Auteur Topic: ‘Lifestylers’ worden niet ziek door gluten  (gelezen 106 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
‘Lifestylers’ worden niet ziek door gluten
« Gepost op: oktober 12, 2018, 15:18:17 »
Het zal niemand zijn ontgaan dat glutenvrij eten een modeverschijnsel is. Sommige mensen zweren bij een glutenvrij dieet, zelfs al hebben ze geen coeliakie. Maar krijgen ze ook klachten als ze toch gluten eten? Het Sheffield ziekenhuis onderzocht het. Een groep ‘lifestylers’ die glutenvrij at, werd in twee subgroepen verdeeld: de ene groep strooide twee weken lang glutenvrij meel over het eten (dat glutenvrij was), de andere groep strooide pure gluten over de maaltijden. De scores van beide groepen verschilden niet. Buikpijn, brandend maagzuur, verstopping, diarree, vermoeidheid: het werd in beide groepen even vaak gerapporteerd. Conclusie van de onderzoekers: ga niet op eigen houtje glutenvrij eten. Een glutenvrij dieet is geen oplossing voor darmproblemen en vermoeidheid. Behalve bij mensen met coeliakie en sommige patiënten met het prikkelbare darm syndroom (PDS).

Bron: wetenschappelijke conferentie over coeliakie van de Britse coeliakievereniging Coeliac UK, in Nottingham, maart 2018 https://www.coeliac.org.uk/campaigns-and-research/our-research-conference/research-conference-2018/
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.