Auteur Topic: Producten die in 2018 nulgluten zijn  (gelezen 6355 keer)

Henk89

• Newbie
  • *
Producten die in 2018 nulgluten zijn
« Gepost op: oktober 02, 2018, 10:35:00 »
De lijst met producten die goed/slechtgaan wordt helaas een hoop niet meer verkocht dus als we nu alleen een lijst met eten die goedgaat met zo dicht mogelijk tegen de nulgluten aan het is een idee maar laten we alleen een lijst maken. Met linkjes zodat we weten waar we kunnen kopen

Puur natuur dadels ah

https://www.ah.nl/producten/product/wi404054/puur-natuur-biologische-gedroogde-dadels

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Producten die in 2018 nulgluten zijn
« Reactie #1 Gepost op: oktober 02, 2018, 12:46:42 »
Dit zijn de enige producten die ik momenteel in de winkel koop (de rest haal ik rechtstreeks bij een boer):

- suiker

https://www.ekoplaza.nl//producten/product/kokosbloesemsuiker

- zout

https://www.odinbezorgdienst.nl/zeezout-strooibus.html (opm: je kunt beter gejodeerd zout gebruiken zodat je geen jodiumtekort krijgt)

- kruidenplantjes

AH biologisch: basilicum, peterselie, bieslook, munt, oregano, tijm, rozemarijn

- koffie

http://www.aanbiedingenfolders.nl/i/lidl/fairtrade%2Bbiologische%2Bkoffie-17296

- baking soda

https://www.ah.nl/producten/merk/arm-en-hammer

Kanttekening: dit lijstje verandert; het kan volgende maand of over een half jaar weer anders zijn.

Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: oktober 03, 2018, 10:14:55 »
Heb geen linkjes, maar dit is mijn aanvulling op het lijstje van Tine
Watermeloen van alle supermarkten
Ananas van alle supermarkten
Tovano hazelnoten in de schil
Grasgevoerd kalfsvlees van slagerij van der geer
Hurtig Himalaya zout (ik koop het bij de plaatselijke natuurwinkel)
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

ria2

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: oktober 06, 2018, 18:32:02 »
Ik kan hier nog alleen kokosnoten aan toevoegen.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #4 Gepost op: oktober 06, 2018, 18:33:17 »
Groenten met schil gaan bij mij goed: pompoen, koolrabi, koolraap, knolselderij. En tevens bospenen (in plastic verpakt in supermarkt).

Keltisch zeezout van verschillende merken gaat bij mij goed (bijv. Mattison, Le guerandaise).

Eendenvet specifiek van het merk Sarrade gaat goed (ik gebruik dit om in te bakken).

Succes met de zoektocht,  ik begrijp dat je nog nieuw bent hier in.

Ik ben van plan om een moestuin te beginnen wanneer dat seizoen weer begint. Eerder had ik er de energie niet voor, inmiddels denk ik dat het me wel zal gaan lukken. Zou een hele mooie aanwinst kunnen zijn in variatie qua voeding dus kijk er naar uit :ja:.
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

Henk88

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: oktober 07, 2018, 14:20:07 »
Waar vind je de hazelnoten in schil kan het niet vinden?

Henk88

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: oktober 07, 2018, 19:15:29 »
Bij welke boer Koop je de rest?

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #7 Gepost op: oktober 09, 2018, 13:02:05 »
Tine, de koffie vd Lidl gaat deze goed of 'goed genoeg'?

En by the way, gebruik jij filterzakjes en ben je op de hoogte of die oke zijn? En dat er niet iets van lijm op zit? Zo ja, welke zijn het ?  :)
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #8 Gepost op: oktober 09, 2018, 13:11:05 »
Bruine filterzakjes van AH zijn gestanst. https://www.ah.nl/producten/product/wi160/ah-koffiefilters-natuur-nr-4

Koffie gaat goed genoeg voor mij. Het is de eerste soort koffie waar ik geen reumaklachten van krijg. Al zou ik het beter kunnen laten staan (ik ben gezonder zonder koffie), het maakt het leven toch een stuk leuker als ik wel koffie kan drinken, ik kan moeilijk zonder (ben best verslaafd aan koffie  :roll:) en ik vind thee saai...
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #9 Gepost op: oktober 09, 2018, 13:19:46 »
Het leven moet ook nog een beetje leuk blijven!  :duimop: :ja: ;)

Henk88

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: oktober 09, 2018, 13:28:24 »
Hoe gaat de vis in blik van ekoplaza? En het stoofvlees van schotse hooglanders?

