In deze drukke tijd kan het niet anders of er sluipt wel eens een foutje in, zeker bij een klein kind, het hoort erbij en de darmen kunnen het wel hebben, die herstellen zich daarna wel weer; zelfs de antistoffen in het bloed gaan van zo'n klein foutje niet meteen omhoog. Het is wel even schrikken, maar het is ook handig om te weten hoe je kind reageert op gluten.
Bij mijn zoon en mij is astma een direct gevolg van een dieetfout. Vóór het dieet kreeg mijn zoon(tje) puffers, die had hij na de invoering van het glutenvrije dieet niet meer nodig. Als we een dieetfout maken, hebben we ademhalingsproblemen, zijn we benauwd, hebben we slijm in keel en neus, en verstopte oren. Ik ga hoesten, mijn zoon heeft de hele dag een zakdoek nodig. Als ik hem 's morgens hoor 'sniffen' in de slaapkamer naast ons, weet ik meteen dat er een dag eerder iets met gluten was.
Overgeven doen we bij een grotere dieetfout, bij ons al na een half uur tot een uur, maar bij anderen kan de reactie ook later komen. Daarnaast zijn we heel moe en niet vooruit te branden en hebben we een paar dagen nodig om bij te komen, de eerste dag kan ik alleen op de bank hangen.
Ik denk dat je nu meer houvast hebt wat voor reactie gluten op hem heeft. Bij ons is ook de ontlasting anders (hard en blijft drijven in de wc). Gluten kan ook effect hebben op hoe iemand zich voelt en gedraagt: niet zo lekker in je vel zitten, snel geïrriteerd zijn, schrikken van geluiden, fel licht niet verdragen, niet tegen drukte kunnen, je terugtrekken, of juist heel druk worden en snel boos zijn om onnozele dingen, geen contact kunnen maken met anderen, emotieloos zijn (niet blij voelen om leuke dingen), bang zijn, etc. Na een paar uur of een paar dagen is dat weer over.