Auteur Topic: Glutensoorten  (gelezen 1128 keer)

Nessa

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Glutensoorten
« Gepost op: september 08, 2018, 12:04:16 »
Hallo, ik probeer te snappen wat er gebeurt als ik gluten / tarwe eet. (Ik eet nog steeds (veel) gluten in afwachting van darmbiopt en vermoeden van duhring).
Wat ik merk:
- heftige buikpijn na eten van harde (durum) pasta en na het eten van roggebrood.
- van brood weinig last, maar wel meer bij witbrood dan volkorenbrood.
- de buikpijn begint niet gelijk, maar ca. 4-8 uur na het eten.
- verder altijd wel lichte zeurende buikpijn, die is vrij constant en heb ik meestal niet zoveel last van zolang mijn spijsvertering het blijft doen (heb vaak obstipatie dus dan wordt het wel erger).

Dit levert bij mij de volgende vragen op, geen idee of iemand hier wat antwoorden heeft, maar dan heb ik in elk geval mijn vragen op een rijtje.
- kan het zijn dat ik alleen op bepaalde soorten gluten reageer, zitten er bv. andere gluten in durum tarwe dan in gewone tarwe?
- is het de hoeveelheid gluten? Ik lees dat durum tarwe meer gluten bevat maar van roggebrood weet ik het niet.
- zou het zo zijn dat aanwezigheid van (bv) vezels ervoor zorgt dat ik minder last heb van gluten? Dat zou het verschil witbrood-volkorenbrood kunnen verklaren. Alhoewel: bij pasta eet ik altijd groente en die hebben natuurlijk ook vezels.
- Kan het zijn dat je bij duhring op andere gluten reageert dan bij coeliakie? Of anders op dezelfde gluten reageert? En houdt dit dan verband met welke HLA-typering je hebt? Ik weet dat mijn moeder HLA-2.5 en HLA-2.2 had, één van die 2 heb ik dus maar weet niet welke.
- Zou het ook nog om een allergie kunnen gaan, bv. een eiwit dat in durum tarwe zit én in roggebrood, maar niet in zachte tarwe? Of een allergie voor 2 verschillende eiwitten, dat kan natuurlijk ook...

Tot zover mijn vragen. Ik las hier wel ergens via een link dat de gluten in zachte tarwe je darmen erger beschadigen dan de gluten in harde tarwe. Dus als ik dan vooral op harde tarwe reageer is dat misschien positief. Of: zou dit de route zijn voor non-celiak gluten sensitivity, dat je dus wel heftig op gluten reageert maar er geen/aantoonbare darmschade is...? (oeps alweer een vraag ;) )

Hartelijke groet, Nessa
Moeder en broer met coeliakie, zelf nu mogelijk DH, maar dit kwam niet uit het huidbiopt. Toch denk ik nog steeds dat het DH is. Nu eerst maar de darmroute, binnenkort gastroscopie.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Glutensoorten
« Reactie #1 Gepost op: september 08, 2018, 12:25:53 »
De hoeveelheid gluten die je binnenkrijgt speelt een grote rol; een boterham bevat minder dan twee gram droge bloem, terwijl een portie pasta al snel vijftig gram droge bloem bevat.
Wat ook speelt is dat alle granen stoffen bevatten die vraat door bijvoorbeeld insecten moeten voorkomen. Die stoffen kunnen ook bij de mens irritaties veroorzaken. Rogge irriteert vaker dan tarwe. Andere voedingsmiddelen die je erbij eet kunnen ook weer irriterende stoffen bevatten, of juist stoffen die irritatie of pijngevoel onderdrukken.

Als coeliakiepatient reageer je op een specifiek gluten- (gliadine-) fragment. Welk fragment dat precies is kan verschillen tussen coeliakiepatiënten. En dat bepaalt ook weer of je meer of minder sterk reageert op rogge of gerst. Een klein aantal coeliakiepatiënten reageert ook op haver.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: september 08, 2018, 12:51:15 »
Hier vind je een handig lijstje hoeveel gluten ergens in zit: http://www.dinc-online.nl/Bestanden/documenten/DINC%20Standpunt%20glutenbelastingtest%20volwassenen%2023022011_definitief.pdf

Ik vermoed net als MathFox dat je de meeste klachten krijgt bij de grootste hoeveelheid gluten.

Sommige mensen worden al binnen een half uur ziek, bij anderen duurt het langer (tot wel 2 weken). De meeste klachten ontstaan op het moment dat gluten in de dunne darm komt en daar een ontstekingsreactie veroorzaakt.

