Auteur Topic: Gewichtstoename bij volwassenen met coeliakie  (gelezen 398 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Gewichtstoename bij volwassenen met coeliakie
« Gepost op: oktober 12, 2018, 15:44:19 »
Nieuw gediagnosticeerde coeliakiepatiŽnten hebben relatief vaak ondergewicht (bij gezonde personen komt ondergewicht niet voor). Maar na de coeliakiediagnose is gewichtstoename een probleem, zowel voor mensen met een normaal gewicht, ondergewicht als overgewicht. Volgens onderzoek van de universiteit in Newcastle is een kwart van de volwassen coeliakiepatiŽnten te zwaar. Hetzelfde blijven eten als eerst, maar dan in een glutenvrije versie, laat de kiloís eraan vliegen, als de darmen de voedingsstoffen beter opnemen. De helft van de coeliakiepatiŽnten probeert gewicht te verliezen, blijkt uit dit onderzoek in Newcastle. Hiervoor gebruiken coeliakiepatiŽnten dezelfde strategieŽn als mensen zonder coeliakie: meer fruit en groente eten, vaker water drinken, koken zonder pakjes en zakjes, kleinere porties eten, regelmatig wandelen, en gezonde maaltijden klaarmaken.

Bron: wetenschappelijke conferentie over coeliakie van de Britse coeliakievereniging Coeliac UK, in Nottingham, maart 2018 https://www.coeliac.org.uk/campaigns-and-research/our-research-conference/research-conference-2018/
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.