Auteur Topic: Controlebezoek verschuift soms van kinderarts naar dietist in VK  (gelezen 229 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Controlebezoek verschuift soms van kinderarts naar dietist in VK
« Gepost op: oktober 12, 2018, 15:15:11 »
Als je weet dat je kind coeliakie heeft, ga je regelmatig terug naar de kinderarts om groei en ontwikkeling van het kind te volgen, om na te gaan of het glutenvrije dieet goed werkt, te bespreken hoe het kind omgaat met coeliakie, en of er eventueel problemen zijn. In Groot-BrittanniŽ hebben verschillende ziekenhuizen voor kinderen met coeliakie en hun ouders spreekuren ingesteld die geleid worden door een diŽtist. Hierdoor is een bezoek aan de kinderarts niet langer nodig. Het bloed wordt voorafgaand aan het bezoek aan de diŽtist getest op coeliakie antistoffen. Als er problemen zijn, worden kinderen alsnog doorverwezen naar de kinderarts.

Bron: wetenschappelijke conferentie over coeliakie van de Britse coeliakievereniging Coeliac UK, in Nottingham, maart 2018  https://www.coeliac.org.uk/campaigns-and-research/our-research-conference/research-conference-2018/
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.