Auteur Topic: Lekkende darm  (gelezen 1408 keer)

Bollie1967

• Newbie
  • *
Lekkende darm
« Gepost op: augustus 22, 2018, 17:23:07 »
Wie kan mij goed het verschil tussen een lekkende darm vertellen. En als je een lekkende darm hebt zijn je darmen dan net zo beschadigd als bij coeliakie

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Lekkende darm
« Reactie #1 Gepost op: augustus 22, 2018, 22:03:32 »
Coeliakie is een ziekte van de dunne darm. In je dunne darm zitten vingervormige uitstulpsels. Dat zijn de darmvlokken. Hier zie je een plaatje https://www.studiobiologie.nl/KB1/K09_04/uitleg7.html Die darmvlokken zorgen ervoor dat je eten wordt verwerkt. Voedingsstoffen worden opgenomen uit je eten en gaan via de darmvlokken naar je bloed. Vervolgens worden ze vervoerd naar de rest van je lichaam. Daar zijn die stofjes nodig om taken te vervullen, zodat je in leven blijft. Bij coeliakie denkt het lichaam dat gluten uit tarwe en andere granen giftig is. Dat is een foutje van het immuunsysteem. Dat vergist zich. En stuurt er een legertje cellen op af om gluten dat in de darmen terecht komt na het eten op te ruimen (hetzelfde legertje dat op de been komt als er een griepvirus binnenkomt). Maar die cellen gaan ook de darmvlokken te lijf. Die worden daarom korter en korter. Tot ze helemaal vlak geworden zijn. Ze kunnen dan geen voedingsstoffen meer uit het eten opnemen. Het gevolg: iemand krijgt tekorten aan vitamines, er ontstaan klachten, zoals diarree, verstopping, buikpijn, afvallen, of op andere plekken in het lichaam gaat er iets mis, in de huid, de hersenen, het hart, de gewrichten etc. Bij iemand met coeliakie is de darmwand lek. Daardoor kan gluten door die darmwand heen, en een immuunreactie geven, het lichaam slaat vervolgens alarm dat er iets fout gaat. De oplossing is simpel: geen gluten meer eten. Dan komt het lichaam tot rust. En groeien de darmvlokken weer aan. Maar een lekke darm komt niet alleen voor bij coeliakie. Het is ook kenmerkend voor andere auto-immuunziekten zoals diabetes type 1, MS, reuma, de ziekte van Crohn en Colitis (volgens het boek Gluten Freedom van coeliakie-expert Alessio Fasano). Ik ben echter nog geen arts tegengekomen die een lekke darm als diagnose geeft (misschien iets uit het alternatieve circuit?). Het kan een symptoom zijn van iets anders.

Ben je zo iets wijzer geworden? Heeft iemand je verteld dat je een lekke darm hebt?  :?     
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Bollie1967

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: augustus 22, 2018, 22:45:21 »
Ja ik heb de diagnose lekkende darm gekregen waarbij mij verteld is dat er gaatjes in je darmwand zitten waardoor verkeerde stoffen in je bloed komen. Ik heb een uitgebreide bloedtesten gehad waaruit verhoogde antistoffen zijn gevonden voor gluten, ei en melk.  Ook had ik zwaar ferritine tekort, b12 en vit. D3. Tevens is er een ontlastingsonderzoek gedaan waarbij een ontsteking van het maagslijmvlies is gevonden. Daarnaast is er nog een bloedtesten gedaan waardoor oxidatieve stress is aangetoond.
Gaatjes in je darm of afvlakking van je darmen lijkt mij net wat anders te zijn maar misschien is dat het niet. Ik vraag mij af hoe strikt je met gluten moet zijn met een lekkende darm. Net zo strikt als met coeliakie?
Ik wil mij binnenkort nog laten testen op het gen van coeliakie en op mma

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: augustus 23, 2018, 09:27:44 »
Ik begrijp het nog niet helemaal. In je bloed kun je twee dingen onderzoeken: of je coeliakie hebt, of dat je een allergie hebt voor tarwe of iets anders zoals ei, soja of melk.

Coeliakie toon je aan met een test die TTG antistoffen meet. Is die test positief, dan volgt een darmonderzoek. Hiervoor ga je naar de maagdarmleverarts of internist. Die kijkt tijdens een gastroscopie met een minuscule camera van binnen hoe je darmen eruit zien, en neemt een paar hapjes weefsel, die worden onderzocht onder een microscoop. De patholoog stelt vast of je darmen beschadigd zijn. Je moet tot aan het darmonderzoek gluten blijven eten. Mensen met coeliakie hebben vaak voedingstekorten. Als de arts de binnenkant van je maag inspecteert, kan hij of zij zien of er een slijmvliesontsteking is. Dit komt regelmatig voor bij mensen met nieuw gediagnosticeerde coeliakie; vaak herstelt het vanzelf door een glutenvrij dieet. https://www.mlds.nl/ziekten/maagslijmvliesontsteking-acute/

Een tarwe-allergie (of een andere allergie) toon je aan met een bloedtest die IgE antistoffen meet. Of met een huidpriktest. Dit zijn testen die worden uitgevoerd door het ziekenhuis of het lab via de huisarts of allergoloog. https://www.voedselallergie.nl/allergenen/32-gluten.html

Tot slot kun je ook nog glutensensitief zijn.

Dit zijn de 3 diagnoses waarbij je glutenvrij gaat eten. Een glutenvrij dieet vanwege een lekke darm ken ik niet (iets uit het alternatieve circuit?). Wil je weten of je coeliakie hebt of een tarwe-allergie, ga dan naar de huisarts om het te laten onderzoeken. En ga vooral niet glutenvrij eten voordat je zeker weet wat er aan de hand is. https://www.glutenvrij.nl/glutenintolerant_wat_heb_ik/diagnose_hoe_kom_ik_tot_de_juiste

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.