Auteur Topic: Bloedtest Coeliakie bij reeds glutenvrij dieet  (gelezen 441 keer)

misshilde

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
  • 0-glutendieet / GAPS
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Bloedtest Coeliakie bij reeds glutenvrij dieet
« Reactie #1 Gepost op: november 26, 2018, 13:51:06 »
Ja, dit is een mooie ontwikkeling. Al zitten er nog wel wat haken en ogen aan (zoals de grote hoeveelheid bloed die nodig is). Hier lees je er meer over http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=25573.msg657625#msg657625

Er zijn vervolgstudies nodig met grotere groepen mensen uit meer landen, om te bepalen hoe goed deze test is. 

Trouwens: ik verwacht dat die test niet werkt als je een nulglutendieet volgt. Want de test toont aan dat er speciale T-cellen (afweercellen) aanwezig zijn die alleen mensen met coeliakie hebben, en mensen zonder coeliakie niet. En dat die T-cellen zich snel vermenigvuldigen als er gluten in de darmen komen. Bij mensen die een glutenvrij dieet volgen komt er nog genoeg restgluten binnen die de T-cellen in actie laat komen. Dat verwacht ik niet bij mensen met een nulglutendieet. Die zullen dan toch een paar dagen wat gluten moeten eten (als dat haalbaar is...). Lukt dat niet, dan is daar ook wel weer een mouw aan te passen. Biopten (stukjes darmweefsel) in het lab in contact brengen met gluten bijvoorbeeld. We zullen zien wat de toekomst brengt. 
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
Re: Bloedtest Coeliakie bij reeds glutenvrij dieet
« Reactie #2 Gepost op: november 27, 2018, 13:11:14 »
Aha, gaat die post over hetzelfde onderzoek  :duimop:.

Zou kunnen dat het niet geschikt is voor nulglutendieet. Al blijft het een struggle om ook echt NUL binnen te krijgen :roll: maar het zou kunnen dat dat alsnog te weinig is...

Maar inderdaad we wachten af naar de mogelijkheden in de toekomst!  :?
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.