Auteur Topic: Coeliakie en vitamine b12 tekort  (gelezen 474 keer)

Catherine

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Coeliakie en vitamine b12 tekort
« Gepost op: augustus 22, 2018, 16:58:46 »
Voorafgaand aan de diagnose coeliakie had ik in 2010 een vitamine b12 tekort en bijpassende klachten. Na injecties die chronisch gegeven werden gedurende meerdere jaren, voelde ik me langzaam beter. In 2015 is een beginstadium van coeliakie geconstateerd in het VUMC. Op advies van de MDL arts kon ik toen beter stoppen met de vitamine b12 injecties aangezien de oorzaak nu gevonden was en de waarden van b12 gigantisch hoog waren.

Na overstap naar een andere MDL arts, meer in mijn regio, is de B12 waarde na het stoppen van de injecties jaarlijks steeds gecontroleerd. Zichtbaar werd dat deze steeds zakte, maar telkens hoorde ik dat de waarde nog normaal was. De laatste paar maanden kreeg ik steeds meer klachten (enorm moe, haaruitval, ontregelend maandelijkse cyclus, niet goed slapen, verhoogde hartslag, droge slijmvliezen, nachtzweten, wazig gevoel in hoofd, nerveus/geprikkeld gevoel). Nu bij de laatste meting is de waarde 173. De huisarts heeft besloten direct te gaan starten met de injecties. Bijpassende waarden zoals MMA en homocysteine geven geen afwijkingen. Echter worden er bij alle ziekenhuizen andere normaalwaarden gehanteerd.

Zijn er anderen met coeliakie en een blijvend vitamine b12 tekort? Ik volg het dieet heel strikt.
Zijn er mensen met tips voor me om aan te denken, waarover ik het beste kan praten met mijn MDL arts waar ik over een paar weken een telefonisch consult mee heb?

Gedurende de laatste controles van de bloedwaarden eind 2017 kwam er verder niks afwijkends uit, en ook geen andere waarde die binnen de normaalwaarden afwijkt van eerder.

Alvast bedankt voor het mee denken...

Sinds 4 mei 2015 diagnose coeliakie (via VUMC)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Coeliakie en vitamine b12 tekort
« Reactie #1 Gepost op: augustus 22, 2018, 22:13:14 »
Als je de zoekfunctie gebruikt, kom je misschien wat nuttige info tegen, vul in vitamine B12 bij http://www.coeliakieforum.nl/index.php?action=search2

Eet je genoeg vlees, eieren, melk, vis ed?
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Catherine

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: augustus 23, 2018, 11:43:17 »
Dag Tine,
Bedankt voor je berichtje..
Samen met mijn diŽtiste heb ik 3 maanden geleden bekeken hoe de dagelijkse inname van B12 te kunnen verhogen. Dit heb ik zo goed mogelijk geprobeerd, maar de waarde is juist verder gedaald.
Ik ga er dan toch maar eens over praten met de MDL arts binnenkort.
Sinds 4 mei 2015 diagnose coeliakie (via VUMC)

Ewok

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: augustus 23, 2018, 20:25:02 »
Ben je al getest op antistoffen tegen intrinsic factor en de pariŽtale cellen van de maag? Met deze antistoffen kun je namelijk heel moeilijk B12 opnemen, ongeacht hoe hoog je inname is. Je krijgt dan levenslang B12 spuiten.

Als er geen oorzaak gevonden wordt kun je je altijd laten doorsturen naar het B12 centrum in Rotterdam.

Succes met je zoektocht.