Auteur Topic: Opname Gluten via neus?  (gelezen 1731 keer)

EvaK

• Newbie
  • *
Opname Gluten via neus?
« Gepost op: december 18, 2018, 12:36:29 »
Ik ben nu een maandje verder sinds mijn diagnose en dus met mijn dieet...
Nou heb ik de indruk dat dat allemaal best goed gaat, thuis lijkt alles redelijk onder controle. (denk ik dan he... ik reageerde al niet direct op gluten en vooralsnog vind ik het dus lastig om dieet fouten te herkennen)

Maar goed, nu het volgende: ik moest gister helpen op school bij mijn dochter, met het bakken van cupcakes (leve de kerstperiode met 2 schoolgaande kinderen...  ;) ) Dit stond al vast en ik denk dat ik dat volgend jaar niet meer doe, maar goed...
Het ging goed, handen ver van mijn mond gehouden etc... tot ik kriebel aan mijn neus krijg, en onnadenkend met mijn duim mijn linker neusgat aanraak (en laat die duim nou onder het meel gezeten hebben...)

Nou vroeg ik mij af, als je gluten in je neus krijgt, dan komt het in je bloed (is tenslotte ook slijmvlies). Is dat ook schadelijk voor ons? Of enkel als het echt in de darmen komt? Ik had hier nog niet bij stil gestaan, en ben dan ook meteen opzoek gegaan naar wat er in neussprays zit etc... of draaf ik nu door?

Nou maak ik mij geen zorgen over die paar korrels van gisteren, maar ik vroeg mij af of contact met neusslijmvlies dezelfde reactie geeft als doorslikken.... sommige vaselines bevatten bijvoorbeeld gluten, dat smeer ik ook wel eens bij mijn kindjes in het randje van hun neusjes als ze erg verkouden zijn en het schraal is.

Of is dit weer een glutenspook?  :roll:

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Opname Gluten via neus?
« Reactie #1 Gepost op: december 18, 2018, 15:25:02 »
Het is zo erg weinig dat je er geen last van zult hebben.

Verder is er geen onderzoek naar gedaan, of je op die manier gluten kunt binnenkrijgen.

Wel zijn er ervaringen bekend van mensen die supergevoelig zijn voor gluten. Voor hen kan 'airborne gluten' (gluten in de lucht) bijvoorbeeld in een pizzeria of bakkerij een probleem zijn. Maar dat zijn uitzonderingen, de meeste mensen met coeliakie kunnen zonder zorgen naar de winkel om boodschappen te doen. Verder ben ik wel eens een verslag tegengekomen van twee broers met coeliakie die tarwe teelden. Bij hen gingen de antistoffen in hun bloed niet omlaag. Ze kwamen te vaak in contact met tarwe, vooral tijdens de oogst en de opslag, vermoedt men.   

Gluten zit ook in cosmetica en verzorgingsproducten, zoals bepaalde soorten tandpasta, lippenstift, haargel, zeep en shampoo (vaker niet dan wel trouwens, en het is terug te vinden op het etiket, meestal staat er 'triticale'). De kans dat je daarvan iets in je mond krijgt is ook heel klein. Het is niet zeker of je via huidcontact hier last van kunt krijgen. Er zijn mensen met coeliakie die moeten oppassen met shampoo met gluten, niet omdat ze het binnenkrijgen, maar omdat ze er jeuk van krijgen, het lijkt erop dat hun huid reageert op gluten.

Bij mij in de badkamer staat vaseline zonder gluten.  :D

Aan de hand van deze lijst kun je de ingrediŽnten van cosmetica checken: https://www.ncv-cosmetica.nl/cosmetica/samenstelling-en-ingredienten/allergie/gluten/
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

EvaK

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: december 19, 2018, 09:28:06 »
dank Tine!!

Aithra

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: december 19, 2018, 11:16:14 »
Het checken van neussprays lijkt mij dan weer wel zinvol op zich. Ik merk zelf met die sprays dat er toch altijd een gedeelte in mijn keel loopt, wat ik dan doorslik. Via die weg kan het dan wel in je darmen terecht komen, denk ik?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: december 19, 2018, 12:33:59 »
Ja, ik zou neussprays en producten voor je keel altijd even checken. Ik ken trouwens geen soorten waar tarwe in zit, wel mogelijke tarwederivaten zoals dextrose, mannitol, glucosestroop en sorbitol. Als je daar in voedingsmiddelen geen last van hebt, zal het in zelfzorgproducten ook geen probleem zijn. Alleen belangrijk als je glutenvrij + tarwezetmeelvrij + tarwederivaatvrij eet (zie hier de gradaties van streng tot strenger en strengst https://ikbenglutenvrij.nl/0-gluten-dieet/)

Hier vind je een lijstje met tarwederivaten: http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=22846.msg622381#msg622381

Ik heb lang gezocht naar iets voor een zere keel, zonder tarwederivaten, in het verleden had ik tabletjes van VSM maar die zijn er niet meer zonder tarwederivaten (toen het nog maisderivaten waren, was het geen probleem). Uiteindelijk gebruik ik nu grootmoeders recept: spoelen met zout water. Werkt verrassend goed!  ;)

En voor supplementen met vitamine D en jodium heb ik nog niets gevonden dat wij verdragen.

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Aithra

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: december 19, 2018, 21:50:34 »
Beetje offtopic misschien, maar Tine, ten aanzien van de vitamine D.. ken je het merk Essential Organics? Zij verkopen 100% plantaardige vitaminesupplementen. Heb het even opgezocht en de vitamine D bevat als enige hulpstoffen rijstextract (uit zilvervliesrijst) en pullulan (uit cassave). Ze hebben overigens ook druppels (op waterbasis), maar daar zitten wel iets meer hulpstoffen in. Geen idee of het iets voor jullie zou kunnen zijn (ik ben niet supergevoelig, dus ben niet zo goed thuis in welke stoffen allemaal een probleem kunnen vormen), maar wilde het toch even delen.

https://essentialorganics.nl/producten/plantaardige-vitamine-d3/
https://essentialorganics.nl/producten/vitamine-d3-druppels/

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: december 20, 2018, 09:52:52 »
Dank voor het meedenken, Aithra! Helaas verdragen we helemaal geen grassoorten dus ook geen rijst (wel mais maar ook die is industrieel niet schoon genoeg, al zou een kleine dosis wellicht geen probleem zijn). En in de vloeibare variant zit citroenzuur, meestal is dat afkomstig van tarwe. Ik moet eerst weer eens mijn vitamines laten prikken, ook mijn zoon heeft binnenkort een afspraak bij de mdl-arts. Daarna weet ik hoe hard ik verder naar een supplement moet zoeken en ze testen, ik heb nog een paar soorten in huis. Gelukkig haalt mijn zoon veel vit.D uit de melk waar ik yoghurt van maak (ik haal elke week wel 30 liter melk bij de boer :z) dus zijn vitamine D level is beter dan die van mij (vorige winter zat ik onder de 20). Als de koeien binnen staan in de winter zal de melk nauwelijks vitamine D bevatten, hetzelfde geldt voor de eieren van mijn glutenvrije kippen. Hopelijk heb ik in de zomer genoeg vitamine D bijgetankt, we zullen het zien.