Auteur Topic: Soms alleen overgang van maag naar dunne darm aangetast door coeliakie  (gelezen 216 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Bij 4 procent van 254 Engelse coeliakiepatiŽnten die gemiddeld na zes jaar op een glutenvrij dieet een controlebioptie kregen, bleek dat de darmen nog steeds beschadigd waren (Marsh 3) op de overgang van de maag naar de dunne darm.  De dunne darm zelf zag er normaal uit. Wat dit in de praktijk betekent is nog niet duidelijk.

Uit eerder onderzoek bleek dat door het nemen van biopten uit het eerste deel van de dunne darm het aantal mensen bij wie coeliakie wordt gediagnosticeerd toeneemt. Soms zijn alleen de darmen vooraan beschadigd, soms ook verder naar achteren. Bovendien zijn de ontstekingen die passen bij coeliakie als vlekken verdeeld over de darmwand. Deze vlekken zijn voor de arts niet met het blote oog te zien, waardoor in een enkel geval de aangetaste darmplekken worden gemist en de patiŽnt wel coeliakie heeft, maar dit niet aangetoond kan worden met biopten.

Bron: wetenschappelijke conferentie over coeliakie van de coeliakievereniging Coeliac UK, in Nottingham, maart 2018  https://www.coeliac.org.uk/campaigns-and-research/our-research-conference/research-conference-2018/
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.