Auteur Topic: Advies van Britse neurologen: test patiŽnt met hoofdpijn op coeliakie  (gelezen 777 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Hoofdpijn. Iedereen heeft er wel eens last van. Slecht geslapen, druk op het werk, te laat naar bed, te veel hooi op je vork genomen, te veel gedronken, gewerkt in een bedompte omgeving met weinig frisse lucht. Legio oorzaken zijn er. Maar als de hoofdpijn aanhoudt, en de meest voor de hand liggende maatregelen zoals vroeg naar bed, goed eten, tijd nemen voor ontspanning e.d. niet helpen, kan er meer aan de hand zijn. Hoofdpijn kan een signaal zijn dat iemand coeliakie heeft. Zelfs het enige signaal. Daarom zouden huisartsen patiŽnten met aanhoudende hoofdpijn moeten testen op coeliakie, schrijven Britse neurologen in het tijdschrift Nutrients. Grote kans dat ze van hun hoofdpijn verlost worden.

De neurologen zetten de uitkomsten van veertig studies naar het verband tussen hoofdpijn en coeliakie op een rij. Wat blijkt? Volwassenen bij wie coeliakie wordt ontdekt hebben in 26 procent van de gevallen last van hoofdpijn. Bij kinderen is dat 18 procent. De hoofdpijn heeft vaak een migraine-achtig karakter, schrijven de Britten. Het is een bonkende hoofdpijn die plotseling opkomt en voorafgegaan kan worden door veranderingen in het zicht. Sommige mensen worden misselijk of gaan overgeven. Rustig gaan liggen is de enige remedie. En een paracetamol nemen. De migraine-aanval kan een paar uur duren tot een paar dagen voordat het weer wegtrekt.

Bij mensen met coeliakie verdwijnt de hoofdpijn in driekwart van de gevallen door een glutenvrij dieet. Blijft de hoofdpijn, of komt de hoofdpijn toch weer terug, dan is het zaak om het menu eens goed tegen het daglicht te houden, op zoek naar verborgen bronnen van gluten, menen de experts.

Nutrients. 2018 Oct 6;10(10). pii: E1445. doi: 10.3390/nu10101445.
Headache Associated with Coeliac Disease: A Systematic Review and Meta-Analysis.
Zis P1, Julian T2, Hadjivassiliou M3.

OBJECTIVE:
The aim of this systematic review was to explore the relationship between coeliac disease (CD) and headache. The objectives were to establish the prevalence of each entity amongst the other, to explore the role of gluten free diet (GFD), and to describe the imaging findings in those affected by headaches associated with CD.
METHODOLOGY:
A systematic computer-based literature search was conducted on the PubMed database. Information regarding study type, population size, the age group included, prevalence of CD amongst those with headache and vice versa, imaging results, the nature of headache, and response to GFD.
RESULTS:
In total, 40 articles published between 1987 and 2017 qualified for inclusion in this review. The mean pooled prevalence of headache amongst those with CD was 26% (95% CI 19.5⁻33.9%) in adult populations and 18.3% (95% CI 10.4⁻30.2%) in paediatric populations. The headaches are most often migraine-like. In children with idiopathic headache, the prevalence of CD is 2.4% (95% CI 1.5⁻3.7%), whereas data for adult populations is presently unavailable. Brain imaging can be normal, although, cerebral calcifications on CT, white matter abnormalities on MRI and deranged regional cerebral blood flow on SPECT can be present. GFD appears to be an effective management for headache in the context of CD, leading to total resolution of headaches in up to 75% of patients.
CONCLUSIONS:
There is an increased prevalence of CD amongst idiopathic headache and vice versa. Therefore, patients with headache of unknown origin should be screened for CD, as such patients may symptomatically benefit from a GFD.

PMID: 30301194

PMCID: PMC6213149

DOI: 10.3390/nu10101445

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
Re: Advies van Britse neurologen: test patiŽnt met hoofdpijn op coeliakie
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2019, 10:39:13 »
Herkenbaar en een goede zaak!

Zelf klaagde ik als kind al over hoofdpijn. Ik had het eigenlijk altijd wel. Rond mijn 20e kwamen er migraine aanvallen bij. In 10 jaar tijd werden deze migraine aanvallen steeds heftiger. Tot aan de diagnose op mijn 33e. Nu allťťn migraine bij een glutenfout (1 van mijn symptomen van een fout) en verder altijd hoofdpijnvrij!!

Wat was het fijn geweest als er een dokter was geweest in al die tijd die eens aan Coeliakie gedacht zou hebben!
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

orionne

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: januari 06, 2019, 15:05:40 »
Ik heb ook veel migraine gehad...
Nadat ik met de gluten was gestopt..geen migraine meer gehad..
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Ametist

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: januari 10, 2019, 23:32:29 »
Idem dito hier. Als kind altijd vaak hoofdpijn, later rond de 22 kwam er migraine bij.
Sinds ik glutenvrij eet veel minder migraineaanvallen.  :duimop:

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: januari 22, 2019, 10:16:13 »
Ook de NCV bericht over hoofdpijn https://www.glutenvrij.nl/actueel/nieuwsartikel/724
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.