Auteur Topic: Onderzoek naar 'taboes' in het dagelijks leven van patiŽnten met buikziekte  (gelezen 560 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
De Maag Lever Darm Stichting verricht samen met zeven patiŽntenverenigingen onderzoek naar taboes rondom spijsverteringsziekten. De centrale vraag in dit onderzoek is in hoeverre patiŽnten zťlf ervaren dat er een taboe rust op hun aandoening (of het hebben van een stoma) en in hoeverre dit hun gedrag en gezondheid beÔnvloedt. De helft van alle Nederlanders praat liever niet over de klachten horende bij een maag-, darm, of leveraandoening of de gevolgen hiervan, zoals bijvoorbeeld het hebben van een stoma. Dit blijkt uit eerder onderzoek van de Maag Lever Darm Stichting (MLDS). Dit blijkt ook uit signalen van artsen, verpleegkundigen en patiŽntenverenigingen. Daarom doet de MLDS hier samen met zeven patiŽntenverenigingen (Nederlandse Coeliakie Vereniging, Alvleeskliervereniging Nederland, Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland, Nederlandse LeverpatiŽnten Vereniging, Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging, Stichting voor patiŽnten met kanker aan het spijsverteringskanaal en de Stomavereniging) onderzoek naar. Een taboe is iets waar mensen liever niet over praten met anderen, of iets waarvan mensen niet graag vertellen dat ze het hebben, gebruiken of dat ze het doen. Het is iets dat als ongepast wordt gezien.

GeÔnteresseerd in deelname? Zie dan deze info plus vragenlijst https://s.chkmkt.com/?e=126365&d=e&h=299584417C3629B&l=nl

Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.