Auteur Topic: Botten for boulion  (gelezen 2253 keer)

Henk88

• Jr. Member
  • **
Botten for boulion
« Gepost op: oktober 25, 2018, 14:40:13 »
Ken iemand een goed adres voor botten om boulion te trekken?

alexandra1980

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Botten for boulion
« Reactie #1 Gepost op: oktober 25, 2018, 14:44:12 »
Slagerij van der geer in Veenendaal. Zowel rund als kalfsbotten.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

Henk88

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: oktober 25, 2018, 15:47:01 »
Kun je die gewoon online bestellen?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: oktober 25, 2018, 16:18:58 »
Deze boer in Ingen heeft ook botten https://www.ecoboerderij-dehaan.nl/winkel

En hier botten en vlees van wilde runderen https://www.freenature.nl/wildernisvlees
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Henk88

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: oktober 25, 2018, 21:41:30 »
Hun melk en kaas gaat ook goed?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: oktober 26, 2018, 14:51:52 »
Ik gebruik de melk van deze boer om yoghurt en boter van te maken (zijn koeien krijgen geen voedselbrokken met tarwe en gerst, en staan een groot deel van het jaar buiten; zolang ze buiten staan gaat het goed, als ze binnen staan in de winter niet altijd, er zijn een paar oorzaken denkbaar, zoals het stro waar ze op staan en het type gras dat ze eten etc).

Van alle soorten kaas gaat boerenkaas het beste (ook van de markt) maar er is er geen die we 100 % goed verdragen. Ik kan zelf kaas maken (eigenlijk paneer) maar dan heb ik citroenen nodig of azijn, ik ken geen soort die goed gaat (de enige citroen die goed ging kwam van de tuinwinkel -die was van de boom gevallen en ik heb gevraagd of ik die mocht meenemen- en niet uit een ver land), ik wil nog wel zelf appelazijn maken, maar heb het nog te druk.

Deze paneer heb ik zonder problemen gegeten: https://www.ekoplaza.nl/producten/product/paneer-naturel (van melk van koeien die geen tarwe krijgen, en geen zuursel of stremsel - stremsel komt uit de maag van kalveren die muesli met tarwe en gerst krijgen). In blokjes snijden, zout erover en bakken in de koekenpan in wat boter.

En een cupje van deze yoghurt gaat goed bij mij (van de meeste soorten yoghurt en kwark word ik ziek) https://www.ah.nl/producten/product/wi138239/danone-activia-yoghurt-naturel?ds_kid=58700003792199288&gclid=CjwKCAjw9sreBRBAEiwARroYm-qlm6fWFuPoi6_0c5Kz-KVdQ9iBxJJGFD1ozwXpb0mW9nrvyzTLYxoCAjUQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Henk88

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: oktober 26, 2018, 16:22:24 »
Van de active wordt ik ziek helaas

Henk88

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: oktober 26, 2018, 16:40:48 »
En welke beter gebruik je en gaat is geod?

Henk88

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: oktober 26, 2018, 17:22:10 »
En waneer heb je de paneer meek voor het last geprobeerd?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #9 Gepost op: oktober 26, 2018, 18:31:54 »
Ik maak zelf roomboter (melk van de boer 3 dagen laten staan en de room eraf scheppen, in de keukenmachine, die draait er eerst slagroom van en daarna wordt het vanzelf boter en wei, dat duurt zo'n 20 minuten, ik giet het door een theedoek. De wei gaat erdoor en de boter blijft over.

De groenteboer op de Noordermarkt komt uit Beusingen dat is in de buurt van boer Matthijs, hij neemt soms wat dingen van Mathijs mee naar A'dam. Mathijs heeft ook roomboter.

Paneer: ongeveer een jaar geleden.

Nogal wat mensen met coeliakie verdragen in het begin geen melk. Yoghurt gaat dan beter. Dat komt omdat de lactose al voorverteerd is.

Yoghurt: ik doe een liter warme melk in een thermoskan(40 graden opgewarmd in een pannetje, net zo warm dat het prikt aan je vinger als je die erin steekt want net iets warmer dan je eigen temp.) met 1 eetlepel yoghurt uit de winkel erbij (bio Campina). En dan laat ik het 9 tot 24 uur staan. Na 9 uur; mildzuur. Na 24 uur zuurder. In de laatste uitvoering is de lactose verder verteerd.

orionne

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: oktober 27, 2018, 13:50:04 »
ik denk als ik deze draadjes van Henk zo doorlees, Henk, dat je beter kunt beginnen met een heel basic dieet.
Dat moet ik helaas al jaren noodgedwongen doen.

Ik maak heel elke week een pan kippenbouillon, van een bio kip (huis Termee) of van de Sligro (de Maiskippen uit Frankrijk)
Daarbij heel veel biologische of BD groenten in de pan en lekkere kruiden..

Deze basis is heel gezond, je krijgt veel mineralen er gratis bij.
De soepgroenten gooi ik weg of ik geef wat aan onze hond(woreltjes bijv.)
Daarin een portie rijst vermicelli, merk ? (vrouwtje met hoed)) erbij staat 100% gluten en fat free (sligro)

Ik eet denk ik 5 keer per week dit als lunch (soms met wat groenten erin. (groenselderij)

Verder heb ik aardappelen van een BD boer, ik bak ze in de oven of ik maak er Rósti van. In roomboter en olijfolie gebakken.

en verse groenten
Ik eet niks wat maar besmet kan raken door niet schone oppervlakken of besmette theedoeken aangeraakt kan worden.

In een kamer, waar gewoon brood gegeten kan worden kom ik nauwelijks meer(dag feestjes en verjaardagen).
Daarentegen bak ikzelf de lekkerste boterkoek, maak daarvan ook kwark of appeltaart.

Paneermeel is het laatste wat ik zou gebruiken. en indien nodig verkrummel ik crackers van les pains des fleurs.

Ik was een keer op de glutenvrije markt, nam een glutenvrije kroket buiten..ben toch ziek geweest. Dus dat nooit meer.

Dat is mijn advies, begin simpel, tot je iets hebt, waarvan je zeker weet, dat je niet ellendig wordt.

succes!

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Henk88

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: oktober 27, 2018, 14:42:19 »
Maar zijn die wel nulgluten die kip want anders blijf ik ziek worden

Henk88

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: oktober 27, 2018, 14:43:14 »
De ananas gaat goed van de supermarkt en de meloen hoop ik ook :duimop:

Henk88

• Jr. Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: oktober 27, 2018, 22:12:04 »
De meloen gaat ook goed

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #14 Gepost op: oktober 27, 2018, 22:14:24 »
Dat is mooi. :duimop: