Auteur Topic: Wie begrijpt deze uitslag?  (gelezen 732 keer)

EvaK

• Newbie
  • *
Wie begrijpt deze uitslag?
« Gepost op: december 27, 2018, 11:37:01 »
Hai!

Ik heb zojuist via mijn online dossier de uitslag gekregen van mijn Gentest. Nou lijkt het alsof ik 2 uitslagen heb gekregen... Ik heb gebeld maar mijn arts is nog op vakantie dus ik moet nog een behoorlijke tijd wachten.

Dit is de uitslag: (dus 2x, precies zo staat het in mijn dossier)

Uw patient is negatief voor het HLA-DQ2.2 haplotype en het HLA-DQ8
antigeen maar positief voor het HLA-DQ2.5 haplotype. In de
literatuur staat beschreven dat het HLA-DQ2.5 haplotype geassocieerd
is met gluten intolerantie.

Uw patient is positief voor het HLA-DQ2.5 haplotype en het HLA-DQ8
antigeen maar negatief voor het HLA-DQ2.2 haplotype. In de
literatuur staat beschreven dat zowel het HLA-DQ2.5 haplotype als
het HLA-DQ8 antigeen geassocieerd zijn met gluten intolerantie.

Ik snap het niet... in het bovenste verhaal ben ik DQ2.5 positief maar DQ8 negatief, en het onderste verhaal DQ2.5 positief EN DQ8 positief. En wat is het verschil tussen haplotype en antigeen? Ik dacht dat het allemaal Gentypes zijn??

Ik vind het vreemd... of heb ik de jackpot en ben ik 2x 2.5 positief en 1x DQ8 positief? Dat kan toch niet?

12cook

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie begrijpt deze uitslag?
« Reactie #1 Gepost op: december 27, 2018, 13:20:16 »
Hoi, helaas kan ik je hier niet verder mee helpen. De 2 berichten zijn bijna elkaars spiegelbeeld.

Simplistisch gesteld zou ik zeggen dat je in ieder geval 1 gen hebt dat met C wordt geassocieerd, maar ik vrees dat je toch op je arts moet wachten voor een duidelijk antwoord.....

Sterkte!

EvaK

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: december 27, 2018, 13:39:11 »
Ja vreemd he?? Ik heb het idee dat ze 2 uitslagen van 2 verschillende patiŽnten  doorelkaar heeft gehaald... of misschien testen ze van 2 kanten? (moeders kant en vaders kant?) het ziet er in iedergeval vreemd uit....

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: december 27, 2018, 17:55:44 »
Ik begrijp het ook niet.

De meeste mensen met coeliakie hebben HLA-DQ2.5, jij dus ook. Je hebt in elk geval een gen dat een 'voorwaarde' is om coeliakie te ontwikkelen (dat gen bindt aan de witte bloedcellen ofwel T-cellen die horen bij coeliakie, en dat is onderdeel van een reactie van het immuunsysteem als er gluten in je darmen komt en je ziek wordt). 

Je krijgt een gen van je vader en eentje van je moeder. Dat zijn er dus twee.

95% van de mensen met coeliakie heeft HLA-DQ2 (dat is HLA-DQ2.2 of HLA-DQ2.5 waarbij 2.2 maar bij 1 op de 500 mensen voorkomt en 2.5 veel vaker).

En 5% van de mensen met coeliakie heeft HLA-DQ8. 

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

EvaK

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: december 28, 2018, 16:09:07 »
Ja precies... dus deze uitslag ziet er zo vreemd uit! ik denk dat het 2 uitslagen zijn voor 2 verschillende mensen? 1 is positief op HLA DQ2.5, de anders op HLA DQ2.5 EN DQ8.

Het lijkt me vreemd dat ik 2x DQ2.5 zou hebben EN DQ8....

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: december 28, 2018, 17:02:25 »
Wacht eerst maar eens af wat je arts zegt. Ik heb artikelen gelezen waarin gesproken wordt over 'cis' en trans' kennelijk zijn er twee plekken waar de genen kunnen zitten, het precieze weet ik er niet van, daar moet je genetica voor gestudeerd hebben.

Voor de uitkomst maakt het niet uit, want je hebt sowieso HLA-DQ2.5. Dus met jouw pakket genen kun je coeliakie hebben. Maar het is geen bewijs dat je de ziekte ook echt hebt. Zo'n 40% van de bevolking heeft die genen. Toch krijgt slechts 1% coeliakie. Het is vooral handig om coeliakie uit te sluiten als je deze genen NIET hebt.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.