal is, of ga je af op hoe je je voelt? Fijn dat je nu zo ver hersteld bent dat je weer terug wilt en kunt naar 'normaal' eten. Nu nog even uitvinden hoe je dat doet... veel succes met het vervolg!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Opbouwen van het eten van gluten
« Reactie #2 Gepost op: februari 15, 2019, 14:26:08 »
Ik heb ook met een strikt glutenvrij dieet regelmatig steken of krampen in mijn buik. Mijn vriend, die geen voedselovergevoeligheden heeft, ook. Dat is heel normaal. Dus of het komt door de rogge of niet, is moeilijk te zeggen. De hoeveelheid vezels kan ook uitmaken, net zoals of je champignons of linzen of bonen en uien eet.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.