Auteur Topic: Kunnen darmen herstellen door minder/weinig gluten eten  (gelezen 1367 keer)

Ditbenik

• Newbie
  • *
Kunnen darmen herstellen door minder/weinig gluten eten
« Gepost op: januari 05, 2019, 14:47:30 »
Eind oktober hebben we de diagnose gehad van onze middelste, coeliakie. Sindsdien eten we ‘s avonds glutenvrij (met af en toe een uitzondering). Op aanraden van de kinderarts zijn de andere twee kinderen en ik zelf ook geprikt op het gen. Het gen hebben we alledrie. (Kans dat ze het gen van mij had was groot, zit in mijn familie, daardoor vond mijn man het niet nodig zichzelf te laten testen)
Bij mijn oudste bleken de antistoffen ook verhoogd en ze teste positief voor ema. Op dat moment at ze al wel minder gluten (twee weken na diagnose zusje). De weken daarna is ze wel gluten blijven eten, maar dus niet veel, 2 boterhammen per dag en een kom yoghurt met muesli en incidenteel een keer soep of pizza (avondeten verder glutenvrij)
Nu heeft ze binnenkort een gastroscopie. Kan het zijn dat de biopt nu een vertekend beeld geeft? Ze eet wel minder/ weinig gluten, maar ze is nooit echt gestopt met gluten eten. Bij haar zusje merkte ik na 2 weken glutenvrij al verschil, maar ik neem aan dat de darmen niet kunnen herstellen als je nog wel elke dag wat gluten binnenkrijgt, toch?

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Kunnen darmen herstellen door minder/weinig gluten eten
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2019, 17:35:59 »
Als iemand normaal gluten blijft eten (die twee boterhammen zouden genoeg moeten zijn) gaat de schade niet weg. In een normale Hollandse avondmaaltijd zit niet zoveel gluten (maar dat zul je ondertussen wel weten.) Het duurt verder ook wel een paar maanden voordat de darmen zich hersteld hebben.

Sterkte met de onderzoeken en dieet!
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2019, 17:49:54 »
Twee boterhammen per dag zal wel genoeg zijn. Volgens dit artikel http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=24797.msg649489#msg649489 ontstaat bij coeliakiepatiënten die 2 boterhammen eten (gelijk aan 3 gram gluten) in 85% van de gevallen binnen twee weken darmschade.

Darmen kunnen trouwens niet in twee weken herstellen bij iemand die coeliakie heeft en glutenvrij gaat eten, dat duurt langer, zoals MathFox al zegt. Wel kunnen de klachten snel verdwijnen door geen gluten meer te eten, vooral bij kinderen, bij volwassenen gaat het herstel doorgaans trager.

Bij mijn zoontje (toen 1 jaar oud)  dachten we destijds dat er een nieuwe batterij in gegaan was, zoveel energie had hij opeens. 

Een spannende tijd voor jullie! Succes met alle onderzoeken!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Ditbenik

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: januari 05, 2019, 18:12:30 »
Mathfox en Tine, bedankt voor jullie reacties.
Ze eet straks zo’n 9 weken minder gluten, maar dus nog wel 2 boterhammen per dag en wat muesli, maar dat laatste zet niet zo veel zoden aan de dijk natuurlijk 😉. Af en toe eet ze nog wel meer gluten, vooral als ze met vriendinnen heeft afgesproken. Voor we ‘s avonds glutenvrij gingen eten aten we wel regelmatig pasta, nu is die vervangen door Glutenvrije pasta en ook de couscous is natuurlijk van het menu. Maar ik neem aan dat haar darmen niet kunnen herstellen zo lang ze nog gluten binnenkomt.

Bij de middelste zie ik inderdaad ook meer energie, maar bijkomend ook meer rust. Een deel van haar onrust lijkt wel gekomen te zijn door de vermoeidheid.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: januari 06, 2019, 15:40:05 »
Wat fijn dat je merkt dat het beter gaat met de middelste. Daar doe je het natuurlijk voor.

Het is apart hoeveel invloed gluten kan hebben op hoe iemand met coeliakie zich voelt en gedraagt. Bij een kinderarts hing een tekening op de muur en het kind had erbij geschreven 'ik ben weer mezelf'. Gluten de deur uit, en de echte ik komt weer boven.

Vertel in elk geval aan de kinderarts dat je oudste minder gluten gegeten heeft de afgelopen periode; als er geen duidelijke uitkomst is, kan hij of zij daar rekening mee houden. Wanneer jullie pasta eten, zou je haar nog even gewone pasta kunnen geven tot aan het onderzoek..
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.