Ik ben nu een maandje verder sinds mijn diagnose en dus met mijn dieet...
Nou heb ik de indruk dat dat allemaal best goed gaat, thuis lijkt alles redelijk onder controle. (denk ik dan he... ik reageerde al niet direct op gluten en vooralsnog vind ik het dus lastig om dieet fouten te herkennen)
Maar goed, nu het volgende: ik moest gister helpen op school bij mijn dochter, met het bakken van cupcakes (leve de kerstperiode met 2 schoolgaande kinderen...

) Dit stond al vast en ik denk dat ik dat volgend jaar niet meer doe, maar goed...
Het ging goed, handen ver van mijn mond gehouden etc... tot ik kriebel aan mijn neus krijg, en onnadenkend met mijn duim mijn linker neusgat aanraak (en laat die duim nou onder het meel gezeten hebben...)
Nou vroeg ik mij af, als je gluten in je neus krijgt, dan komt het in je bloed (is tenslotte ook slijmvlies). Is dat ook schadelijk voor ons? Of enkel als het echt in de darmen komt? Ik had hier nog niet bij stil gestaan, en ben dan ook meteen opzoek gegaan naar wat er in neussprays zit etc... of draaf ik nu door?
Nou maak ik mij geen zorgen over die paar korrels van gisteren, maar ik vroeg mij af of contact met neusslijmvlies dezelfde reactie geeft als doorslikken.... sommige vaselines bevatten bijvoorbeeld gluten, dat smeer ik ook wel eens bij mijn kindjes in het randje van hun neusjes als ze erg verkouden zijn en het schraal is.
Of is dit weer een glutenspook?