Auteur Topic: Herkenbaar? Slijm spugen  (gelezen 369 keer)

Daantje566

• Newbie
  • *
Herkenbaar? Slijm spugen
« Gepost op: november 25, 2018, 22:36:18 »
Herkennen julie dit?

Bij de intocht van sinterklaas op een zaterdag heeft onze zoon(2,5 jaar) een snoepje in zijn mond gestopt uit de pepernootzak van een piet. Hij heeft hem niet opgegeten maar zo een ding zit natuurlijk vol kruimels.

Zondagavond werd hij benauwd en wat lijkt op een beginnende verkoudheid. Maandag ook veel hoesten en snot. Snachts was hij ook erg benauwd en s'morgens heeft hij gespuugd. Maar hij spuugt dan alleen slijm en water.

Wij zijn nog opzoek naar het effect wat gluten op hem heeft, maar dit heeft hij al vaker gehad.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Herkenbaar? Slijm spugen
« Reactie #1 Gepost op: november 26, 2018, 11:20:34 »
In deze drukke tijd kan het niet anders of er sluipt wel eens een foutje in, zeker bij een klein kind, het hoort erbij en de darmen kunnen het wel hebben, die herstellen zich daarna wel weer; zelfs de antistoffen in het bloed gaan van zo'n klein foutje niet meteen omhoog. Het is wel even schrikken, maar het is ook handig om te weten hoe je kind reageert op gluten.

Bij mijn zoon en mij is astma een direct gevolg van een dieetfout. Vˇˇr het dieet kreeg mijn zoon(tje) puffers, die had hij na de invoering van het glutenvrije dieet niet meer nodig. Als we een dieetfout maken, hebben we ademhalingsproblemen, zijn we benauwd, hebben we slijm in keel en neus, en verstopte oren. Ik ga hoesten, mijn zoon heeft de hele dag een zakdoek nodig. Als ik hem 's morgens hoor 'sniffen' in de slaapkamer naast ons, weet ik meteen dat er een dag eerder iets met gluten was.

Overgeven doen we bij een grotere dieetfout, bij ons al na een half uur tot een uur, maar bij anderen kan de reactie ook later komen. Daarnaast zijn we heel moe en niet vooruit te branden en hebben we een paar dagen nodig om bij te komen, de eerste dag kan ik alleen op de bank hangen.

Ik denk dat je nu meer houvast hebt wat voor reactie gluten op hem heeft. Bij ons is ook de ontlasting anders (hard en blijft drijven in de wc). Gluten kan ook effect hebben op hoe iemand zich voelt en gedraagt: niet zo lekker in je vel zitten, snel ge´rriteerd zijn, schrikken van geluiden, fel licht niet verdragen, niet tegen drukte kunnen, je terugtrekken, of juist heel druk worden en snel boos zijn om onnozele dingen, geen contact kunnen maken met anderen, emotieloos zijn (niet blij voelen om leuke dingen), bang zijn, etc. Na een paar uur of een paar dagen is dat weer over. 
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Daantje566

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: december 03, 2018, 15:43:12 »
Bedankt Tine voor je reactie. Ben er erg blij mee ik begon al te twijfelen of het coeliakie was of gewoon verkoudheid. Ook omdat het niet helemaal binnen de hokjes van de standaard symptomen coeliakie valt.

Dit weekend weer mis. Waarschijnlijk zaterdag stukje brood van zijn zus van de grond gegeten :s
Alleen het spugen kwam nu een dag eerder.

Is het ook zo dat hoe meer ze herstellen hoe heftiger de reactie op een glutenfout? Ik heb namelijk het idee dat hij steeds heftiger reageert

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: december 03, 2018, 17:54:54 »
Hij is nog zo klein, die dingen zijn haast niet te vermijden. De klachten kunnen inderdaad sneller komen en heftiger worden. Zie http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=22207.msg608460#msg608460

Maar dat is het plaatje bij volwassenen. Bij kinderen kan het reactiepatroon in de loop van de jaren veranderen, jonge kinderen hebben vooral buikklachten, oudere kinderen ook andere klachten zoals hoofdpijn en vermoeidheid. Ook kan je kind gevoeliger worden voor gluten (bv niet meer tegen glutenvrij tarwezetmeel kunnen) of juist minder gevoelig (bv eerst niet tegen tarwederivaten kunnen zoals glucosestroop en later weer wel). Sommigen hebben in de puberteit helemaal geen klachten meer als ze iets met gluten eten.

Je weet nu in elk geval waar je op moet letten, wat de signalen bij hem zijn van een glutenfout. Maar helemaal voorkˇmen dat het af en toe mis gaat kun je niet, je kunt hem niet in een glazen hokje stoppen. Des te ouder hij wordt, des te makkelijker het zal gaan, hij gaat steeds meer begrijpen.

Uit Zweeds onderzoek (van Ludvigsson) blijkt dat mensen met coeliakie 1,5 keer zoveel kans hebben op astma als mensen zonder coeliakie. Onze kinderarts had al voorspeld dat de astma van mijn zoontje zou verdwijnen door het glutenvrije dieet en ze kreeg gelijk, nu steekt het alleen de kop op na een glutenfout. https://www.jacionline.org/article/S0091-6749(10)03017-4/fulltext

Tja, wat zijn de 'standaard' symptomen... ieder mens is uniek, en er zijn wel 300 klachten gelinkt aan coeliakie! En dat zijn niet alleen buikklachten, maar ook klachten in andere delen van het lichaam.http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=21682.msg600244#msg600244   
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.