Auteur Topic: Veertig procent Poolse tieners zegt vaarwel tegen glutenvrij dieet  (gelezen 870 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Veertig procent Poolse tieners zegt vaarwel tegen glutenvrij dieet
« Gepost op: januari 27, 2019, 23:39:30 »
Poolse jongeren met coeliakie in de leeftijd van 12 tot 18 jaar zeggen in 40 procent van de gevallen hun glutenvrije dieet vaarwel. De reden: in de puberteit ervaren ze niet langer de buikklachten die ze als klein kind hadden. Hierdoor gaan ze experimenteren met de hoeveelheid gluten die ze kunnen eten zonder (erg) ziek te worden. Ook worden ze onafhankelijker van hun ouders, gaan naar een andere school, regelen vaker zelf hun eten en gaan vaker met hun vrienden op stap. Poolse kinderartsen maken zich zorgen over deze groep. ‘We moeten tieners goed uitleggen dat de klachten onder invloed van hormonen in de puberteit kunnen verdwijnen, maar dat het nog steeds hard nodig is om elk kruimeltje brood en koek te vermijden’, schrijven ze in Nutrients. Het artikel is gebaseerd op een kleinschalig onderzoek onder 102 Poolse kinderen met coeliakie.

Over het algemeen eten kinderen de eerste twee jaar na hun diagnose keurig glutenvrij. In die periode verdwijnen de (TTG) antistoffen uit hun bloed. Maar als de kinderen ouder worden en naar de middelbare school gaan, verslapt vaak de aandacht voor het glutenvrije dieet en sommigen zetten het helemaal overboord. Dit kan verregaande consequenties hebben, schrijven de artsen. De groei van het kind kan stagneren, zodat het minder lang wordt, ook kan de botdichtheid achteruitgaan, waardoor het risico op botbreuken toeneemt. Verder kunnen voedingstekorten ontstaan die zorgen voor problemen, zoals een ijzertekort en bijbehorende vermoeidheid. Als er in het bloed opnieuw antistoffen tevoorschijn komen bij een controle is dat een alarmerend signaal, menen de artsen. Soms verrichten de Poolse artsen opnieuw een darmonderzoek, om aan de hand van foto’s te laten zien hoe de darmen ervoor staan. Want zelfs als de jongere zich goed voelt, kunnen de darmvlokken flink beschadigd zijn of zelfs helemaal verdwenen. Op den duur zorgt dat voor gezondheidsproblemen. Darmen van een coeliakiepatiënt kunnen een bombardement van gluten niet aan.

Het is niet alleen kommer en kwel volgens het artikel van de Poolse artsen, er zijn ook lichtpuntjes: in vergelijking met tien jaar geleden is het veel gemakkelijker geworden om glutenvrije dieetproducten te vinden en om met een glutenvrij dieet uit eten te gaan. Tien jaar geleden stopte 54 procent van de jongeren nog met glutenvrij eten, dus er is wel vooruitgang geboekt als je het vergelijkt met 40 procent nu.

Jonge kinderen eten doorgaans goed glutenvrij: 92 % volgt het glutenvrije dieet en 8 % niet of niet helemaal. Jonge kinderen maken nog wel eens per ongeluk een fout met het glutenvrije dieet. Oudere kinderen eten vaker moedwillig iets met gluten, vooral in sociale situaties.

De artsen hopen dat de nieuwe urinetest van Biomedal waarmee dieetfouten kunnen worden opgespoord de bloedtest (die TTG antistoffen meet) op den duur kan vervangen. Hierdoor kan het dieet beter worden uitgevoerd, verwachten ze.

Nutrients. 2018 Oct 4;10(10). pii: E1424. doi: 10.3390/nu10101424.
Adherence to Gluten-Free Diet in Children with Celiac Disease.
Czaja-Bulsa G1, Bulsa M2.

Celiac disease (CD) can only be treated by rigorous life-long gluten-free diet (GFD). The study included 102 mothers and their CD children treated with GFD for at least two years. Frequency and cause of diet failure in children treated at present (54 children) and 10 years ago (48 children) were compared. Dietary adherence was evaluated serologically (tTG), while diet management difficulties were examined by means of a questionnaire. The study shows that one-third of patients fail to follow GFD, more often 10 years ago than now (40% vs. 26%; p < 0.05), mainly children aged 13⁻18 (54% vs. 40% now; p < 0.05). Younger children (up to 12) are less likely to abandon the diet (27% vs. 8%; p < 0.05). In this age group non-intentional diet failure prevails, while teenagers interrupt their diet intentionally (45% vs. 33%; p = ns (small population of children in this groups)). Currently, the most common causes of teenage diet failure are the absence of symptoms after consuming a small amount of gluten and, even more often, troublesome diet administration. Previously, the absence of peer acceptance prevailed. With this study we found that: 1. In West Pomerania, every fourth CD child does not follow GFD. 2. For years, teenagers have failed to follow GFD due to the absence of symptoms after consuming small amounts of gluten. 3. The incidence of non-intentional failure to follow GFD has significantly decreased over years, which indicates better dietary care.

PMID: 30287732 PMCID: PMC6213886 DOI: 10.3390/nu10101424
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
Re: Veertig procent Poolse tieners zegt vaarwel tegen glutenvrij dieet
« Reactie #1 Gepost op: februari 25, 2019, 11:39:59 »
Wat interessant Tine!
Ik ben benieuwd hoeveel jongeren in Nederland zich niet (volledig) aan het glutenvrije dieet houden. Ik denk en hoop minder...
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: februari 27, 2019, 17:20:30 »
Ik heb geen idee.

Het is een algemene trend dat kinderen nog wel naar de kinderarts gaan, maar als ze volwassen worden niet meer altijd bij een (mdl)arts aankloppen. En de groep die onzichtbaar is ('lost for follow-up') kun je ook niets vragen....
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #3 Gepost op: maart 03, 2019, 23:13:30 »
Een nichtje van T. dat ook coeliakie heeft is sinds een paar jaar gestopt met het dieet. Ze is overigens geen tiener meer maar al in de veertig. Ze heeft geen klachten, ik ben bang dat ze er later veel spijt van gaat krijgen maar ja, het is een volwassen meid, je kunt haar niet de wet voorschrijven. Haar coeliakie is destijds officieel vastgesteld, dus met biopt en ze had Marsh 3C.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: maart 05, 2019, 21:14:05 »
Ik ken maar twee mensen die coeliakie hebben en niet glutenvrij eten, een twintiger en een vijftiger. Ze hebben niet zoveel klachten door gluten.

Toch komt het best vaak voor, in dit Britse onderzoek bij 30% van de mensen met een coeliakie diagnose http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=22207.msg608460#msg608460

Terwijl het niet zo moeilijk is om glutenvrije producten te vinden in Engeland, in de kleinste dorpjes is wel glutenvrij brood of koek te vinden, en dieetproducten werden bovendien ook vergoed in die tijd.