Auteur Topic: Gv brood geschikt voor mensen met diabetes  (gelezen 1202 keer)

alexandra1980

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Gv brood geschikt voor mensen met diabetes
« Gepost op: oktober 07, 2018, 10:23:35 »
Hoi, mijn vriend heeft diabetes type 2 en moet daarom vooral volkoren producten eten. Ivm aanhoudende buikklachten gaat hij glutenvrij en tarwevrij eten op proef (coeliakie is al uitgesloten). Wat voor gv brood is geschikt voor mensen met diabetes? Bijna alles lijkt met suiker en niet volkoren. Hebben jullie tips?
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

Steleto

• Jr. Member
  • **
Re: Gv brood geschikt voor mensen met diabetes
« Reactie #1 Gepost op: oktober 07, 2018, 10:46:30 »
Ik heb geen ervaring met diabetes, dus weet niet of mijn suggestie ergens op slaat, maar Schnitzer heeft van die platte pakjes met boterhammen, en die lijken allemaal wel volkoren te zijn. Er zit wel een heel klein beetje honing in sommige soorten, ik weet niet of dat een probleem is.

Ik kan me herinneren van toen ik ze nog at (ik kan er nu niet meer tegen), dat ze vooral geroosterd lekker waren. Een beetje zoals roggebrood.
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: oktober 07, 2018, 16:06:00 »
De beste optie voor iemand met diabetes is haver: het werkt ontstekingsremmend, geeft een verzadigd gevoel, werkt een gezond gewicht (BMI) in de hand en reguleert de bloedsuiker. Ook bevat het minder ATIs.

Bv in de vorm van havermoutpap (Provena havermout met melk) als hij dat lust, en anders het Yam brood van de Jumbo of haverbrood van Freefrom (of was het FreeOf).

Er lopen enkele onderzoeken om het effect van een glutenvrij en ATIvrij dieet te meten bij patiŽnten met diabetes type 1. Gluten speelt een rol in het ontstaan van diabetes, heb ik onlangs geleerd. En ATIs verergeren bestaande ontstekingen bij sommige mensen.

Hier een lijstje met granen waar veel en weinig ATIs in zitten:  http://www.ernaehrungsmedizin.blog/2018/02/04/amylase-trypsin-inhibitoren-wo-sind-sie-drin/

Volgens Detlef Schuppan (Duitse coeliakieprof en ncgs expert) kan iemand 10% afvallen door ATIs te minderen/ tarwe te laten staan (William Davis van het boek De Broodbuik krijgt dus toch gelijk...).

Ik ben erg benieuwd of het werkt voor je vriend. Krijgt hij geen begeleiding bij dit eetpatroon? Ik weet niet of er diŽtisten bestaan die zich hebben verdiept in ATIs het is nog allemaal erg nieuw en in onderzoek. Als je Duits kunt lezen, kun je het boek van Schuppan over deze materie lezen, geen gemakkelijke kost en het staat nog in de kinderschoenen, maar wel boeiend. https://www.bol.com/nl/p/tagliches-brot-krank-durch-weizen-gluten-und-ati/9200000089557386/
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #3 Gepost op: oktober 08, 2018, 18:37:54 »
Met tine: Yam is behoorlijk volkoren (ik haal het bij de Jumbo). Het was ook specifiek het doel van de makers van Yam om een gezond (vezelrijk) glutenvrij brood op de markt te brengen.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: oktober 09, 2018, 15:39:11 »
Bedankt voor de tips!
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: oktober 10, 2018, 16:09:31 »
Het is duur, maar heel laag in koolhydraten en super vezelrijk (dus het eten ervan rustig opbouwen, anders kunnen je darmen het niet aan). En ik vind het erg lekker (moet je wel van pitjes in je brood houden.) Ook elders te koop, maar dit is hem: https://www.proday.nl/proteine-producten/broodmix-fiberbrod-1kg?channable=e10706.MDYxLTE&gclid=Cj0KCQjwxvbdBRC0ARIsAKmec9aVan5LSMSll2OFs9_Q81fGIY4-mN_OU5d8kb3bCIsCrseZ0wmKR6QaApU_EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.