Auteur Topic: WUR werkt aan tarwe met veilige gluten  (gelezen 284 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
WUR werkt aan tarwe met veilige gluten
« Gepost op: januari 29, 2019, 17:11:20 »
Gisteren promoveerde de Franse plantwetenschapper Aurelie Jouanin bij de universiteit Wageningen op onderzoek naar de teelt van tarwe die veilig is voor (de meeste) mensen met coeliakie. Dit is het nieuwsbericht van de WUR:

https://resource.wur.nl/nl/wetenschap/show/WUR-werkt-aan-tarwe-met-veilige-gluten-.htm

Verwacht wordt dat de eerste tarwe met verminderd glutengehalte over een paar jaar buiten Europa op de markt zal komen, onder meer in de VS. Het zal dan nog niet gaan om een soort die veilig is voor mensen met coeliakie, er zit waarschijnlijk nog te veel gluten in.

Aurelie beschrijft ook het traject dat gevolgd zou moeten worden om tarwe te telen die veilig is voor coeliakiepatiŽnten. Er is niet alleen nieuwe wetgeving nodig in de EU, het zal ook apart van gewone tarwe geteeld en verwerkt moeten worden, er zijn testpanels nodig die de bakkwaliteit beoordelen, en de veiligheid voor patiŽnten met coeliakie zal zowel in het lab als in het echt nog aangetoond moeten worden. Ook zijn andere methoden nodig om het glutengehalte te meten en Aurelie doet daarvoor in haar proefschrift een voorzet.

Of de genetisch aangepaste tarwe zonder gliadine geschikt zal zijn voor mensen met een tarweallergie is nog niet bekend. De aangepaste tarwe zal veiliger zijn dan gewone tarwe maar of het veilig genoeg is? Bovendien reageren mensen met een tarwe allergie op andere eiwitten in tarwe (zoals ATIs, albumine en globuline). In theorie kunnen die eiwitten ook uit tarwe gehaald worden met dezelfde Crispr techniek, schrijft Jouanin. Maar of het zo ver komt is onzeker, omdat het aantal mensen met een tarwe-allergie niet zo groot is.

Ik verwacht dat we zeker 15 tot 20 jaar verder zijn voordat er tarwebrood is geproduceerd via Crispr techniek waar coeliakiepatiŽnten iets aan hebben. Er zijn al enkele soorten tarwebrood gemaakt met andere nieuwe technieken, bijvoorbeeld op basis van zuurdesem of met enzymen die gluten afbreken. De technische ontwikkelingen gaan harder dan de regelgeving. De manieren om het glutengehalte te meten zullen opnieuw bekeken moeten worden, want ze zijn gebaseerd op het meten van 'glutenvrije' granen zoals rijst en mais (of deze besmet zijn met gluten) en niet op 'glutenvrij gemaakte' granen zoals laag-immunogene tarwe en laag-immunogene gerst.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.