Auteur Topic: Testen  (gelezen 694 keer)

tarwevrij

• Newbie
  • *
Testen
« Gepost op: oktober 09, 2018, 15:16:16 »
Hallo allemaal,

Een tarweallergie forum kon ik niet vinden dus meldde me hier aan.
Ik denk dat ik tarwe-allergie heb en wil dit graag laten testen.
Iemand ervaringen met dit soort tests?

Groeten,
Hans

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Testen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 09, 2018, 22:10:44 »
Bij mij heeft de huisarts na een bloedtest vastgesteld dat ik tarweallergie heb. (Ga naar de poli, laat een paar buisjes bloed afnemen en wacht een paar dagen tot het resultaat bekend is.) De huisarts kan die test (en tests op nog een aantal andere allergieŽn) bij het ziekenhuislaboratorium aanvragen.

Leg eens uit waarom je de allergie vermoedt. Als je je huisarts kunt overtuigen dat je het hebt hoeft hij niet eens de test voor je aan te vragen, maar kan hij je direct doorsturen naar de diŽtiste! ;) Is de arts het eens met jouw vermoeden, maar niet zeker dan kan/zal/hoort hij een bloedtest aan te vragen.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

tarwevrij

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: oktober 10, 2018, 13:32:31 »
Elke keer als ik een product eet waar tarwe in zit krijg ik een opgezwollen gevoel.
Kan het vastgesteld worden zonder een voedselprovocatietest te ondergaan?

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #3 Gepost op: oktober 10, 2018, 20:32:12 »
Elke keer als ik een product eet waar tarwe in zit krijg ik een opgezwollen gevoel.
Alsof je maag en darmen moeite hebben om het te verteren? Dan lijkt het meer op een FODMAP of ATI intolerantie.

Citaat
Kan het vastgesteld worden zonder een voedselprovocatietest te ondergaan?
Ik vermoed dat je in de maand voor de bloedtest wel in contact met tarwe geweest moet zijn, maar je hoeft je niet vol te proppen.
Maar als een voedselallergie vastgesteld wordt zal je wel gevraagd worden (door de diŽtist) om een aantal provocatietests te doen. Mijn advies is om met een klein hapje te beginnen en als je daarvan al op je benen staat te tollen niet verder te gaan met grotere porties.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: oktober 11, 2018, 08:10:16 »
Tarwe kan op verschillende manieren een reactie geven in het lichaam:

1. coeliakie. Aan te tonen met een bloedtest bij de huisarts gevolgd door een darmonderzoek bij de internist of mdl-arts. De darmvlokken worden korter omdat het lichaam gluten per abuis aanziet als een vijandige stof waardoor het immuunsysteem in actie komt, dit breekt de darmcellen af, waardoor voedingstekorten ontstaan en klachten. Door een glutenvrij dieet groeien de darmvlokken weer aan.

2. een tarwe-allergie. Aan te tonen met een bloedtest en/of huidtest via de huisarts. Klachten volgen snel na de consumptie van tarwe. https://www.voedselallergie.nl/allergenen/tarwe.html

3. glutensensitiviteit (ncgs). Als eerst coeliakie en een tarwe-allergie zijn uitgesloten. Alleen aan te tonen door een periode wel en geen gluten te eten. Net als bij coeliakie gaat het om zowel buikklachten als andere klachten: hoofdpijn, vermoeidheid, brain fog, huidklachten, ijzertekort, diarree, gewrichtspijn, depressief, tintelende vingertoppen ed.
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.