Auteur Topic: Welke boer verkoopt nul gluten aardappelen?  (gelezen 1215 keer)

Henk88

• Jr. Member
  • **
Welke boer verkoopt nul gluten aardappelen?
« Gepost op: oktober 31, 2018, 12:10:03 »
Welke boer verkoopt nul gluten aardappelen?

alexandra1980

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Welke boer verkoopt nul gluten aardappelen?
« Reactie #1 Gepost op: november 10, 2018, 15:38:19 »
Kwestie van boeren in de omgeving vragen wat voor wisselteelt ze hebben.
Ik woon in Twente en koop ze bij een plaatselijke boer.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

Stefaan

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juli 25, 2019, 18:37:53 »
Van iemand die in de aardappelindustrie zit heb ik vernomen dan cyprus het veiligst is. Deze vind je nog vaak hier in de winkel. Volgens hem is het daar veel te warm voor aardappelen te kweken zoals ook in zuid spanje bvb.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Stefaan

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: september 03, 2019, 11:04:17 »
Beste Stefaan

Dat hangt een beetje af van de regio waar je gaat zoeken.

In grote delen van Antwerpen en eventueel in het noorden van Oost-Vlaanderen zijn er aardappeltelers die geen tarwe in hun teeltplan hebben, maar in de overige delen van Vlaanderen zal er in 99% van de gevallen wel tarwe en aardappelen in het teeltplan zitten.

Op de website https://www.rechtvanbijdeboer.be/ kan je eventueel vinden welke landbouwers uit die regio aardappelen verkopen in thuisverkoop.

Ik hoop dat je hiermee verder kan?

Vriendelijke groeten

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: september 03, 2019, 14:50:26 »
Het verschilt hier ook per regio. In Flevoland zitten bio boeren die geen tarwe en gerst hebben in hun rotatieschema met aardappels. Verder is het een kwestie van navragen bij een boer in de buurt. De boer die ik tot nu toe had, heeft aangekondigd vanaf volgens jaar aardappels te gaan verbouwen op land waar eerst graan stond. Dat adres valt dus af. Nu ben ik aardappels van drie andere telers aan het testen, het zijn verschillende rassen, wel allemaal van land waar in de voorgaande jaren geen graan stond, en niet geoogst met kiepwagens die ook tarwe en gerst vervoeren.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Hollow

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: oktober 17, 2019, 08:27:15 »
Hoe werkt dit dan? Kunnen aardappels dan besmet zijn door het vervoer of doordat restanten van de granen door het akker geploegd worden?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #7 Gepost op: oktober 17, 2019, 09:05:48 »
Je zit in een gedeelte voor supergevoeligen. De meeste mensen met coeliakie kunnen gewoon aardappels eten zonder zich zorgen te hoeven maken over eventuele kruisbesmetting.  ;)

Ook als je glutenvrij eet, krijg je nog kleine beetjes gluten binnen. Zelfs in glutenvrij brood zit nog een klein beetje gluten. De term 'glutenvrij' zet je op het verkeerde been. Want eigenlijk is het glutenarm (hoewel daar wettelijk ook weer een andere definitie voor geldt). Er zit nog een mini beetje gluten in. Een glutenvrij product mag maximaal 20 ppm gluten bevatten. Dat is 20 mg gluten per kilo. Dan mag het de term glutenvrij dragen. De gedachte erachter is dat mensen met coeliakie per dag nog 10 mg gluten kunnen verdragen. Maar dat is getest bij 'gezonde' coeliakiepatiŽnten: zonder klachten, darmschade en antistoffen. Niet elke coeliakiepatiŽnt voldoet aan dat plaatje. En de gevoeligheid voor gluten verschilt per persoon. Bovendien zijn er ook mensen die geen klachten krijgen als ze gluten eten. Zelfs mensen die beschadigde darmen hebben en er niets van merken. Dus je hebt allerlei variaties in de uitvoering van het glutenvrije dieet en de reactie op gluten. In dit gedeelte van de website lees je berichten over mensen die supergevoelig zijn voor gluten. Die worden doodziek van die 10 mg die andere mensen zonder problemen kunnen eten (en dat is vrij zeldzaam, of je tot die groep behoort weet je pas na jaren op een glutenvrij dieet).

Hollow

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: oktober 17, 2019, 09:28:20 »
Ha ja, ik had het door ;). Maar ik ben er echt oprecht geÔnteresseerd in, de werkingen van de kruisbesmetting.

