Hai!!
Ik heb sinds 2 weken de diagnose en zit volop in mijn verwerkings- en ontdekkings fase... Dus gesprekken met de slager, visboer, kaasboer, ik zit er vol in momenteel...
Nu hebben mijn schoonouders heel lief aangeboden om onze 2 kindjes een nachtje te laten slapen, zodat wij met zn tweeën even samen tijd hebben, en..... uit eten kunnen gaan!!!
Goed... daar dus mijn probleem... ik heb ongelooflijk veel restaurants (op iens) gevonden die gluten vrij severen. Vervolgens ga ik bellen, leg uit dat ik Coeliakie heb en echt heeeeeel ziek wordt van een spoortje gluten, waarop de meeste restaurants vervolgens afhaken...
Nou is het zo dat ik dus niet ziek word als ik gluten binnen krijg. Bij mij is het moeheid, en 1x in de eeuw een aanval van misselijkheid waardoor ik bij de MDL terecht kwam. (maar de laatste keer dat ik ziek was is maanden geleden, terwijl ik pas 2 weken op dieet ben). Ik ben alleen dus bang voor die darmschade...
Hoe doen jullie dat? Een hoop restaurants hebben bijvoorbeeld enkel een hete lucht oven... en hebben natuurlijk ook producten met gluten. Waar ligt de grens? Op 3 restaurants na die een ster hebben (en daar hebben we nou net geen geld voor) krabbelt iedereen terug... Dus misschien ben ik nog te bang? (gluten spoken word dat genoemd geloof ik) of moet ik meer vertrouwen hebben.... Of kan je gewoon niet meer uit eten?
Ik ben er echt wel heel verdrietig van (überhaupt, de diagnose, best pittig), en vraag me af hoe erg het is als ik toch een keer per ongeluk een spoortje binnen krijg. Ik heb nu het gevoel dat ik in een bubbel moet leven, wat ook niet mogelijk is met 2 kindjes thuis...
Hoe gaan jullie uit eten? En hoe onderzoeken jullie waar je terecht kunt? Vraag je hysterisch door? Of is "glutenvrij" genoeg?
Groetjes!!!