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #11 Gepost op: oktober 09, 2018, 14:35:58 »
Beide niet goed

Henk88

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: oktober 09, 2018, 15:16:47 »
Het is gewoon niet leuk meer :duimlaag:

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: oktober 09, 2018, 15:32:54 »
Waar vind je de hazelnoten in schil kan het niet vinden?

Ik koop ze bij de plaatselijke groenteboer. Ik denk dat het merk niet uitmaakt. Alle noten in schil zouden goed moeten gaan, want ze spoelt ze af en daarna kraak je ze. Sommige supermarkten hebben noten in de schil te koop, in ieder geval walnoten.

Maar staar je niet-bindend op wat wij eten. Ik las dat je ziek werd van brood van schar. Er zit nog een heel groot verschil tussen dat niet meer eten en ons dieet. Toen ik ziek werd van brood van schar, heb ik nog  een paar jaar alle groente en fruit, aardappels en onbewerkt vlees kunnen eten uit de supermarkt. Mogelijk kun jij dat ook en dan moet je het jezelf niet moeilijker maken dan het al is. Als je toch twijfelt, neem dan kwa groente en fruit alleen dingen in schil, die je zelf eraf haalt. Aardappels gaat dan prima uit de supermarkt, ik nam eerder altijd de grootste soort vd jumbo of ah (niet biologisch). Ik at rijst van het merk x.o, te koop bij de toko. Vis lust ik niet, dus daar heb ik geen tips voor. Succes en sterkte.

Oja de chips die ik het langst heb kunnen eten is Lays naturel chips, maar eet het nu niet meer.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #14 Gepost op: oktober 09, 2018, 15:37:35 »
Ik waarschuwde je al, een dieet op het niveau van 0 ppm is inderdaad haast niet te doen. En het is ook meestal niet nodig, slechts 1 op de 1.000 mensen met coeliakie is zo extreem gevoelig voor kleine hoeveelheden gluten (ik ga maar even uit van 30 supergevoeligen op 30.000 coeliakiepatiŽnten).

Neem de dingen die het dichtst in de buurt komen van 0 ppm dat zijn de onbewerkte producten die uit 1 ingrediŽnt bestaan. Groente, fruit, aardappels, noten in dop, naturel vlees, vis en kip, eieren, olijfolie, zout, peper, melk, yoghurt, kaas, rijst, sap van 100% fruit. Heb je coeliakie, dan knap je daardoor echt wel op, als je eerst volop gluten at. 

Wanneer je denkt dat je niet genoeg opknapt, dan kun je het Gluten Contamination Elimination Diet volgen, het is bedacht door de in Amerika werkende mdl-arts Fasano en het wordt ook wel het Fasano dieet genoemd. Hier vind je een tabel wat je kunt eten: https://www.todaysdietitian.com/newarchives/0816p14.shtml  Dit lijstje is bedacht door iemand achter zijn bureau, het is niet gebaseerd op ervaringen van supergevoeligen, bovendien zijn in de VS andere producten te koop dan hier. Toch lijkt het heel erg op wat supergevoeligen eten (supergevoeligen gaan nog een stap verder, dit is de voorlaatste halte, wat wij eten is de laatste halte, strenger bestaat niet). En het is bedoeld voor mensen die klachten houden (na een jaar of langer op dieet), bij wie de antistoffen te hoog blijven, en bij wie de darmschade niet verdwijnt. Dit is een soort back-up-plan voor als het glutenvrije dieet niet genoeg aanslaat. Je volgt het 3 maanden, en daarna breid je je menu weer uit. Maar nogmaals: voor gewone, gemiddeld gevoelige mensen met coeliakie is dit extreme dieet niet nodig en ook nauwelijks vol te houden.

Hier zie je de gradaties in het glutenvrije dieet: https://ikbenglutenvrij.nl/?s=nulglutendieet&submit=Zoeken