Auteur Topic: Peak's free from  (gelezen 1048 keer)

Jessicax

• Newbie
  • *
Peak's free from
« Gepost op: januari 04, 2019, 21:25:04 »
Ik heb een vraag over de 'basic muesli' van 'Peak's free from'. In principe moet dit glutenvrij zijn, toch zit er haver in. Is iemand bekend met dit product? Zo Ja, wat zijn jullie ervaringen hier mee? Eten jullie deze producten wel of kiezen jullie dan wat anders?

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Peak's free from
« Reactie #1 Gepost op: januari 04, 2019, 22:02:07 »
In principe zou het gv moeten zijn en ik denk dat de haver ook gv is maar je kan ze voor de zekerheid even mailen dan weet je het zeker.

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Peak's free from
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2019, 10:39:32 »
Alle producten van Peak's Free From zijn glutenvrij. http://www.peaks-freefrom.com/nl/free-from-/

Als op een product met haver het glutenvrij logo staat of de tekst 'glutenvrij' dan kun je het eten.   

Kun je alles van Peak's eten? Meestal wel. Maar sommige mensen met coeliakie zijn extra gevoelig voor gluten en eten geen producten waar glutenvrij tarwezetmeel in zit. Zij eten dus glutenvrij en tarwezetmeelvrij. Een product kan glutenvrij zijn en toch tarwezetmeel bevatten. Dan hangt het er vanaf hoe gevoelig je bent voor gluten of je het kunt eten. Het advies van artsen is om het dieet de eerste tijd niet moeilijker te maken dan het al is. En 'gewoon' glutenvrij te gaan eten. Merk je dat je ziek wordt van producten waar tarwezetmeel in zit, dan kun je het weglaten of de hoeveelheid verminderen.

Over  haver is veel te doen geweest. Maar het idee is dat de meeste mensen met coeliakie haver verdragen. Als het maar niet tijdens de oogst besmet is geraakt omdat het met dezelfde machines is geoogst als tarwe en in dezelfde bakken is opgeslagen. Daarom is er ook glutenvrije haver. Die is speciaal gecontroleerd op de hoeveelheid gluten. Die ligt onder 20 ppm = 20 mg gluten per kilo. Dat is in de EU de definitie van glutenvrij (het is niet zo dat er nul gluten in zit als iets glutenvrij is, er mag nog een mini beetje gluten in zitten, maar niet te veel, het maximum is in de EU gesteld op 20 ppm, in sommige landen is het lager).

Er zijn wel enkele mensen die haver niet verdragen. Daarom geldt de aanbeveling om de hoeveelheid voorzichtig op te bouwen en niet van de ene op de andere dag twee keer havermoutpap te gaan eten oid. In sommige landen wordt aanbevolen om alleen haverproducten te eten als je darmen helemaal hersteld zijn, zodat je het kunt merken als je weer klachten krijgt.

Vanwege het hoge vezelgehalte kan haver ook een opgeblazen gevoel veroorzaken als je er meer van eet. Dat komt mede omdat haver je darmflora verandert. Als het goed is wennen je darmen eraan en verdwijnt dat opgeblazen gevoel. Heb je het na een tijd nog steeds, dan is haver niets voor je, of kun je het alleen af en toe eten.

Haver is verder heel gezond (kijk even bij de zoekfunctie en tik in 'haver'). Het bekendste haverbrood is het dagverse YAM brood van de Jumbo.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.