Auteur Topic: Chips  (gelezen 497 keer)

Henk88

• Newbie
  • *
Chips
« Gepost op: oktober 08, 2018, 16:43:53 »
Kan iemand chips die goed gaan?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Chips
« Reactie #1 Gepost op: oktober 08, 2018, 17:36:23 »
Zelf gebakken chips: aardappelschijfjes in de oven, met wat zout en (olijf)olie erover.

Er zit dextrose (van tarwe) over alle voorgekookte en voorgebakken aardappels, voor het behoud van de gele kleur (en het is niet verplicht om zo'n hulpstof op het etiket te vermelden). Ook ken ik geen zonnebloemolie (of andere olie) die goed gaat. En worden aardappels vaak in dezelfde containers vervoerd als waar eerder granen in zaten. Ik denk dat ik alle merken in het verleden wel geprobeerd heb, maar ik heb geen goede chips gevonden. Inmiddels zijn er wel nieuwe soorten op de markt gekomen, misschien zit daar iets tussen.

Wij eten tussendoor paprika's (bijna op), komkommer (id), appels en peren, gewoon wat in het seizoen is. Ik maak ook appelchips en appelmoes. Plus zelf gebakken cakejes van mais of noten. Walnoten in dop en hazelnoten van een boer. Amandelen koop ik ongepeld, ik kraak ze zelf.
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Henk88

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: oktober 08, 2018, 18:01:12 »
Welke aardapelen moet ik hebben? En welke olijf olie

Henk88

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: oktober 09, 2018, 09:27:47 »
Sorry dat ik zo veel vraag maar ik probeer nog steeds een weg te vinden door het doolhof

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #4 Gepost op: oktober 09, 2018, 12:59:22 »
Olijfolie is lastig! Van de aardappelen moet je proberen te achterhalen of ze in wisselteelt met tarwe geoogst worden. Het is steeds lastiger om aardappelen te vinden die dat niet zijn, maar ze zijn er wel.
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: oktober 09, 2018, 12:59:56 »
Bij Ekoplaza verkopen ze momenteel vaste en kruimige aardappels uit Nederland die gluten- en tarwevrij zijn: https://www.ekoplaza.nl/producten/aardappel-groente-fruit/aardappelen/verpakte-aardappelen/allergieen=tarwe-en-glutenvrij

Ik gebruik deze olijfolie als ik spareribs maak: https://www.ekoplaza.nl/producten/product/olijfolie-extra-vergine-fine-fleur (je hoort hem eigenlijk koud te gebruiken, maar voor mayonaise is-ie eigenlijk te bitter).

Als ik friet bak, gebruik ik zelfgemaakte roomboter.

Je kunt ook deze Bertolli boter proberen https://www.ah.nl/producten/product/wi214657/bertolli-vloeibare-margarine?ds_kid=58700003793881950&gclid=CjwKCAjwo_HdBRBjEiwAiPPXpN_Gv75U_41iMy1R187-j41lJELt71lZRCX5CawOKFM6CnK8QgRH0hoCeUkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CIaN8pib-d0CFQ7Qdwod6YIHcw
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #6 Gepost op: oktober 09, 2018, 13:03:56 »
Ah Tine! Eindelijk een olijfolie die goed gaat  :?
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #7 Gepost op: oktober 09, 2018, 13:06:38 »
Het is de beste die ik ken, samen met een Belgisch merk (crudigno DOP waar ik mayo van maak) maar niet 100% goed (en ik word er zieker van dan zoon, maar je kunt ook allergisch zijn voor olijven, ik weet niet of het een glutending is).

Henk88

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: oktober 09, 2018, 13:17:01 »
Gebruik je die aardapelen ook zelf?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #9 Gepost op: oktober 09, 2018, 15:31:04 »
Vorig jaar wel, nu niet. Ik heb ze nu van een boer uit de buurt.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: oktober 09, 2018, 15:35:40 »
Welke aardapelen moet ik hebben? En welke olijf olie

Ik heb extra virgin bio olijfolie van il casolare, te koop bij de ekoplaza.
Aardappels haal ik bij de boer, maar eerder had ik de niet bio vd jumbo.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #11 Gepost op: oktober 10, 2018, 13:04:48 »
Ah olijfolie van Casolare heb ik ook nog staan om te proberen :duimop: :ja: hoop dat'ie bij mij ook goed gaat

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #12 Gepost op: oktober 10, 2018, 13:57:08 »
Ik zou het voorzichtig proberen. Maar die gaat bij mij ook niet goed. Deze olijfolie heb ik geprobeerd en allemaal afgekeurd:

-   Olijfolie Petro AH
-   Olijfolie extra vergine Giancarlo Ceci
-   Olijfolie Latzimas
-   Olijfolie extra virgin bio Epikouros Griekenland
-   Olijfolie Salvagno extra vierge bio ItaliŽ
-   Olijfolie Casolare extra vergine bio
-   Griekse olijfolie extra vierge, Het Dichtste Bij Ekoplaza (oef, wat was ik daar ziek van)
-   Olijfolie extra vierge La Bio Idea
(die van Luque staat ook in het lijstje, maar die gaat het minst slecht.)   

Henk88

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: oktober 10, 2018, 15:49:45 »
Is er een alternatief waarmee je je kan Bakken?

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #14 Gepost op: oktober 11, 2018, 15:37:54 »
Eendenvet merk Sarrade (blik)