Eind oktober hebben we de diagnose gehad van onze middelste, coeliakie. Sindsdien eten we ‘s avonds glutenvrij (met af en toe een uitzondering). Op aanraden van de kinderarts zijn de andere twee kinderen en ik zelf ook geprikt op het gen. Het gen hebben we alledrie. (Kans dat ze het gen van mij had was groot, zit in mijn familie, daardoor vond mijn man het niet nodig zichzelf te laten testen)
Bij mijn oudste bleken de antistoffen ook verhoogd en ze teste positief voor ema. Op dat moment at ze al wel minder gluten (twee weken na diagnose zusje). De weken daarna is ze wel gluten blijven eten, maar dus niet veel, 2 boterhammen per dag en een kom yoghurt met muesli en incidenteel een keer soep of pizza (avondeten verder glutenvrij)
Nu heeft ze binnenkort een gastroscopie. Kan het zijn dat de biopt nu een vertekend beeld geeft? Ze eet wel minder/ weinig gluten, maar ze is nooit echt gestopt met gluten eten. Bij haar zusje merkte ik na 2 weken glutenvrij al verschil, maar ik neem aan dat de darmen niet kunnen herstellen als je nog wel elke dag wat gluten binnenkrijgt, toch?