Auteur Topic: Studiereis China, Zuid-Korea, Japan  (gelezen 365 keer)

-juliet-

• Newbie
  • *
Studiereis China, Zuid-Korea, Japan
« Gepost op: november 16, 2018, 09:38:30 »
Aankomende zomervakantie ga ik met 34 andere studenten drie weken op studiereis naar AziŽ. Een ontzettend mooie mogelijkheid waar ik al hard voor gewerkt heb, maar ik heb nog niet zoveel ervaring met glutenvrij reizen, zeker niet met vliegen, en daarbij wordt dit georganiseerd door anderen waardoor ik ook lang niet overal invloed op heb. Ik heb al even op het blog van koekie8/Marjolein gelezen en dat spreekt me wat moed in, maar heeft iemand nog andere tips voor mij? Ik moet me nog aanmelden bij de ncv, daar kan ik van die vertaalkaartjes downloaden toch? Ik had op de middelbare school een vriendin die Chinees is gaan studeren en in Zuid-Korea is gaan wonen, dus daar kan ik denk ik ook nog wel wat laten vertalen als het nodig is. We vliegen met Aeroflot Russian Airlines, heeft iemand daar ervaring mee? En hoe zit het met eten meenemen in het vliegtuig?
Bedankt voor het meedenken alvast :)

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Studiereis China, Zuid-Korea, Japan
« Reactie #1 Gepost op: november 16, 2018, 23:27:11 »
Je kunt bij de meeste luchtvaartmaatschappijen (gratis) een glutenvrije maaltijd bestellen. Ik weet niet hoe dat bij Aeroflot geregeld moet worden, maar de organisatie van de reis moet dat kunnen regelen. Vraag ook of ze bij de hotels en restaurants glutenvrij kunnen regelen; dat moet in de rijst-etende landen van ZO AziŽ geen probleem zijn.

Maaltijden meenemen lijkt me niet nodig, maar wat glutenvrije snacks voor de "trek" als een maaltijd wat later komt zijn handig. Let wel op de douaneregels; vleeswaren en vers fruit zijn vaak een probleem.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Baloo

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: november 19, 2018, 00:15:12 »
Ik heb in China gewoond (maar toen nog niet bekend met coeliakie), het grootste probleem daar is de taalbarriere, dat zal in Korea of Japan niet anders zijn. Als ik jou was zou ik deze dingen doen:
- neem een uitgebreide tekst over coeliakie mee in die talen (bv via de NCV, niet alleen het kaartje maar ook de langere brief).
- neem een lijstje mee met de vertalingen van alle woorden van ingrediŽnten die gluten bevatten (natuurlijk de granen, maar ook 'gerstemout' etc.)
- zorg dat jullie reisbegeleider (is die er?) heel goed weet wat je niet mag eten, en spreek af dat hij/zij bij jou navraag doet bij twijfel. De lokale gidsen moeten het ook weten en begrijpen, want zij gaan straks helpen om in de keuken te zeggen wat je mag. Je zult niet veel mensen tegen komen die weten wat dit is, want volgens mij komt coeliakie daar nauwelijks voor.
- maak samen met iemand die daar de keuken kent (de gids?) een lijstje van gerechten waarbij je geen risico loopt. Zo kan je altijd iets eten/bestellen.
- in mijn ervaring: hoe eenvoudiger de eetgelegenheid, hoe beter: daar kan je in de keuken gaan aanwijzen wat je mag hebben, en gebruiken ze nauwelijks tot geen voorverpakte spullen of 'kruidenmixen'. Sowieso is de aziatische keuken er een die bijna enkel verse ingredienten gebruikt. Wel uitkijken voor sojasaus, oestersaus en azijn met gerstemoutextract (maar er zijn ook vele soorten zonder gluten).

En voor de melige momenten: in China is er een gerecht dat 'fried gluten' heet en ja, het is wat je denkt dat het is. Misschien overslaan...

Heel veel plezier op deze bijzondere reis!

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: november 28, 2018, 04:27:13 »
Hoi,

Japan en Korea vond ik (met een vertaalkaartje) goed te doen, zoals je wellicht hebt gelezen. Met China heb ik geen ervaring. Wat handig is om te bedenken, is dat regelmatig sojasaus wordt gebruikt, waar tarwe in zit. De NCV heeft een tijd terug 10 soorten sojasaus en ketjap met tarwe getest op glutengehalte en allemaal zaten ze onder de 10ppm gluten. Sinds ik dat weet, ben ik in het buitenland niet meer zo bang voor sojasaus in een gerecht. Je drinkt er immers ook geen liters van.
Zoals hierboven staat, kan een glutenvrije maaltijd inderdaad aangevraagd worden. Voor de zekerheid neem ik ook altijd wat mueslirepen mee in mijn handbagage. Dat kwam vorige week nog van pas, toen op mijn vlucht naar de VS 7 uur zat tussen de maaltijden en er geen snacks werden geserveerd...
Glutenvrije vertalingen kun je vinden op www.celiactravel.com/cards.

Een fijne reis gewenst!!
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.