Auteur Topic: Urinetest toont aan of iemand gluten gegeten heeft  (gelezen 375 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Urinetest toont aan of iemand gluten gegeten heeft
« Gepost op: oktober 12, 2018, 15:17:01 »
De meeste coeliakiepatiŽnten zijn ervan overtuigd dat ze geen gluten binnenkrijgen. Maar zeker weten? Dat kan niet. Etiketten zijn vaak onduidelijk, en uit eten gaan brengt risicoís met zich mee. De nieuwe Gluten Detect urinetest kan goed bepalen of iemand gluten gegeten heeft, vertelt het bedrijf Biomedal dat die test heeft ontwikkeld. Normaal gesproken eten westerlingen 10.000 tot 20.000 mg gluten op een dag. CoeliakiepatiŽnten mogen maximaal 10 mg gluten per dag binnenkrijgen. Een stuk minder. Vaak lukt dat niet, blijkt uit onderzoek. De nieuwe urinetest kan met een zekerheid van 90 procent aangeven of iemand meer dan 500 mg gluten gegeten heeft. Als de test positief is, volgt nog een uitdaging: op zoek naar de fout(en) in het dieet.

Bron: wetenschappelijke conferentie over coeliakie van de Britse coeliakievereniging Coeliac UK, in Nottingham, maart 2018 https://www.coeliac.org.uk/campaigns-and-research/our-research-conference/research-conference-2018/
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.