Auteur Topic: HELPPPPPPP  (gelezen 762 keer)

EssieKra

• Newbie
  • *
HELPPPPPPP
« Gepost op: november 06, 2018, 15:57:55 »
Goedemiddag, mijn naam is Esther en ik ben dringend op zoek naar antwoorden.
Mijn zoontje is net 10 jaar en loopt eigenlijk al zijn hele leven bij dokters. Heeft als kind twee operaties gehad.
Slik nu al een groot deel van zijn leven omeprazol en daar was ik wel een beetje klaar mee. De arts in NL heeft getest op coeliakie, te weten a-tTG (IgA) en de waarde is <1 en IgA waarde 0,83.
Gezien het feit dat ik een beetje klaar was met omeprazol en zeker wilde weten dat er niets anders ben ik naar een immunoloog in Duitsland gegaan. Deze gaf aan dat dit bloedonderzoek niet 100% sluitend is. Hij heeft zelf ook bloed afgenomen en onder ander getest op Gliadin-IgG en Gliadin-IgA. Op eerstgenoemde scoorde hij 1,5U MGP/ml en de tweede 14,5 U MGP/ml.
Volgens de Duitse arts heeft mijn kind wel degelijk coeliakie en hier in NL zegt men van niet. Vandaag naar een andere arts geweest en ook die zegt dat de a-tTG (IgA) de gouden test is voor coeliakie..... iemand advies wie ik moet en kan geloven. De arts hier zegt dat een biopt tegenwoordig niet meer nodig is.
Ik hoop serieus dat mijn kind geen coeliakie heeft, maar ik ben het spoor volledig bijster.

Hoop dat iemand mij een en ander uit kan leggen. Mochten er nog meer vragen zijn, dan hoor ik het graag.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: HELPPPPPPP
« Reactie #1 Gepost op: november 06, 2018, 21:02:10 »
Zo te lezen heeft je kind last van brandend maagzuur. Is dat na de operaties begonnen, en hebben de operaties een verband ermee?

En waarom denk je dat hij wellicht coeliakie heeft, zit dat in de familie?

Het is inderdaad niet zo'n lekker goedje die omeprazol en als je kind het zonder redt is dat beter. De darmflora krijgt er een heftige dreun van, en iemands gezondheid wordt in grote mate bepaald door de darmen en de bacteriesamenstelling ter plaatse. Het kan een negatieve invloed hebben op iemands gezondheid. Reden om het zo min mogelijk te gebruiken. Maar... soms kan het niet anders.

In heel Europa gelden dezelfde regels voor de diagnose van coeliakie bij kinderen. Dat de Duitse immunoloog alternatieve (achterhaalde) testen uit de kast haalt vind ik vreemd. Voor de diagnose van coeliakie is de belangrijkste test anti TTG. Er zijn nog twee soortgelijke testen, EMA en DGP, die gebruikt kunnen worden als er sterke aanwijzingen zijn dat iemand coeliakie heeft. Het is heel zeldzaam als een kind coeliakie heeft en je dit niet kunt zien aan de hand van het bloed. Bij minder dan 5 % van de kinderen met coeliakie, en een deel daarvan is IgA deficient, dat is jouw zoon niet volgens de waarden die ik lees.

Bij kinderen wordt een darmonderzoek uitgevoerd als de antistoffen licht verhoogd zijn. Zijn de TTG antistoffen hoger dan 10 keer de normaalwaarde, heeft het kind duidelijke klachten, plus de genen die matchen met coeliakie, dan is een darmonderzoek niet nodig. Dus een deel van de kinderen krijgt nog wel een darmonderzoek, maar een ander deel niet.

Ik weet niet wat er voor oorzaken bestaan van brandend maagzuur. Coeliakie is wel een mogelijke oorzaak, de kans op coeliakie is bij mensen die er last van hebben 4 a 5 keer zo groot. Als 0,5 tot 1% van de bevolking coeliakie heeft, is de kans op coeliakie bij iemand met brandend maagzuur 2,5 tot 5 %. Nog steeds een heel kleine kans dus.   

Ik neem aan dat je ook al goed gekeken hebt naar wat jullie eten: veel vezels, groente, fruit, yoghurt, en weinig vet en gekruid eten.

Ben je zo iets verder?  :?
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.