Auteur Topic: Champignons thuis kweken  (gelezen 1700 keer)

misshilde

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
  • 0-glutendieet / GAPS
Champignons thuis kweken
« Gepost op: oktober 06, 2018, 18:50:42 »
Hoi allen!

Ik zag op internet dat er thuiskweeksets bestaan om thuis champignons te kweken. Ik eet nooit champignons omdat ik ooit geïnformeerd ben dat champignons op tarwe/stro gekweekt (kunnen) worden en dus een risico vormen voor gevoelige coeliaken.

Bij die kweeksets voor thuis heb ik niet kunnen vinden of er iets is toegevoegd wat van tarwe zou kunnen zijn. Dus ik vroeg me af of iemand er hier soms ervaring mee heeft  :?
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Champignons thuis kweken
« Reactie #1 Gepost op: oktober 08, 2018, 08:26:38 »
Hier mijn vraag aan de makers van het kweekpakket Mini Champ:

Beste lezer,

Ik eet al tijden geen champignons meer. Ik werd er telkens ziek van. Wat bleek? Ze worden geteeld op grond met rogge. En ik ben heel gevoelig voor tarwe, haver, rogge en gerst. Als ik 0,04 mg daarvan binnenkrijg, word ik ziek (dat is zo weinig dat je het niet eens kunt zien). Nu vraag ik me af wat voor grond er in uw champignonkweekpakket zit. Zitten daar ook granen met gluten in? (Gluten zit ook in stro, daarom word ik ook vaak ziek van aardbeien die op stro staan van tarwe, rogge of gerst… Van hooi heb ik geen last.)

Ik hoor het graag,

En dit geven ze als antwoord:

Beste Tine

Als ik je mail lees adviseer ik je onze producten niet te kopen,je moet eens kijken voor Champignon producten die op Koffiedrab zijn gekweekt.
Succes ermee!!

Ik heb al eens op het punt gestaan zo'n kweekset op koffiedik te kopen (tip van iemand anders) maar het kwam er niet van. Bovendien garandeer ik niet dat ik goede koffie(drab) heb, dus durf ik het niet aan mijn zoon te geven. ik weet niet wat er zou gebeuren als je gewone potgrond neemt.

Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #2 Gepost op: oktober 08, 2018, 13:46:41 »
Hi Tine! Thanks!! Ik stond al op het punt om ook contact op te nemen met Mini Champ, maar dat hoeft dan niet meer! Had je deze mail in het verleden gestuurd of is hij meer recent?

Ik heb toevallig ook pas gehoord van oesterzwammen gekweekt op koffiedrab, maar idd is die koffiedrab dan niet gegarandeerd veilig :roll:...
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: oktober 08, 2018, 16:02:16 »
Ik kocht vorig jaar in de herfst/ winter wilde paddestoelen bij Ekoplaza. Maar als je geen sojasaus hebt, weet ik er geen lekker recept mee te maken, de smaak viel mij tegen. Ik bakte ze samen met mijn glutenvrije eieren (jij zou ze in de soep kunnen doen?).

Champignons hebben geen opsmuk nodig, die zijn van zichzelf al lekker genoeg, gewoon opgebakken.

O ja: het is een recent bericht.

Ben benieuwd of je een oplossing kunt verzinnen, succes!

(Ik ben ook heel benieuwd of mijn gember gelukt is! De drie planten die ik heb zijn nu zo'n 60 cm groot en ik kan niet wachten om te gaan graven, haha, maar eerst moeten de bladeren nog afsterven, ik moet geduld hebben. ;)
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #5 Gepost op: oktober 08, 2018, 18:46:45 »
Champignons groeien op de organische stof in (paarden-) mest. Gewone potaarde bevat veel minder organisch materiaal en ik verwacht daar (bijna) geen oogst van.
Je zou als alternatief kunnen kijken naar shiitake, die groeien (en worden gekweekt) op hout.

Een (biologische) kweker die ook kweeksets verkoopt: https://shiitake.nl/
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

ria2

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: oktober 08, 2018, 20:07:28 »
Cantharellen gaan bij mij wel goed.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #7 Gepost op: oktober 09, 2018, 12:58:01 »
Jaa Tine ik ben ook benieuwd naar jouw gember  :lol:. Als het bij jou gelukt is doe ik volgend jaar ook een poging :lol:.

