Auteur Topic: Welke boer verkoopt nul gluten aardappelen?  (gelezen 4075 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Welke boer verkoopt nul gluten aardappelen?
« Reactie #15 Gepost op: december 14, 2020, 21:54:06 »
Hier helpt wassen en schillen ook niet. Ik denk trouwen niet dat aardappels gluten opnemen, maar dat ze in contact komen met stro, organische stoffen in de bodem (etensresten), of tarwe/ gerst in de bodem of in de opleggers van loonwerkers (de karren die loonwerkers gebruiken worden niet grondig gereinigd na de oogst van tarwe, rogge en gerst en voordat andere gewassen worden geoogst, daarnaast worden aardappels vaak in wisselteelt met tarwe verbouwd om de bodem gezond te houden). Wij worden ziek vanaf 0,04 mg gluten (weten we dankzij de NVWA) dat is zo weinig dat het onzichtbaar is.

Ik was voor de zekerheid alle aardappels voordat ik ze ga schillen en na het schillen nog een keer; pas als het langere tijd goed gaat van een lichting aardappels sla ik de eerste wasbeurt over.

Haha, dat zeggen wij ook, dat als we opeens de loterij winnen, dat we dan een eigen boerderij gaan beginnen.
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Stefaan

• Newbie
  • *
Re: Welke boer verkoopt nul gluten aardappelen?
« Reactie #16 Gepost op: januari 22, 2021, 21:24:33 »
Kent iemand een goed adres voor aardappelen? Bij voorkeur dichts bij belgische grens dan koop ik direct 50 kg dat ik een jaar voort kan, ik maak er frieten van en vries heel het boeltje in. Ik ben van BelgiŽ maar krijg bijna geen enkele medewerking na bellen , mailen. Voorlopig maak ik pastinaak frieten maar is zwaar voor men buik.