Er is een lijstje van ruim 20 soorten epitopen (glutendeeltjes) die een immuunreactie veroorzaken bij mensen met coeliakie; coeliakiepatiënten worden niet van al die fragmenten ziek, maar van een stuk of zes bijvoorbeeld. Ook verschilt het van persoon tot persoon hoe heftig de reactie is, en op welke manier het lichaam reageert. Het persoonlijke lijstje met glutenfragmenten wordt bepaald door het genetisch profiel. Zo zijn er bijvoorbeeld enkele mensen gevonden die ziek worden van de avenines in haver (broertje van gliadine in tarwe), dat waren mensen met HLA-DQ2.5, niet met HLA-DQ8. De lijst met glutenfragmenten is nog lang niet compleet. En waarom de een op het ene fragment reageert en de ander op een ander fragment, en op welke manier dan precies (neurologisch, huid, hart, lever, gewrichten etc.) is nog niet opgehelderd, dus daar zijn ook nog volop vragen. In dit artikel vind je het lijstje met tot nu toe bekende glutendeeltjes, je ziet aan de naam dat ze gerelateerd zijn aan het genetisch profiel (begint met HLA-DQ2.2 bv. en dan volgt de graansoort, tarwe (gliadine of glutenine), gerst (hordeine), rogge (secaline), haver (avenine) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3349865/ (tabel 2).

Je hebt meer kans op coeliakie dan op NCGS omdat je moeder coeliakie had.

Ik ben erg benieuwd wat er uit het darmonderzoek komt. Laat je het nog even weten?
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Nessa

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: september 08, 2018, 13:26:45 »
Bedankt Mathfox en Tine!

Tine, je noemt een lijst je met 20 soorten epitopen, heb je daar ook een link van?

En ja, ik houd jullie zeker op de hoogte! Woensdag heb ik de test, maar de uitslag krijg ik pas 15 oktober. Ik heb besloten direct na de test tarwe én glutenvrij te eten, en na de uitslag eventueel hierin weer 1 van 2en toe te voegen.
Voor nu geldt vooral dat ik van die verschrikkelijke jeuk afwil. Als ik ook van de buikpijn afkom is dat heel fijn maar de jeuk vind ik momenteel erger.

Ik weet dat ik risico loop op coeliakie vanwege mijn moeder, maar zij was verder heel anders: broodmager, vaak diarree. En ik: te dik, vaak obstipatie. Dus als we allebei coeliakie hebben cq hadden dan gaat het wellicht toch om een iets andere reactie, denk ik.
Mijn broer (die ook coeliakie heeft) zit er tussen: hij heeft helemaal geen darmklachten, het is bij hem ontdekt omdat zijn zoontje coeliakie bleek te hebben en met een moeder én een zoon met coeliakie heeft hij zichzelf toen ook maar laten testen (darmbiopt).

Groetjes, Nessa
Moeder en broer met coeliakie, zelf nu mogelijk DH, maar dit kwam niet uit het huidbiopt. Toch denk ik nog steeds dat het DH is. Nu eerst maar de darmroute, binnenkort gastroscopie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: september 08, 2018, 13:42:24 »
ik had die link er net bij gezet.  ;)

Het blijft nog even spannend... groot gelijk dat je meteen na het biopt glutenvrij gaat eten, hopelijk verdwijnt de jeuk dan weer snel.

Sterkte woensdag! 
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: september 08, 2018, 13:48:23 »

Ik weet dat ik risico loop op coeliakie vanwege mijn moeder, maar zij was verder heel anders: broodmager, vaak diarree. En ik: te dik, vaak obstipatie. Dus als we allebei coeliakie hebben cq hadden dan gaat het wellicht toch om een iets andere reactie, denk ik.
Mijn broer (die ook coeliakie heeft) zit er tussen: hij heeft helemaal geen darmklachten, het is bij hem ontdekt omdat zijn zoontje coeliakie bleek te hebben en met een moeder én een zoon met coeliakie heeft hij zichzelf toen ook maar laten testen (darmbiopt).

Groetjes, Nessa

Ik herkende ook niet dat ik coeliakie had, sliep wel enorm veel, maar verder waren er weinig overeenkomsten met mijn zoon, ik had vooral last van astma en jeuk, mijn zoon had last van buikpijn, overgeven, bolle buik, obstipatie, snel geďrriteerd, gewrichtspijn, groeiachterstand etc. Op dit moment worden er meer coeliakiepatiënten ontdekt met overgewicht dan met ondergewicht. Maar dat komt ook omdat artsen niet zo snel denken dat iemand die te zwaar is tegelijkertijd ook ondervoed kan zijn door coeliakie. Zie ook deze info van het VUmc http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=24022.msg641549#msg641549 en http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=23919.msg640461#msg640461