Bedankt voor de tip van shiitake.nl Mathfox. Het was mij bekend dat shiitake op hout groeit, daarom had ik die shiitake kweekset via bol.com ook in het vizier. Maar nav jouw tip heb ik zojuist naar shiitake.nl gebeld. Je krijgt een pakketje thuis dat enkel gekweekt is met beuken zaagsel en sporen van shiitake. Ze kopen dit in bij een bedrijf in NL en 1 in Duitsland. Het komt ingepakt bij ze binnen, zij laten het eerst nog een half jaar warm staan en dan wordt het verkocht en komen door de lagere temperatuur de paddenstoelen op. Er komt niet eens iets van grond bij te pas. Ik verwacht dat dit wel een heel eind veilig zou moeten zijn en ik ga eens overwegen om een kweekset te bestellen  :?.

Ria2 ben je heel gevoelig? Waar haal je de cantharellen?

ria2

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: oktober 10, 2018, 19:57:00 »
Ik ben ook heel gevoelig en volg het nulgluten-dieet.

De cantharellen koop ik soms op de markt of bij een goede groenteboer.

Volgens mij worden cantharellen niet gekweekt en maar groeien in het bos.

Ze zijn ook maar kort verkrijgbaar in de herfst.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #9 Gepost op: oktober 23, 2018, 17:11:11 »
AFGEKEURD!! De kweekset Shiitake paddenstoelen van shiitake.nl !

:duimlaag:

Het kweken was een leuke ervaring. Het eten niet  :s. Ik gaf ze mijn moeder mee die een stuk minder gevoelig is maar ook zij werd er ziek van :z! Ik breek mijn hoofd over hoe het toch mogelijk is, maar er zal iets op of in de groeibaal zitten wat gluten bevat  :s. En ondanks dat de paddenstoeltjes nog moeten groeien krijgen ze dat klaarblijkelijk toch mee.

ERG JAMMER!! (ze waren wel lekker  :")

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #10 Gepost op: oktober 23, 2018, 17:49:33 »
Wat jammer, zeg!

Misschien kun je niet tegen deze paddenstoelen? (schimmels en zo)

Zo word ik ziek van raathoning, en de kans dat daar gluten in terecht komt acht ik erg klein.

Zo blijven we speuren naar iets eetbaars (en lekkers) waar we niet ziek van worden, een 'never ending story'.

Er zit maar 1 ding op: luisteren naar je eigen lichaam!

ps van de wilde paddestoelen die Ekoplaza later in het jaar verkoopt, werden we vorig jaar niet ziek

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #11 Gepost op: oktober 23, 2018, 22:40:33 »
Het was wel echt een glutenreactie en bij mijn moeder ook, dus ik denk niet aan wat anders... (duidelijk herkenbare klachten)

Het blijft speuren speuren speuren idd ! Onlangs at ik nog wat geheel nieuws: wortelpeterselie :)! Ik vond het super lekker! Ik geloof dat het goed ging, maar ik wil het nogmaals testen om zeker te zijn. Gewoon van de groenteboer (die probeert mee te denken :)).

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #12 Gepost op: oktober 24, 2018, 10:55:55 »
Ach, een gluut zit soms in een raar hoekje. Misschien is het zaagsel/ beukenpoeder aan elkaar geplakt met meel?  :?

Die wortelpeterselie eten wij ook, rechtstreeks van het land. We eten sowieso heel andere dingen door de groentetuin waar we lid van zijn. Koolrabi, snijbiet, winterpostelein, palmkool, groenlof, pastinaken, pompoen, veel gevarieerder dan eerst. En ik heb nog niet eens alles uitgeprobeerd.

Ik heb pas een paar bossen peterselie gedroogd en ik maak daar kruidenboter mee, gemengd door mijn zelfgemaakte roomboter met een beetje zout. Als beleg op toastjes (die maak ik van maismeel met melk en zout), nu kunnen we afwisselen met eieren en kruidenboter als beleg, mijn zoon is er blij mee.

En nu staat mij een enorme klus te wachten: 60 kilo amandelen kraken. Zodat ik amandelcakejes kan bakken. Mijn zoon neemt momenteel 2 thermosflessen yoghurt mee naar school maar dat is te weinig om op gewicht te blijven. De donkere dagen worden goed besteed...

Ik heb al appelcrumble gemaakt, een laagje appels met boter/suiker/amandelmeel erbovenop, erg lekker, ik ben blij dat er weer nieuwe appels en peren zijn, we volgen de seizoenen op de voet.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #13 Gepost op: oktober 24, 2018, 14:28:22 »
Klinkt goed allemaal !  :duimop:

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #14 Gepost op: oktober 24, 2018, 15:29:33 »
Ps. van dat meel in het zaagsel zoiets zou je haast denken! Mijn moeder heeft een véél hogere tolerantie qua gluten dan ik! En hoewel zij er ook iets meer van heeft gegeten dan ik dwz een normale portie in een keer, tegenover ik 2x 1 paddenstoeltje (dus op 2 verschillende momenten) had zelfs mijn moeder er dus last van :".....