Hier een update en ben benieuwd wat jullie van de uitslag vinden..
We hebben 6 weken glutenbelasting dmv poeder en regelmatig pasta eten volgehouden. De eerste weken met name veel buikpijn, slapjes, labiel. Daarna viel het wel mee maar met name bleek zien en labiel gedrag nog wel opvallend. Maar dit is natuurlijk allemaal subjectief..
Bloeduitslagen helaas nog niet volledig bekend (anti endomysium volgt nog), maar anti ttg is 25.
(Wat bij deze referentiewaarden betekent zwak positief (tussen 20-30 is zwak positief, >30 is positief).
Vorig jaar en jaar daarvoor had ze waardes van 0,0 en 0,2 bij een glutenvrij dieet. (Dit was wel een andere test met referentiewaarde van 10 dus je mag het niet vergelijken,) maar ze is dus wel gestegen van 0 naar zwak positief.
Ze eet nu sinds bijna 2 weken weer glutenvrij, en ze is heel stabiel en blij (maar ja heeft nu ook vakantie.. nogmaals de klachten / observaties zijn subjectief..)
Ik had erg gehoopt op een heel duidelijke uitslag, maar helaas is dat niet het geval.
Al neig ik toch wel te denken dat de diagnose coeliakie gewoon klopt.
Over 2 weken krijgen we uitslag anti endomysium, en heeft de kinderarts overlegd met de Kinder mdl arts over vervolg advies.
Ik denk eigenlijk dat ze langere glutenbelasting adviseren, opnieuw lab en evt biopt.
Zelf denk ik dat als anti endomysium positief is, we genoeg bevestiging hebben.
Ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken?