Auteur Topic: Simpele zandkoekjes  (gelezen 2852 keer)

Daantje566

• Newbie
  • *
Simpele zandkoekjes
« Gepost op: oktober 20, 2018, 16:34:24 »
Met mijn zoontje wil ik graag zandkoekjes bakken, uiteraard glutenvrij.
Ik heb nu geprobeerd met zelfrijzend bakmeel, de smaak was prima maar we hadden diertjes uitgestoken en in de oven werd het 1 plakkaat. Toen heb ik het met amandelmeel geprobeerd maar dat plakte enorm, dus konden we geen diertjes mee uitsteken, smaak was redelijk.

Hebben jullie een simpel en succesvol recept? Wat ik kan proberen met vooral niet teveel ingrediŽnten  :lol:

Lieske

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Re: Simpele zandkoekjes
« Reactie #1 Gepost op: oktober 21, 2018, 07:56:23 »
Het uitlopen van de koekjes kan aan de boter/margarine liggen.
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #2 Gepost op: oktober 21, 2018, 10:42:07 »
Het uitlopen van de koekjes kan aan de boter/margarine liggen.
Of aan het gebruik van teveel boter t.o.v. de hoeveelheid meel.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Daantje566

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: oktober 21, 2018, 20:19:37 »
Oh bedankt voor de reacties. Ik gebruik altijd roomboter, kan het daar aan liggen? Dat is sowieso zachter denk ik.

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #4 Gepost op: oktober 22, 2018, 06:23:34 »
Of aan het gebruik van teveel boter t.o.v. de hoeveelheid meel.

:ja:   :duimop:
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: oktober 22, 2018, 12:27:20 »
Op de website van Jeandrine (bakinstructrice, glutenvrij) staan goede recepten: http://www.jeandrine.nl/koekjes/   In haar recept voor koekjes die je kunt uitsteken zit harde boter.

Mijn zoon(tje) maakte in het verleden zelf vormpjes van dit deeg (een pepernoten/ speculaasrecept):

Het is voor speculaas en je kunt het ook gebruiken voor pepernoten. Als het uit de oven komt is het nog zacht, tijdens het afkoelen wordt het hard. Dit zijn de verhoudingen:

80 g. roomboter
100 g. lichtbruine basterdsuiker
1 eidooier
100 g. rijstmeel
50 g. boekweitmeel
10 g. speculaaskruiden (ik had verstegen koek en speculaas)
6 g. bakpoeder

- meng boter en suiker
- voeg de eidooier toe
- voeg de rest doe
- maak er een bal deeg van
- is het deeg te brokkelig, voeg dan een klein beetje melk of water toe
- maak er koekjes of pepernoten van en leg het op bakpapier of een deegvel
- bak alles in een voorverwarmde oven ongeveer 15 minuten op 150 graden (in mijn heteluchtoven was het goed in 23 minuten) tot de bovenkant lichtbruin is
- laat het afkoelen en hard worden

Je kunt de bal deeg afgedekt in de koelkast bewaren tot de volgende dag als je wilt (ik nam het de volgende dag mee naar school, toen deed ik er nog een beetje melk door zodat de kinderen het beter konden kneden om er vormpjes van te maken).
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Daantje566

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: oktober 29, 2018, 18:31:40 »
Vandaag heb ik zelfrijzend amandelbakmeel van koopmans gebruikt. Tot nu toe beste resultaat koekje blijft in vorm en smaak is goed. Wel duur trouwens voor het beetje wat er in zit.
Wel een beetje goed doorbakken maar dat komt eerder door het wennen aan de nieuwe oven :lol:

De speculaas en kruidnoten mix van peaks vind ik ook super. Makkelijk te maken en smaakt als echte pepernoten. Al moeten we nog flink bakken om de sinterklaas tijd door te komen.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #7 Gepost op: oktober 29, 2018, 19:33:50 »
Klinkt goed allemaal!  :duimop:
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.