Auteur Topic: Tarwe maken met veilige gluten door crispr-cas techniek (radio Eenvandaag 5 dec)  (gelezen 837 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Een interview met Jan Schaart, plantonderzoeker bij de universiteit Wageningen, over de rol van crispr-cas bij het veranderen van het dna in gewassen. Met als voorbeeld tarwe, waar de onveilige stukjes gluten uitgeknipt kunnen worden, wat een uitkomst kan zijn voor mensen met coeliakie. Er is een prototype van zo'n plant gemaakt door een promovendus aan de universiteit Wageningen. In de VS liggen met deze techniek gerepareerde gewassen en producten daarvan (mais, champignons, sojaolie) al in de winkel (ze zijn niet als zodanig herkenbaar, omdat ze ook met de huidige veredelingstechnieken gemaakt kunnen worden, al duurt dat veel langer en gebeurt het minder precies). Tot nu toe belemmert de EU de teelt van dergelijke gewassen in Europa, waar de plantonderzoekers niet blij mee zijn, ze hopen op een opening om met Crispr-cas innovaties in planten toe te staan.

Eenvandaag uitzending woensdag 5 december

https://www.nporadio1.nl/radio-eenvandaag/uitzendingen/627297-2018-12-05 (vanaf 1.07.06 gaat het over gentechniek voor het sleutelen aan gewassen)

Bron: nieuwsbrief Wageningen universiteit
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
Re: Tarwe maken met veilige gluten door crispr-cas techniek (radio Eenvandaag 5 dec)
« Reactie #1 Gepost op: december 18, 2018, 19:44:58 »
Interessant! Even geluisterd :duimop:. (werd ook even meegesleept in het onderwerp in het begin over de Ndrangheta ;))
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

MartijnH

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Tarwe maken met veilige gluten door crispr-cas techniek (radio Eenvandaag 5 dec)
« Reactie #2 Gepost op: december 25, 2018, 22:40:09 »
Dit is genetische manipulatie van voedsel en dat mag niet in de EU.
Dus als in de VS tarwe wordt gemaakt waar wij tegen kunnen,  dan is het verboden om dat in de EU te verkopen.
Zolang mensen in de EU hysterisch blijven doen over genetisch gemanipuleerd voedsel, gaat deze tarwe er voor ons niet komen.
glutenvrij sinds mei 2012

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: januari 03, 2019, 10:36:05 »
Gisteren was de eerste TV uitzending van de DWDD University, die ging ook over wat crispr-cas in de toekomst kan betekenen voor het genezen en voorkomen van ziekten en het verbeteren van gewassen.

Plantonderzoekers zijn bang dat Europa de boot mist als het gaat om het verbeteren van gewassen opdat ze beter bestand zijn tegen droogte en tegen ziekten, langer houdbaar zijn, of gezonder worden.

Terugkijken kan hier: https://dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl/nieuws/nieuw-college-robbert-dijkgraaf-de-toekomst
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #4 Gepost op: januari 05, 2019, 10:41:10 »
Had deze uitzending ook gezien ja :ja:.
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.