Toevallig viel mijn oog op dit topic vanochtend terwijl ik willekeurig wat topics aan het lezen was. Wat er zo toevallig aan is, is dat ik gister voor het eerst in een heel lange tijd aardappels heb gegeten en dat is helemaal niet goed gevallen. Kruisbesmetting in de keuken is ook snel gemaakt natuurlijk. Aangezien in nog zoekende ben naar de oorzaak van mijn klachten ben ik heel erg bezig met wat ik wel en niet kan eten. Maar ik ben ook ontzettend nieuwsgierig naar hoe het werkt bij andere mensen en de verschillende graden van 'heftigheid' die ervaren worden. Mogelijk besmette aardappels was echt niet in mij opgekomen als iets waar sommige mensen ook rekening mee moeten houden!

Bij deze zal ik plechtig beloven niet op een nulgluten dieet over te gaan zolang daar geen reden voor is :P.

Terug naar de oorspronkelijke vraag, kun je mij wel vertellen hoe de gluten dan op/in de aardappels terecht komen?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #9 Gepost op: oktober 17, 2019, 16:40:24 »
In het verleden kon ik me niet voorstellen dat ik ziek zou worden van aardappels, ik stond daar echt niet bij stil. Totdat we in december en januari elke dag ziek waren, mijn zoon en ik. Toen ben ik alles wat we aten gaan weglaten, 1 voor 1. Als het geen effect had, ging ik door naar het volgende item. Het duurde zo lang, uiteindelijk dacht ik, er is iets anders aan de hand, we gaan het 'lek' niet boven water krijgen. En het allerlaatste wat ik probeerde, na 3 maanden zoeken, was het schrappen van de aardappels. En eindelijk knapten we allebei op. Ik snapte daar niets van, want ik schil en was die aardappels. Dus dat daar iets fout mee kon zijn, was niet in me opgekomen. Het fijne van de huidige 'traceerbaarheid' van levensmiddelen, is dat je de naam van de teler op de zak kunt vinden. Dus ik belde te teler, of ik mocht komen kijken. Dat mocht, ik pakte de auto en reed erheen. In een grote loods stonden houten kisten, in een deel lag tarwe en in een ander deel lagen aardappels. Ik vroeg of ze de kisten apart hielden, maar wist het antwoord eigenlijk al. Het ene jaar kan er tarwe in liggen en het jaar daarna aardappels. Daarna ben ik verder gaan zoeken naar geschikte aardappels. We werden ziek van aardappels waar eerst aardbeien hadden gestaan die op stro lagen. We werden ziek van een land waar in de winter winterrogge had gestaan als winterbemester. We werden ziek van een partij aardappels van loonwerkers die eerder gerst in hun oplegger hadden gehad (dat gold voor 1 op de 3 opleggers van dat bedrijf). We werden ziek van aardappels van een land waar eerst spelt had gestaan. En op dit moment hebben we aardappels van een land waar vorig jaar mais stond. Omdat ik niet kon achterhalen hoe het geoogst is, was ik ze, daarna schil ik ze, daarna was ik ze nog een keer. Het klinkt nogal overdreven, maar ik speel graag op safe, en het is al zo vaak mis gegaan dat ik er voorzichtig mee ben geworden.

Overigens heeft Ekoplaza ook bij groenten en aardappels een vermelding op de website of het gluten- en tarwevrij is, dat vind ik wel zo fijn, en dat mis ik nog bij andere winkels. Tot slot: aardappels worden ook nog gewassen door de leverancier. Dus het moet echt om heel erg weinig gluten gaan.

Er zijn verder ook mensen die nachtschade producten niet goed verdragen (allergische reactie). En van groene aardappels kun je ook ziek worden.

Bovendien kan je lichaam je voor de gek houden in het begin van het glutenvrije dieet. Je kunt van allerlei producten ziek worden, omdat je darmen moeite hebben met het verteren van het eten. Dat ligt dan niet aan het eten (hoewel de klachten erger kunnen zijn bij kruidig eten, veel vet of suiker, of bij FODMAPs zoals uien, kool, peulvruchten en prei) maar aan je darmen die nog niet hersteld zijn (in het geval dat je coeliakie hebt).

En je eet natuurlijk niet alleen die aardappels. Daar zat vast iets bij. Vlees, jus, groente, toetje, etc.

Nog even los van maatregelen om kruisbesmetting in de keuken te voorkomen (schone snijplank, schoon mes, schone vaatdoek, schone handen, schone kraan etc.)